Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > eindelijk een ara maracana Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : eindelijk een ara maracana
jorn2
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-01-12 - 21:27:33 send message to jorn2

hoi hoi na lang overweg en twijfelen en googlen zijn we nu toch de trotse bezitters van een ara maracana happy :) en we zijn helemaal wag van hem (of haar ??!!) iemand nog leuke tips ?


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-01-12 - 22:27:14 send message to ZGHKIL

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste,

Ten eerste welkom op het forum.
Ik heb geen tips maar wel wil ik mijn felicitaties geven met de aankoop.
Er is volgens mij, zoals u al suggereerd, goed over de aankoop nagedacht en dat is heel goed!

Veel plezier gewenst met uw vogel het zijn prachtbeesten. (Heeft ie al een naam?)

Groeten,
Wouter.


jorn2
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-01-13 - 06:28:48 send message to jorn2

natuurlijk heeft ie al een naal wink ;)chico heet onze troetel en moet echt zeggen zijn schatten van ara'shappy :)en zeer aandachtig en met iedereen in huis kan ie overweg : mijn vrouw , de kinderen en zelfs op de eerste dag dat er bezoek kwam ging ie al dadlijk naar "vreemde" mensen toe happy :)feit is wel we hebben nu drie ipv twee kinderen in huis met hem erbij razz :p maar vinden we helemaal niet erg laugh :D


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-01-13 - 09:08:45 send message to ParkietenPeter

Dat is helemaal prachtig, Jorn, gefeliciteerd.
Is het al een oudere vogel?

Je gaf inderdaad al zelf aan dat het ene derde kind is. En net als kinderen kunnen papegaaien ook puberen. Daarnaast proberen zij vaker uit of zij de baas kunnen spelen door jou op een subtiele manier te laten lopen als zij willen.

Wees dus consequent en heb geduld.

Veel plezier.
wink ;) Peter


jorn2
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-01-13 - 12:53:33 send message to jorn2

hij of zij is net drie jaar geworden en denk in zijn pubertijd wink ;) heeft ons al aardig wat proberen te testen maar helaas voor onze teerbeminde ara telkens zonder resultaat happy :) maar hij begint wel zichzelf te gedragen en is sind vandaag ook wat rustiger happy :)maar het plagend komen bijten en kijken hoever ie kan gaan is ook al geminderd mede door het feit dat als hij iets stout doet hem gewoon even te negeren.


jorn2
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-01-13 - 12:53:33 send message to jorn2

hij of zij is net drie jaar geworden en denk in zijn pubertijd wink ;) heeft ons al aardig wat proberen te testen maar helaas voor onze teerbeminde ara telkens zonder resultaat happy :) maar hij begint wel zichzelf te gedragen en is sind vandaag ook wat rustiger happy :)maar het plagend komen bijten en kijken hoever ie kan gaan is ook al geminderd mede door het feit dat als hij iets stout doet hem gewoon even te negeren.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-01-13 - 16:45:02 send message to rupicola

Gefeliciteerd met je aankoop.

de Propyrrhua maracana is een fantastisch kleine Arasoort.
Deze soort staat echter wel op Cites lijst I, m.a.w. de soort 'geniet' een van de hoogste beschermingscategorieën!

de beste tip die ik je kan geven:

Laat het geslacht van deze vogel vaststellen, zoek er een geschikte partner bij en stel de vogels in de gelegenheid zich voort te planten.

succes!


jorn2
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-01-13 - 20:08:42 send message to jorn2

daar hebben we ook al aan zitten denken happy :) maar dan kolen er weer vragen naar boven zoals : wat met de jongen ? (we gaan ervan uit dat het ons zou lukken om te kweken) bedoel dan welke papieren moeten we hebben om cites van de jongen te verkrijgen , hoe kunnen we ze ringen daar we niet aangesloten zijn bij een vereniging ... etc . en wij zijn dan nog eens van belgie ..


jorn2
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-01-13 - 20:11:40 send message to jorn2

daar hebben we ook al aan zitten denken happy :) maar dan komen er weer vragen naar boven zoals : wat met de jongen ? (we gaan ervan uit dat het ons zou lukken om te kweken) bedoel dan welke papieren moeten we hebben om cites van de jongen te verkrijgen , hoe kunnen we ze ringen daar we niet aangesloten zijn bij een vereniging ... etc . en wij zijn dan nog eens van belgie ..


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-01-13 - 23:41:23 send message to ROCIO

Hoi beste Rupiola .

Wat bedoel je met Propicola Maracana ,toch niet de latijnse naam toch, want die is nog steeds Ara Maracana in het Duits Rotrucenara,en engels Illiger"s ara, deze inderdaad super ara"tjes zijn eigenlijk te bedreigt om alleen te houden ,wij hebben ooit van de PS een oorkonde gekregen jaren terug zou ze nog een keer in onze voliere willen zien.

Gr Rocio


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-01-14 - 12:13:34 send message to erika

volgens mij vallen de dwergara's behalve de severa officieel niet meer onder de ara's

op mijn citus papieren van onze maracna staat ook propyrrhura maracana

groetjes erika


jorn2
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-01-14 - 13:28:12 send message to jorn2

hoi we hebben net op onze cites gekeken en op onze papieren staat nog wel degelijk ara maracana als latijnse naam en als nederlandse benaming staat er illigers ara. en categorie van de cites is klasse 1 moet wel zeggen onze chico is wel al van het jaar 2003 . dus zou kunnen dat sindsdien de wetgeving veranderd zou kunnen zijn .


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-01-14 - 15:53:02 send message to erika

volgens mij is het net veranderd. Bij ons staat de naam die ik al eerder noemde namelijk. Onze maracana is van dit jaar.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-01-14 - 19:12:56 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
dus zou kunnen dat sindsdien de wetgeving veranderd zou kunnen zijn .



happy :)De wetgeving is niet veranderd,enkele soorten zijn alleen anders ingedeeld,en hebben een andere naam gekregen.

Dit is B.V ook gebeurd bij de goudparkiet

Voor de Cites papieren maakt dit niks uit,die blijven gewoon geldig.

groeten Rene



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-01-14 - 19:39:04 send message to rupicola

Taxonomie, wetenschappelijke naamgeving is een al even levendige aangelegenheid als onze vogelhobby zelf.

Dit heeft, zoals molineti al schreef, niets met wetgeving te maken.

Wetenschappelijke namen zijn overigens niet per definitie Latijnse namen, hetgeen niet wegneemt dat deze namen grotendeels wel uit het Latijn en Grieks afkomstig zijn.


De overgang van Ara maracana naar Propyrrhura maracana vond plaats eind jaren negentig.
b.v. a Guide to the Parrots of the World van Tony Juniper & Mike Parr.

Door met name de ontwikkelingen op het gebied van DNA onderzoek wordt steeds meer inzicht verkregen in de onderlinge banden tussen bepaalde soorten.
Het gevolg is dat de wetenschappelijke indeling (op basis van andere informatie dan DNA) steeds zal worden bijgewerkt, naarmate men weer nieuwe inzichten verkrijgt.

Om dit verhaal nog wat spannender te maken:
Op www.zoonomen.net is een nog recentere wijziging te vinden, waardoor de naam nu Primolius maracana luidt.





Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-01-14 - 23:16:55 send message to Pionara.nl

Er zijn zelfs cites papieren aangevraagt voor de propyrrhura maracana en ze kregen gewoon citespapieren thuis met daarop ara maracana als wetenschappelijke naam. Wie dat was moet je me nu even niet vragenhappy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede