Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Chia zaad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Chia zaad
zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-12-22 - 23:42:25 send message to zebraonline

Iemand ervaringen hiermee?Ik heb dit van een dierenarts gekregen om in het eivoer te mengen na een kuurtje Baytril(niet preventief maar effectief genezend) het zou de darmflora weer snel opbouwen op natuurlijke wijze...


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-12-23 - 09:16:09 send message to dooren

Het gaat daarbij vooral om de olie die deze zaden bevatten, stukje van het internet:

Chia-olie, ALA (alpha-linolenic acid) en andere omega-3 vetzuren
Omega-3 vetzuren zijn essentiële vetzuren, die dus door het lichaam niet kunnen aangemaakt worden. De bekendste zijn EPA (ecosapentaenoic acid) en DHA (docosahexanoic acid). Zij komen vooral voor in visolie. Een alternatief is ALA (alpha linolenic acid). Dit is plantaardig en wordt door een enzymatische reactie in het lichaam omgezet tot EPA en DHA. Een gemiddelde persoon heeft ongeveer 1.3 gram van deze omega-3 vetzuren nodig. Door ons voedingspatroon halen wij dit helaas niet. Dit zou je kunnen oplossen door dagelijks een flinke portie vette vis te eten, maar dit is dan weer af te raden omwille van kwik- en andere verontreinigingen. Het innemen van een supplement dringt zich dus op.
CHIA-OLIE is een uitstekend vegetarisch alternatief voor visolie, ze bevat gemiddeld ong. 60% ALA.
Een halve koffielepel ervan innemen is voldoende om aan de dagelijkse behoefte aan omega-3 vetzuren te voldoen.
Een andere belangrijke groep vetzuren zijn de omega-6 vetzuren. Uit onze voeding, o.a. uit volkorenbrood, kunnen wij normaal voldoende omega-6 vetzuren opnemen, maar bij afwezigheid van omega-3 vetzuren zijn deze waardeloos. Voor ons lichaam is een verhouding tussen omega-6/omega-3 normaal 3:1. Bij een normaal voedingspatroon is de feitelijke verhouding 20:1, m.a.w. er is een gebrek aan omega-3 vetzuren.
Zeker bij zwangerschap is een supplement van omega-3 vetzuren belangrijk: omega-3 vetzuren zijn essentieel voor de opbouw van de hersenen bij de foetus. Gevolg hiervan is dat de mamma in spe als het ware leeggezogen wordt en zo ernstige tekorten gaat vertonen.
Chia-olie bevat ook nog diverse plantensterolen (0.52%) en andere anti-oxidatieve stoffen: vnl. caffeic acid, myrecitin, quercetin en kaempferol. Deze beschermen chia-olie niet alleen tegen oxidatie, maar zorgen er ook voor dat chia actief is als vrije radicalenvanger.
Wanneer men het dieet van kippen verrijkt met 10% chia-zaad blijken zowel de eieren als het vlees tot 10 keer meer omega-3vetzuren te bevatten. De eieren bevatten bovendien ook tot 30% minder verzadigde vetzuren en cholesterol.

Het is niet alleen goed, maar ze worden er ook slimmer van door deze omega 3 -6 vetzuren.

Blue Band en andere fabrikanten hebben niet voor niks deze stoffen in hun produkten toegevoegd.

Het is natuurlijk wel de vraag wat ze toevoegen aan een verstoorde darm, goede vitaminen en probiotica lijken me ook niet verkeerd.
Gert


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2006-12-23 - 17:12:49 send message to Fonje

quote
het zou de darmflora weer snel opbouwen op natuurlijke wijze...


Dit begrijp ik niet goed. Vogels hebben toch geen darmflora?

Mvg, Peter


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2006-12-23 - 19:33:33 send message to Fokke

Hoi gert,
Blij dat je even vermeld dat de vogels er ook slimmer van worden. Ik ga gelijk een grote zak kopen (wel voor mijzelf natuurlijk) wie weet hoe slim ik er van word.Groetjes en prettige feestdagen en gelukkig nieuwjaar,
Fokke.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2006-12-24 - 14:27:45 send message to paintim

Hallo Gert!
Ik denk niet,dat ik mijn Timbrado's Chia-zaad
geef als ik zo lees wat jij allemaal van Internet
geplukt heb.
Ze zijn nu al zo slim,worden nog slimmer en het
gevolg is misschien,dat ze zelf de kooien gaan openmaken.Gaan ze verdraaid nog aan toe,die
Blauwgrijze Roodstaart achterna,die ook nog om koffie schreeuwde(hahahahaha)
Vr.groeten van
Antoni



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 195 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede