Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > papegaaien opvang Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : papegaaien opvang
bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-11-02 - 06:03:50 send message to bert1974

hallo
ik zit er de laatste tijd geregeld aan te denken om op een kleine schaal een papegaaien opvang te beginnen.
[let op ik ben dus niet iemand die op het internet om gratis vogels gaat lopen schooien.]
nu denk ik toch dat daar een bepaalde regel en wet geving bij hoort.
ik heb al op google gezocht maar kan hier niks over vinden.
weet iemand van jullie mischien waar ik dit kan vinden.
ik hoor het graag.

groeten bert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-11-02 - 07:42:56 send message to ParkietenPeter

Uit de ervaring in mijn LID-periode weet ik nog dat er voor het professioneel opvangen van dieren o.a. een vergunning inzake de hinderwet nodig. Per gemeente verschilt het ook nog eens of er nog andere toestemmingen nodig zijn. Je zult dit denk ik het beste te weten komen door bij jou gemeente te informeren.
Ik geloof dat dit nu de afdeling ´mileu en vergunningen´ is.

Als e.e.a. binnen de geaccepteerde grenzen blijft en er geen buren klagen, denk ik dat je gewoon moet gaan opvangen en de beestjes een goed tehuis moet geven. Er is voor zover ik weet nog geen wet die een maximum voorschrijft.

Altijd een mooi initiatief, succes hiermee.

wink ;) Peter


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2006-11-05 - 00:43:53 send message to Swaas

Ben je van plan om ermee te kweken als je toevallig koppels bij elkaar krijgt?


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-11-05 - 08:26:31 send message to bert1974

voor het kweken heb ik mijn eigen vogels in de voliere.
het is niet mijn bedoeling om me zelf te verijken.
het is mijn bedoeling om papegaaien op te vangen en hier op een rustige manier lekker hun leven te laten lijden.
zodat er niet gesleept word van hot naar her met deze dieren.
ik kan ook geen grote aantalen vogels opvangen.
dus ik hoef niet te kweken om alles te kunnen betalen.
ze zullen bij mij ook niet in huis komen te staan ze komen in een voliere met een nachtverblijf. en dan natuurlijk wel het liefst met soort[lot] genoten.
omdat dit volgens mijn idee het beste is voor alle papegaaien [sociaal contact met soort genoten].
ik snap je vraag op zich best.
er worden zo vaak advertentie,s geplaatst met een aanbod voor opvang en die vragen dan om gratis vogels.
komt een beetje over of dat het om winstbejag gaat.
en dat is dus niet mijn opzet.
ik zal dus ook vast niet gaan adverteren op de arena of marktplaats.
het gaat mij om het welzijn van de vogels zelf.

groeten bert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-11-05 - 09:17:30 send message to ParkietenPeter

quote
hun leven te laten lijden.


Ik neem aan dat bedoelt: "hun leven te laten leiden". laugh :Drazz :p

Als je dit zonder winstbejag kunt doen, verdien je echt een pluimpje. Maar zorg dat je nee kunt zeggen als je vol zit of als je besmettingsrisico's ruikt.

Heel mooi,
Succes,
wink ;) Peter


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-11-05 - 12:06:17 send message to meyer

Hallo Bert,

Dit is geen aanval hoor ,maar het zijn meer punten waar je toch even bij stil moet staan
voordat je aan zoiets wilt gaan beginnen.
Je moet zoiets namelijk altijd lang twee kanten bekijken.
Ik denk dat je er heel goed over moet nadenken of je dit wel wil of kunt opstarten.
Er komt meer bij kijken dan als het je eigen vogels zouden zijn.
Ik weet niet hoe groot het aantal vogels kan zijn wat je kunt opvangen en of je ruimtes daar groot
en ideaal genoeg voor is, jij wilt ze toch het liefst per soort bij elkaar zetten? Wat als je met vogels met verschillende karakters komt te zitten welke elkaar niet kunnen verdragen
kun je deze vogels dan ook gescheiden houden. Wat als er een huiskamervogel word aangeboden welke zijn leven lang al binnen heeft gezeten, heb jij de ruimte om zo'n vogel de kans te geven om te kunnen acclimatiseren als de temperaturen buiten al flink aan het dalen zijn, of wat te doen met een zieke vogel.
Een nieuwe vogel welke binnengebracht word kun je die apart houden ivm ziektes welke de hele collectie kunnen aansteken?

Je ambitie is nu groot maar is die over bv. 10 jaar nog zo groot terwijl de vogel dan misschien
nog 40 jaar of langer voor de boeg heeft en weer naar een volgende opvang moet verhuizen.
Er zullen ook mensen zijn welke na het afstaan van hun vogel,de vogel daarna nog eens willen zien,dus je kunt zo'n vogel ook weer niet wegdoen.
Hoe dicht zitten de buren van je vandaan ivm geluidsoverlast,dit hangt natuurlijk ook af van het aantal vogels wat je kunt opvangen.
Het gaat er hier niet om dat er één vogel word opgevangen, maar je wilt er meerdere gaan opvangen
en dan komen er toch andere zaken bij kijken.
Dit zijn zo maar een paar voorbeelden welke ik zo snel uit mijn mouw kon schudden maar er zullen er
nog maar zat zijn welke ik zo snel niet kon bedenken.

Groeten Meyerwink ;)


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-11-05 - 12:22:25 send message to bert1974

je hebt helemaal gelijk meyer.
daarom wil ik ook eerst alle dingen op een rijtje zetten.
ik ga eerst alles uitzoeken en even goed met de buren praten voor dat ik dit doorzet.

groeten bert


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-11-05 - 23:49:15 send message to tonnl

Prima streven, misschien inderdaad nuttig als wij hier opsommen waar je allemaal aan zou moeten denken.

Ik zou van te voren contact opnemen met een dierenarts. Samenwerking met één of meerdere artsen lijkt me zeer nutig voor een opvang.

Bedenk van te voren goed of je vogels voor het leven wil opvangen of dat je ook aan herplaasten wil doen. Beide zaken liggen juridisch nogal verschillend denk ik (afstandsverklaring, eigendomsrecht, eis op controle na afstaan e.d.).

Succes!
Ton.


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-11-06 - 05:59:25 send message to bert1974

ik sta open voor alle tips.
dus iedereen die wat nuttigs weet ik hoor het graag.

groeten bert


BONTEBOER
Oud Lid
Posts :183

Oud Lid
2006-11-26 - 10:56:45 send message to BONTEBOER

bert
naast het houden van mijn eigenvogels vang ik ook regelmatig vogels op.
als de mensen vogel brengen zeg ik altijd als er afstand van gedaan is dat de vogels dan van mij zijn. ik heb er gehad die na 3 weken vakantie ineens de vogel miste en hem terug willen hebben. de meeste vogel zie teplaatsen in voliere`s in thuizen of kinderboerderijen want je kan ze niet allemaal thuis houden

mvg alex


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2006-12-24 - 09:10:52 send message to bert1974

ik heb besloten om me alleen met opvang voor grijze roodstaarten bezig te houden.
daar ik deze vogels zelf al jaren bezit heb ik
daar dus de meeste ervaring mee.
tevens heeft dit als voordeel dat de mensen in mijn woonomgeving hier dus weinig last van zullen hebben.
heeft er iemand een voorbeeld van een contract bij de overdracht van een papegaai.


groeten bert


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-12-24 - 11:48:30 send message to Hawkeye_NL

Misschien kan je het NOP om een exemplaar vragen of iemand die daar de vogel eens heeft afgegeven?



Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2006-12-24 - 12:29:20 send message to Pionara.nl

Stuur me even je mailadres , bert. Dan stuur ik je een voorbeeld toe.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 95 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede