Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verzorging / voeding Kaapse papegaai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : verzorging / voeding Kaapse papegaai
swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-11-24 - 11:07:19 send message to swanny

Hallo Kaapse kwekers
Ik weet dat de kaapse in het verleden nogal een kwetsbare vogel was, vooral de poppen. Ze gingen op redelijk jonge leeftijd, van enkele jaren, nogal eens dood aan met name de lever. Waarschijnlijk kwam dit door een verkeerde voeding. Ik zou graag weten of dit nog steeds zo is of dat men ondertussen verder is gekomen en is men achter het probleem gekomen?
Weten we ondertussen wat we voor voeding moeten verstrekken en wat niet?

Ik zou graag de slechte ervaringen (kun je veel van leren en mee voorkomen) en de goede ervaringen horen op dit gebied.

alle info op het gebied van verzorging en voeding is welkom

MvG


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-11-25 - 10:03:09 send message to swanny

Hallo
we hebben toch wel een paar kwekers van Kaapse op dit forum, zou iemand aub mijn vragen kunnen beantwoorden?
MvG


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2006-11-25 - 22:34:02 send message to kaapsen

Dag Eric,als je praat over het verleden kun je dan ook aangeven over welke tijdsduur je het dan hebt,dit even voor de duidelijkheid.
Zelf heb ik Kaapse papegaaien vanaf 1992 en ik ben nu bezig met de derde generatie EK op te zetten en er zitten 4 jongen bijna zelfstandig op stok BIJ de ouders,2e gen.
In al die jaren heb ik een vogel verloren,een pop,dit was een al oudere vogel en hoogst waarschijnlijk is dit door een beoordelingsfout van mijn kant gebeurd.
Ook ik heb gehoord en gezien dat er vogels overleden,dit was veelal import,maar of de oorzaak daarvan alleen lever problemen waren,dat
betwijfel ik,bij veel papegaaien die na het overlijden onder het mes gaan,wordt dit als oorzaak aangegeven.
Zelf gooi ik het eerder op stress en onbekendheid met deze mooie papegaai toendertijd,en de daarbij behorende problemen.
Het is een prachtige vogel,die met de juiste verzorging ook voor nakweek zorgt.
ik dacht dat jij ook lid bent van de poicephalus club,en zelf Jardine,s kweekt,wel net als bij alle andere vogels is het ook bij de kaapse fingerspitzen.
Wat bedoel ik daarmee zul je vragen,iedereen heeft zijn vogels anders gehuisvest en naar aanleiding van die huisvesting zul je je voer aan moeten passen in bv de hoeveelheid die je verstrekt,ook zal ieder koppel zich toch anders profileren,ik heb 3 koppel en een nieuw jong paar en ik zie duidelijk verschil,dus je vraag is duidelijk maar het antwoord toch niet zo simpel,want alles valt en staat met de voeding in onze hobby.

Gr Kees.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-11-26 - 09:19:02 send message to swanny

Hallo Kees
Bedankt voor je reactie, ik wist niet dat je ze al zo lang had en zelfs met de 3e generatie bezig bent. Zeker gezien de lange duur dat je ze al hebt geeft jouw info veel waarde voor mij.
Met het verleden heb ik het over 10 tot 5 jaar geleden. Dat was namelijk de periode dat ik me wat verdiepte in de kaapse en ik hoorde toen dus nogal eens dat er vooral poppen overleden. Dit heeft me altijd afgeschrikt om aan die mooie vogels te beginnen. Dat na sectie blijkt dat het aan de lever ligt klopt wel wat je zegt, dat die reden vaak boven komt drijven bij overleden vogels. Dit betrof inderdaad, voor zover ik weet, wel import en stress zal wel een grote rol hebben gespeeld.
Ik ben inderdaad lid van het stamboek en kweek o.a. met de jardines. Vaak is het vingerspitzengevoel zoals je zegt en een goede voeding doet een hoop. Met mijn vraag wilde ik er achter komen of er iets is (wat voeding betreft) waar de kaapse gevoelig voor is en wat je dus niet moet geven, of maar beperkt.
Ik geef mijn vogels elke dag kiemzaad, fruit, groente gemengd met eivoer, een zaadmengel en momenteel nog Harrison pellets.
veel succes met je vogels
MvG


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-11-26 - 18:59:34 send message to afican parrot

Hallo Eric,

misschien een artikel waar je iets kan uithalen.wink ;)

http://www.amazona.co.za/research/cape.htm

mvg.


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2006-11-26 - 23:25:18 send message to kaapsen

Nog even een kleine toelichting,voor de duidelijkheid,ik praat hier over de Fuscicollis, suahelicus.
De nominaat robustus,robustus is in Nederland niet aanwezig en is een heel ander verhaal.

Gr Kees.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-11-27 - 11:07:21 send message to swanny

Hallo
Bedankt voor jullie reacties, hopelijk volgen er nog meer, want je kunt nooit genoeg informatie krijgen als je met een soort wil gaan beginnen.
Ik heb het inderdaad over de Fuscicollis en suahelicus. Ik heb al wel begrepen dat het verschil tussen die 2 ondersoorten minimaal is en mogelijk is het een en dezelfde ondersoort. Dus als iemand ons het verschil tussen die 2 kan vertellen is het welkom.
mijn grootste belangstelling blijft uitgaan naar de verzorging en voeding
MvG


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-11-27 - 17:24:41 send message to afican parrot

Dat de robustus zeldzaam is weet ik, geloof dat er maar een 600 tal vogels meer in het wild vliegen. En deze vogel staat nog altijd niet op lijst 1, daar kan ik niet bij.angry Bovendien word de wildpopulatie zwaar getroffen door pbfd.

Is het niet zo dat de verzorging van de robustus in grote lijnen overeenkomt met de verzorging van de andere ondersoorten?


Cees
Website Member
Posts :21

Website Member
2006-11-27 - 20:05:27 send message to Cees

Als een van de Kaapse kwekers ook van mijn kant een korte reactie. Ook ik hou al een aantal jaren Kaapse waarvan de laatste twee jaar vier jongen op stok en nu twee in het blok bij het zelfde koppel. Zo te lezen wat je zoal geeft aan je Jardines geven we ook bij de Kaapse m.a.w. we niets anders alleen veel afwisselen is het advies geen dag het zelfde. En het belangrijkste is in mijn ogen veel gegevens uitwisselen met andere Kaapse kweekers zodat we de Suahelicus in Nederland op de kaart kunnen zetten want het is en blijft een lastige vogel om te kweken.


Cees
Website Member
Posts :21

Website Member
2006-11-27 - 21:27:02 send message to Cees

Eric,
Was vergeten de ingedienten te vermelden die dagelijks wisselend worden gegeven..
Pellets;Happybird, Zaad; Versele laga african, Eivoer;Orlux goldpatee. Noten;Palmnoten,Hazelnoten,Walnoten,Amandels,Pecannoten, ClausBraun honing als universeelvoer en vooral niet te vergeten geweekte bonen/kiemvoer.
en verse wilgentakken om te knagen en versfruit.
cees.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-11-28 - 09:49:44 send message to swanny

Hallo
Bedankt voor het wederom uitgebreide antwoord. afwisseling krijgen ze inderdaad genoeg. ik heb wat ik geef beknopter geschreven. zo geef ik ook de door jou genoemde noten door het voer.
Ik kan niet aan de (verse?) pecan noten komen, waar koop je die??


Cees
Website Member
Posts :21

Website Member
2006-11-29 - 16:01:09 send message to Cees

Eric,
De pecannoten en andere zoals wal,hazel,Palmnoten zijn tegen gereduceerde prijzen te verkrijgen via het Stamboek Poicephalussen indien je daar lid bent.
Cees.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-11-30 - 10:15:03 send message to swanny

Cees
bedankt, ik ben daar lid, maar heb zeker over die pecannoten heen gelezen.
MvG


roger
Website Member
Posts :6

Website Member
2006-12-09 - 18:32:17 send message to roger

Hoi Kees,

Aan welke ouderdom zijn de kaapse kweek rijp.
gr.roger


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2006-12-11 - 19:07:49 send message to kaapsen

Dag Roger,ergens komt jouw achternaam mij bekent voor,kweek jijzelf ook al niet met de Kaapse?

In principe vanaf 4 jaar,met wat geluk zelfs eerder,maar dit zijn uitzonderingen,je moet gewoon uitgaan van 5 a 6 jaar met de goede voeding en een natuurlijk klikkend koppel.

Ik zelf heb nu een nieuw koppel opgezet wat nu ruim een jaar is en ik heb een weddenschap afgesloten met Cees om een biertje dat ik VOOR het vierde jaar minimaal eieren heb,jongen is een ander verhaal hoor.
Dit klikt zo goed,gelijk vanaf het begin en zitten nu al te spelevaren,dat is iedere dag weer genieten kan ik je vertellen.

Gr Kees.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2006-12-12 - 11:04:00 send message to swanny

Hallo kwekers
ik heb begrepen dat de standaard nestblok 30 x 30 x 60cm is. nu is bij vogels en zeker papegaaien weinig standaard, dus ik zou willen vragen wat voor blokken jullie gebruiken (natuurblok, zelf bouw, L-blok)en naturrlijk welke maten jullie hanteren. graag ook van het invlieggat.
ik heb ergens gelezen dat ze het beste kweken in een L-blok, is dat zo?
MvG



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 231 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede