Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > mariadistelzaad voor leverprobleem. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : mariadistelzaad voor leverprobleem.
afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2007-01-11 - 17:28:27 send message to afican parrot

Hallo, ik heb een leverprobleem met een vogel van mij. Ben naar de dierenarts geweest en die constateerde dat er erg veel onverteerd zetmeel in de uitwerpsellen zaten. Hij heeft me Sedochol voorgeschreven. Eerst een kuur van een week en daarna 1 à 2 maal per week. Die eerste week begon er iets te veranderen maar is daarna terug gevallen en de ontlasting is slap. Het gaat trouwens om een meyerpapegaai. Ik heb ze eerder beschreven. Topic "nat nestblok". Denk zelf dat het nestblok nat was door de uitwerpselen die erin lagen.

Ik ben op internet het volgende tegengekomen.
MARIADISTEL (Bron: Handboek van Geneeskrachtige Kruiden door M. Pahlow)



Medisch gebruikte delen: de vrucht zonder haarkroon.



Botanie en verzameltips:



Plantbeschrijving: Een van de mooiste en grootste distels is de Mariadistel. De plant is gemakkelijk te herkennen aan de grote, groenwit gemarmerde bladeren die gele stekels aan de bladrand dragen. De bloemhoofdjes zijn alleenstaand. Ze hebben een purperachtige kleur, zelden wit. De bloemhoofdjes zijn bolvormig. Na de bestuiving en bevruchting ontstaan hardschalige vruchten met een haarkroon, die echter spoedig wordt afgeworpen. Aan de buitenkant zijn de vruchten glanzend zwartbruin van kleur.



Bloeitijd: juli-augustus.



Voorkomen: In ons land bekend als sierplant uit Zuid Europa. Hier en daar kan men de plant verwilderd aantreffen langs wegen, op mesthopen of in de buurt van moestuinen.



Oogst en bereiding: in de maanden augustus en september zijn de zaden rijp. De haarkroon is tegen die tijd al verdwenen. De zaden worden in de buitenlucht gedroogd.



Werkzame stoffen: bitterstoffen, etherische olie, harsen, tyramine, histamine, flavonen. Voor de werking is de belangrijkste stof silymarine (silybine), een flavoïde verbinding die een beschermende werking op de lever bezit.



Genezende werking en gebruik: de stoffen van dit kruid beschermen de lever en werken bij de tegenwoordig zoveel voorkomende leververvetting. Schade aan de lever komt zeer veel voor. De acute hepatitis (besmettelijke leverontsteking) heeft soms een epidemisch karakter. Wanneer de lever niet beschermd wordt, treed er vaak schade op. Die bescherming kan bestaan in een juiste voeding. Overmatige consumptie en overvoeding leiden echter ook zonder voorafgaande leverontsteking tot een vervetting van de lever en dat betekent een verstoring of stillegging van een groot deel van de levercellen. Hier bewijst de mariadistel zeer goede diensten. Het is een specifiek middel voor de lever en onschadelijk. De werkzame stof is silymarine (een flavonol). Ook bij hogere dosering treden er met deze stof geen bijwerkingen op bij de reactivering van de lever. Door experimenten op dieren werd de beschermende werking op de lever bewezen. Stoffen die schadelijk zijn voor de lever werden erdoor afgezwakt of uitgeschakeld. Bij een van de proefnemingen gebruikte men zelfs het gevaarlijkste ‘levergif’ en toch waren de resultaten goed. De mariadistel heeft een beschermende en regenererende werking wat de lever betreft. Een theekuur met dit kruid is dan ook aan te bevelen. De klachten verdwijnen snel en de algemene gezondheidstoestand wordt verbeterd. Na een acute hepatitis werkt de mariadistel als nabehandeling uitstekend.



Bereiding van de thee: 1 theelepel mariadistelvruchten overgieten met ¼ liter kokend water, 10 tot 20 minuten laten trekken en dan afzeven.

Bron: http://home.hetnet.nl/~bec-info2/vliet2.htm

Heeft er iemand ervaring met het geven van deze zaden ( aan papegaaien ) en met succes?


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2007-01-11 - 17:37:38 send message to maikeltje

mariendistel zuivert het bloedt en de lever heb ik een keer gehoordt heb het zelf ook gegeven aan me putters maar ze eten het niet en het beschimmeld vlug als je het op een vochtige plaats hebt staan.


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2007-01-11 - 17:39:13 send message to erik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

African parrot

Het ligt er een beetje aan hoe lang en in welke mate de vogel een vergrote lever heeft,Mariendistel is een prima oplossing mits je er op tijd bij bent ,Wij geven alle vogels of het nu zebravink,parkiet of iets anders is 1x per week mariendistel door het drinkwater,Ik heb het zelf in vloeibare oplossing dat is ook verkrijgbaar ,Het voordeel hiervan is dat je er zeker van bent dat het opgenomen wordt ,Vogels met lever problemen drinken per definitie veel meer dan gezonde vogels

Houd er wel rekening mee dat als de vogel al langer een vergrote lever heeft je hier zeer moeilijk iets aan kunt doen omdat het vaak een gronisch terugkomend verschijnsel is .Als dit het geval is ben je langere tijd aangewezen op elke dag mariendistel te verstrekken en dan nog kan het terugkeren.

Succes


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-01-11 - 18:50:11 send message to zebraonline

Onverteerd zetmeel in de uitwerpselen duid meestal op megabac of campylobacter...gaat niet veel helpen met mariadistel...


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2007-01-11 - 20:26:08 send message to afican parrot

In de uitwerpselen zaten ook geen slechte bacterieën volgens de dierenarts.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-01-11 - 21:43:33 send message to zebraonline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dan alleszins geen campylobacter(als er kleurenopsporing gebruikt is tenminste)...megabac kan je enkel opsporen met een kliermaag en soms krop uitstrijkje...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 193 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede