Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Informatie gezocht! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Informatie gezocht!
Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-12-18 - 13:02:26 send message to Roosje

Ik ben me een beetje aan het oriënteren om een kweekkoppel kleine papegaaien te gaan houden, en zoek hier en daar wat info om te kijken wat de leukste soort zou zijn.

Wat hebben wij te bieden:
De aluminium BINNEN voliere is 2 bij 2 bij 1,40 m. Het gaas is 2 bij 2 cm. en iets meer dan een milimeter dik. De bodem is bedekt met beukensnippers en we hebben regelmatig verse wilgentakken. We kunnen een broedblok ophangen maar deze kan niet te zwaar zijn. Het aantal lichturen is regelbaar.

"Eisen"

* Ik woon in een woonwijk dus de vogels mogen niet al te luidruchtig zijn i.v.m met buren. Schreeuwen doen ze allemaal, en wij vinden dat niet zo erg, dus er mag echt wel geluid uitkomen.

* Een soort die vrij makkelijk kweekt.

* Het liefst niet heel agressief. Ik moet zelf nog de voliere in kunnen.

* Redelijke prijsklasse (200-500 voor een koppel)Prijsklasse mag ook hoger liggen als er een soort is wat hier perfect zou aarden.

Ik ben benieuwd of jullie leuke ideën hebben!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-12-18 - 13:39:29 send message to tonnl

De senegalpapegaai of bonte boer zou misschien een leuke keuze zijn.
"Gemakkelijk kweken" is bij papegaaien niet echt gebruikelijk. Het is voor deze vogels enorm belangrijk of het koppel ook echt klikt. Veel meer dan bij bv kanaries bepalen de vogels zelf op het echt om "een koppel" gaat. Daarnaast is geduld het toverwoord. Veel papegaaiensoorten zijn pas broedrijp na enkele jaren.


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-12-18 - 13:53:50 send message to Roosje

Gemakkelijk kweken was misschien niet de goede woordkeuze. Laten we zeggen; geen soort dat erom bekend staat dat ze heel moeilijk kweken happy :)

Senegal papegaaitjes heb ik ook al aan gedacht, niet al te duur en vrij makkelijk. Weet iemand of het met deze soort mogelijk is om meerdere koppels te houden in een voliere?

En zit er veel verschil in oranjebuiken of geelbuiken? Behalve de kleur buik dusrazz :p


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-12-18 - 14:26:52 send message to johanblok

Bij een voliere van deze afmetingen zul je altijd van 1 koppel uit moeten gaan. Kleine witvoorhoofd amazones (albifrons nana) zou ook een mogelijkheid zijn. Wel luidruchtiger en duurder dan de bonte boer.


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-12-18 - 14:46:42 send message to Roosje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Daar heb ik ook naar gekeken, maar hoorde dat deze tijdens het broedseizoen zeer agressief zouden zijn?

De prijs vind ik nog wel ok.


Miro
Website Member
Posts :31

Website Member
2006-12-18 - 16:22:29 send message to Miro

Hoi Roosje
Een koppeltje Caiques(zwartkop) zou ook kunnen.Dit valt ook nog net in de prijsklasse en zijn niet echt luidruchtig.
Mvg Miro


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-12-18 - 16:32:26 send message to Roosje

Die zijn inderdaad ook mooi!

Wel moeilijk te vinden, als ik zo eens rondkijk.

Maar als die goed zouden aarden hier is dat één van de beste keuzes voor mij.

Heeft iemand meer informatie over witvoorhoofd amazones?


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-12-18 - 16:39:22 send message to lennard

Amazones zijn wel luidruchtig, ik heb de venezuela gehad. Bonte boertjes zijn niet agresief oorwink ;)


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-12-18 - 16:52:42 send message to Roosje

Okee amazones zullen dus te luidruchtig zijn...

Dan gaat de strijd nu tussen de BB, Meyer, of Caique.

Mijn voorkeur gaat eerst naar de caique, maar dat is puur om het uiterlijk. Als het gedrag overeenkomt met die van een BBtje zou dat mooi zijn. Maar ze zijn dus wel wat duurder en moeilijker te vinden. Vaak ook import.

BBtjes zijn makkelijker te vinden, goedkoper, en daar staan ook meer wat makkere vogels van te koop. Iets wat ook wel leuk zou zijn als het koppel een beetje tam is buiten de broedperiode.

Meyers zijn ook wel mooi qua uiterlijk maar ook moeilijker te vinden.

Moeilijk moeilijk moeilijk.

Misschien eens een advertentie op markplaats zetten en kijken wat erop afkomt?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-12-18 - 17:16:12 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het is bij bonte boertjes wel vrij lastig om een koppel te vinden waarbij je met zekerheid een pop hebt. Dat geldt ook wel voor Meyers en in wat mindere mate voor Caiques. Ik raad aan om bij aanschaf de (vermeende) pop altijd zelf nogmaals te laten sexen en van te voren af te spreken met de verkoper dat beide vogels terug gaan als een en ander niet klopt.

Overigens, witvoorhoofden maken inderdaad beduidend meer lawaai dan bonte boeren, maar dat is nog niet te vergelijken met de meeste venezuela amazones, die kunnen er inderdaad heel wat van.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2006-12-18 - 17:41:32 send message to kvhooff

Caiques kunnen ook behoorlijk te keer gaan. Zit zelf op het randje van overlast.

De bonte boertjes- en hun zuidamerikaanse tegenhangers pionusfamilie zijn iedeale vogels die niet luidruchtig zijn.

Caiques zijn daarin tegen wat gedrag betreft de leukste van allemaal.



blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2006-12-18 - 17:48:12 send message to blg

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wat dacht je van een koppel lories.
Als je de charmosyna soorten neemt heb je prachtige vogels die niet luidruchtig zijn.


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2006-12-18 - 18:25:01 send message to afican parrot

Kunnen jardines geen optie zijn.
Mooi, niet luidruchtig en ook zeer speels als het om ek vogels ( geldt trouwens voor alle vogels ) gaat. Kweken lukt behoorlijk maar je hebt hetzelfde probleem ivm de poppen.
Succes met je zoektocht.wink ;)


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-12-18 - 18:50:52 send message to Roosje

Lories heb ik niks mee.

Jardines daarentegen vind ik wel leuk. Heb je enig idee hoe het met de gemiddelde prijs zit voor een koppel van dat soort?


Miro
Website Member
Posts :31

Website Member
2006-12-18 - 18:51:33 send message to Miro

Mijn Bonte boertjes maken evenveel lawaai als mijn caiques.en nakweek caiques kunnen ook vertrouwd worden aan de verzorger vermits je er in het begin een beetje mee bezig bent. het duurt toch ongeveer vier jaar voor ze kweekrijp zijn.mvg


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-12-18 - 18:58:49 send message to jani

Wat lawaai betreft,ik heb 2 koppel pionus menstruus(zwartoren),kan je verzekeren dat deze er ook wat van kunnen.
Mijn afrikaansen zijn de minst lawaai makers.
Wat de kweek betreft is iedere papegaai gemakkelijk te kweken,indien men een goed koppel heeft en dat is wat anders.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 234 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede