Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hijgende Bourke parkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hijgende Bourke parkiet
abo26
Website Member
Posts :74

Website Member
2006-11-25 - 20:47:12 send message to abo26

Hallo,

Wij hebben 1 koppel Bourke parkieten bij onze kanaries en Japanse meeuwtjes in de buiten voilere zitten. Nu maakt de Bourke pop sinds een week een hijgend/piepend geluid als ze ademt. Wat kan dit zijn en hoe kan ik dit behandelen??


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-11-25 - 23:00:40 send message to lennard

Ik denk aan een schimmelinfectie even de vogelarts bellen en misschien wel even langsgaan voor de zekerheid.

Groetjes,

Lennardhappy :)


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-11-25 - 23:13:36 send message to goulds

luchtpijpmijten misschien?


hjvdlindehof
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-11-26 - 19:45:05 send message to hjvdlindehof

ben wel benieuwd naar de afloop,lijkt mij ook een schimmelinfectie


msmartijn
Website Member
Posts :189

Website Member
2006-11-26 - 20:10:05 send message to msmartijn

hier precies zelfde probleem
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=5172
miss heb je er wat aan groetjes


f.meijer
Website Member
Posts :2

Website Member
2006-11-26 - 21:04:46 send message to f.meijer

probeer eens sivotine van beaphar dit is er speciaal voor. de symtomen die je noemt lijken er verdacht veel op van longontsteking.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-11-26 - 21:23:14 send message to lennard

kzou gewoon voor de zekkerheid even langs de dierenarts gaan of even bellen naar de dierenarts want een beetje blijven raden van hoe en wat het gaat wel om een vogel en als het een mannetje is en hij heeft een schimmelinfectie en hij voert de pop dan krijgt die het ook.
Dus even na laten kijken.happy :)


themaster81
Website Member
Posts :59

Website Member
2006-11-26 - 22:41:04 send message to themaster81

Ik heb zelf ook redelijk veel ervaring met Bourks, zou idd ook bang zijn voor luchtpijp-mijt.....wink ;) succes er mee!!


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2006-11-28 - 16:59:40 send message to vlindervogel

Ik heb geen verstand van kromsnavels, maar ik zou zeker ook langs de dierenarts gaan of iig even bellen en niet zelf met dingen gaan rommelen.
Hijgen en piepende ademhaling kan op veel dingen wijzen: longontsteking, luchtpijpmijt, infecties aan de luchtwegen.



parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2006-12-02 - 21:50:30 send message to parrotmaniak

jammer dat we niets van je horen


Selena
Website Member
Posts :1

Website Member
2008-12-03 - 06:50:48 send message to Selena

hey !

ik heb 2 grasparkieten waarvan een al een paar weken zwaar ademt, veel geluid maakt (vooral piepen), hij eet nog wel en hij is nog best wel actief (door de andere parkiet die er bij zit).
We zijn al 2x naar de dierenarts geweest, we hebben toen antibiotica voor longontteking gekregen (hij moest elke dag 1 druppel hebben, 5 dagen achter ekaar ). dit hebben we gedaan maar het werd maar niet minder.
nu keek ik gister avond op internet en zag aan een paar reacties dat het mischien ook luchtpijpmeid kan zijn ? , (de parkiet heeft een mooie gladde snavel, zonder korstjes enz.) , kan het dan wel luchtpijpmeid zijn ,
wen weet iemand wat het wel zou kunnen zijn en welk medicijn helpt ?

Xx


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-12-03 - 15:50:21 send message to Tens

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik weet nogal wat van aandoeningen bij kleine dieren vanwege mijn achtergrond en kwam longontsteking en luchtpijpmijt, ('rattenbrochitus'), vaak tegen. Ik ben geen fan van zelf dokteren.
Ga langs een goede DA of dierenkliniek als je een diagnose niet vertrouwd maar beide aandoeningen zijn zeer duidelijk en snel aantoonbaar (oa met een bloedtestje van rode bloedlichaampjes of kweekje vd vacht / veren en huid maar dat is voor vogels meestal niet goed toepasbaar).
Bij beide aandoeningen is de benadering hetzelfde, hoewel deze afhangt vd leeftijd en conditie vh dier. Deze bestaat uit extra vitamine toedienen en vaak twee soorten antibiotica (eerst anti paracitair en dan anti bacterieel).
Er zijn 28 goede soorten antibio behandelingen voor deze symptomen waarvan niet zeker is of ze aanslaan bij het dier. Dat verschild per inmuunsysteem (bij ratten is de gok maar 3 op de 28). Het is dus niet te zeggen of je DA een juiste behandeling toedient.
Beide aandoeningen wakkeren elkaar aan en zorgen voor besmetting. Het is dus aan te raden BEIDE vogels te laten bekijken en evt prefentief te behandelen.
Verder touw, stof, en bodembedekking goed reinigen of (tijdelijk) verwijderen. Die laatste even noemen bij je DA of opzoeken onder online publicaties van Dr. Peter Klaver. Je kunt voor de zekerheid altijd over gaan op kranten (kleureninkt van kranten is al ruim 10 jaar niet meer giftig, zwarte inkt al veeeel langer).
Verder eenzijdig voedsel en een constante temp (binnen 18 tot 22, buiten min 11 maar niet verplaatsen van buiten naar binnen en vise versa).
Houdt de dieren uit de stof, ook bij tapijt ed vandaan, zorg wel voor verse lucht en laat dieren binnen af en toe met gewone tuinaarde in contact komen om de weerstand op te bouwen en zorg dat ze (stressloos) bewegen.
Bij een sterke conditie en goede gezondheid de dieren binnen overdag niet teveel isoleren, ook niet van koude of vuil. In verblijven met teveel hygeine en een constante temperatuur bestaat namelijk het risico op chronische verkoudheid.
Let vooral op het dieet vd dieren (onjuiste voedsel toediening is ziekte veroorzaker nr 1 bij dieren). Niet teveel en vooral tijdens een ziektebehandeling eenzijdige basisvoeding. Een onrustige darmwerking door bijv teveel vitamine C vergt heel veel van het lichaam.

ps je kunt overwegen om zieke dieren te isoleren, maar luchtweginfecties zorgen voor een lage weerstand en dat zorgt voor mijt, die weer zorgen voor lage weerstand en luchtweginfecties bij andere dieren. overigens is het onwaarschijnlijk dat kleine longen weer helemaal herstellen, helaas. Dat is voor dieren met een enkele long en alleen maar een longzakje zoals vogels natuurlijk niet best.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 160 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede