Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Muizen en ander ongedierte. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Muizen en ander ongedierte.
ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-01-05 - 12:49:52

Hallo allemaal,

Ik ben een tijdje niet actief geweest, maar ben nu weer helemaal terug. Daarom ten eerste: De allerbeste wensen aan iedereen, dat het maar een vogelrijk, gezond en mooi jaar mag worden.

Mijn passief voor vogels is groot, echter heb ik nog geen vogels. Ik zou graag vogels willen, maar aangezien ik gewoon thuis woon en een lid ben van een groot gezin (waarvan sommige met allergie). Daar moet ik dus rekening mee houden. Uit tests is immiddels gebleken dat de allergische personen niet allergisch reageren op vogelveren en dons. Dus dat is stap een.

Maar mijn moeder echter zegt dat wanneer je vogels hebt (binnen voor de duidelijkheid), dat je binnen de kortste keren last hebt van muizen en ander ongedierte. Ik denk dat dat wel meevalt als je de boel goed schoonhoud in en rondom de kooi. De vrees voor een invasie aan ongedierte is wat mij betreft on terecht.

Het was nogal een meningsverschil en ik besloot het hier op het forum maar eens te peilen.
Dus wat zijn uw ervaringen met vogels in huis en ongedierte? Heeft u last (gehad) van muizen of ander gespuis? Wat is uw mening over dit fenomeen bij het houden van 2 tot hooguit 8 vogels binnenshuis?

Alvast mijn dank,
Wouter.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-01-05 - 13:18:45

Hallo Wouter,

Ik meen te herinneren dat je in je eerste topic schreef dat je vogels op zolder wilde gaan houden.

De zolder is wel de plaats waar muizen soms langs binnen kunnen komen via spouwmuur of kieren.Nou is niet ieder huis het zelde dus dit hoeft niet bij jullie het geval te zijn,maar hou er rekening mee. Om een ruimte muisvrij te houden zal alles zo schoon mogelijk moeten gehouden worden en dan bedoel ik dat er nergens morsvoer mag liggen. Voeren op plateau's met rand helpt je grotedeels met dit te voorkomen.Door dit plateau op te hangen op een gladde achterwant kunnen muizen hier niet opkomen.
Eén nadeel is dat vogels(vooral kromsnavels) ook voer meenemen naar de zitstokken en dit meestal daar weer laten vallen.Laat dit gevallen voer en uitwerpselen niet opstapelen want daar komen uiteindelijk de muizen en vliegen opaf.
Zet uit voorzorg van te voren al muizenvallen langs de muren zodat een verdwaalde gast warm word ontvangen.

Groeten Meyerwink ;)


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-01-05 - 14:02:24

Inderdaad, de zolder is wel de plaats voor muizen. Daar had ik nog even niet bij stilgestaan. razz :p
Als ik alles goed schoon houd dan moet het dus makkelijk kunnen?

Heeft u vogels binnenshuis en wel eens last gehad van ongedierte en/of muizen?

Wouter.


jansens
Website Member
Posts :14

Website Member
2007-01-05 - 15:18:23

Vooreerst wou ik zeggen als je ongedierte krijgt is dat je eigen schuld, zoals eerder al besproken : netheid is een muizenval op zijn eigen , dus daar hoef je normaal geen probleem mee te hebben.
Maar wat me wel ergerd is die allergieen !!!! de testen hebben uitgewezen schrijf je dat veren en dons geen effect hebben op de allergie, maar heb je het specifiek laten testen omtrent de vogels die je wil gaan houden????????
Uit ondervinding in mijn eigen gezin is mijn zoon allergisch aan parkieten en papegaaien en helemaal niet aan de andere vogeltjes.
Vroeger kweekte ik ook kromsnavels en om die reden ben ik dan overgestapt naar cultuurvogels en mijn zoon heeft sindsdien geen problemen meer en ik kan U daarbij vertellen dat het bij ons binnenvolieres zijn die rechtstreeks aan onze leefruimte aanpalen, van in de living gaan wij in de volieres ( dewelke ondergebracht zijn in een aanpalend appartement en daar zitten in totaal nu in de winterperiode 300 vogels )
hopende U hiermee wat te helpen wens ik U het allerbeste met uw herstart.
Jansens


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-01-05 - 15:47:57

Beste Jansens,

Nee, niet speciaal een test laten doen omdat ik vogels wil gaan houden! Bij de uitlag van de uitgebreide alergietests bleek dat vogelveren en dons geen problemen zouden opleveren, katten honden en paarden onderandere wel.

Even iets recht zetten: Ik ben een tijdje niet actief geweest op dit forum. Ga dus niet herstarten wat vogels houden betreft, want ik heb nooit vogels gehad. Ik ben een vogelliefhebber in hart en nieren en vogel ook veel. Nu wil ik echter vogels gaan houden.

Groeten,wink ;)
Wouter


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-01-05 - 16:09:05

Ik heb binnen nog nooit last gehad van muizen en ik aardig wat vogels gehad in deloop der jaren.
Gewoon een beetje schoonhouden, dan moet het goed gaan.

Welkom terug weer overigens en jij ook de beste wensen.
Ton.


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2007-01-05 - 20:02:39

had in het vorige huis 1 grijze roodstaart binnen en de kooi werd iedere 2 dagen schoon gemaakt,
en wij hadden wel muizen binnen hier in het nieuwe huis gelukkig [nog] niet. als dat wel gebeurt gaat hij naar buiten. het scheelt veel aan de buurt en hoe goed is je zolder dicht gemaakt want ze hoeven maar in een ander huis te zitten en ze zijn erzo, spreek uit ervaring. dus zorg dat alle kieren en gaten dicht zijn, succes


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-01-05 - 20:40:14

@ jansens schreef:Vooreerst wou ik zeggen als je ongedierte krijgt is dat je eigen schuld, zoals eerder al besproken

Is niet geheel waar,ikzelf woon in een boerderij achtige buurt met veel weide en vee.Hierdoor heb ik "last" van oa: vossen,marters,ratten muizen.

bij mij achter loopt standaard elke nacht om kwart na drie een vos rond op zijn vaste route,straal langs mijn honden die als gek tekeer gaan(over brutaliteit gesproken)

Marters heb ik al in tussenplafonds gehad(winterperiode)

bruine rat en muis bezoeken geregeld mijn voliere gelukkig vaak zonder succes.

En mijn vrouw mag mijn bord eten op de vloeren zetten in vogelhok,als je begrijpt wat ik bedoelwink ;)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-01-05 - 22:24:21

Het kan nog beter, maar dan heb je geen bord nodig.laugh :Dlaugh :D


Groeten Meyerwink ;)


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-01-05 - 22:53:15

laugh :D hmmm bijdehand zo bedoelde ik hem ook laugh :Dwink ;)


luna
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-04-29 - 21:37:42

Hallo,Wouter.
Wat de allergie betreft,ik ben dus ook allergisch voor duiven en parkietachtigen.
Met zebravinken heb ik dus geen last.
En wat ongedierte betreft,inderdaad goed schoon houden en het voer in dichte bakken of trommels zodat muizen er niet bij kunnen.
Dan moet het goed gaan.
Succes en groetjes.
Luna.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-04-30 - 21:28:51

Luna, bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels twee grasparkieten en met regelmatig stofzuigen heb ik tot nu toe geen last van muizen of ander ongedierte. Wat de allergie betrefd... het bleek geen probleem te zijn. Gelukkig maar!

wink ;)Groeten,
Wouter.


luna
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-05-02 - 22:09:58

Hoi,Wouter.
Gelukkig!!
Dan wens ik je veel plezier met de grasparkieten.
Groetjes,Luna.


patrick211
Website Member
Posts :1

Website Member
2007-05-03 - 11:06:24

gewoon goed schoonhouden. ik heb mijn vogels in de schuur. en zelfs daar heb ik er geen last van .
zie je wel een gaatje in de hoek of waar dan ook .pak dan een steentje prop hem in het gaatje en spuit er een laagje pur over heen .
doormiddel van het steentje kunnen ze niet bij het pur en kunnen ze het gat niet weer open maken
mvg patrick211


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-05-03 - 13:38:13

middeld de VA zoekfunctie kun je aardig wat info vinden over dit onderwerp!

o.a. mijn bericht uit het topic 'muizen':



muizen zijn ook gek op eieren en jonge vogels.

Heb dit helaas meegemaakt tijdens een muizenplaag in 1979.

N.a.v. de gebeurtenissen (aanzienlijke verliezen onder mijn vogels en knaagschade)in dat jaar had ik me voorgenomen om het nooit meer zover te laten komen. Om die reden heb ik het gedrag van schadelijke dieren en predatoren redelijk serieus bestudeerd.

Mijn bevinding is dat de beste muizenbestrijding in de eerste plaats een goede hygiëne is!

Hierbij ga ik uit van de uiterst simpele stelling: waar niet te vreten is hebben ze ook niets te zoeken!

M.a.v. zeer regelmatig voedselresten bij de vogels verwijderen en zorgen dat de voedselvoorraad onbereikbaar voor dit soort knaagdieren zijn opgeslagen.

Verder staat er(preventief) altijd een doorloopvalletje in mijn vogelverblijf en let de hond ook altijd goed op.

Wanneer je, zoals ik in 1979, ooit een serieuze plaag hebt meegemaakt vergeet je de soms slechts geringe sporen en de bijbehorende typische geuren nooit meer!

Het kost mischien wat extra moeite, maar in de navolgende 27 jaren heb ik nimmer meer last gehad van muizen en of ratten!



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-05-03 - 14:05:06

Inderdaad goed schoonhouden, verder doen bij mij twee plattelandskatten (niet al te huiselijke exemplaren) heel effectief werk. Of ik ben te dom, of zij te slim, maar valletjes waren bij mij toen ik er in een bepaald jaar veel last van had slechts kortstondig effectief. Sinds ik de katten heb, vind ik alleen nog heel af en toe een dode muis die als speelgoed voor de katten gediend heeft.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 180 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede