Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Kauwen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kauwen
zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-01-14 - 17:26:44 send message to zebraonline

Zijn kauwen trekvogels?Hier in de buurt zitten er honderden en deze lijken vandaag massaal hun koffers gepakt te hebben...met veel lawaai weg richting ardennen...


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-01-14 - 17:50:28 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik geloof van niet,
want elke avond verzamelt er bij mij in de buurt een grote groep, om telkens op dezelfde plaats te overnachten...

(ze zijn dus naar de kust gevlogen razz :p )


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2007-01-14 - 19:16:34 send message to weggy

nee hoor, zijn bij mijn weten geen trekvogels. Ze zitten trouwens nog in grote aantallen hier (kempen)

Gr; Herman


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-01-16 - 16:41:03 send message to ZGHKIL

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste iedereen,

Eerst even mijn antwoord op de gestelde vraag:
Nee... kauwen zijn geen trekvogels, ze blijven het hele jaar door op hun stekkie. Maar dat was ondertussen al duidelijk gemaakt.

Dan even iets anders met betrekking tot kauwen:
Ik woon ongeveer 15 min. van de binnenstad van Den Haag en daar zijn kauwen het overgrote deel van het jaar de meest aanwezige vogels. De laatste jaren zelfs explosief in aantal toegenomen. Als ik op mijn waarnemingen mag vertrouwen zijn deze vogels één van de oorzaken van het verdwijnen van de kleinere vogels en dan met name de mussen, vinken en spreeuwen.
Mussen, vinken en spreeuwen zijn ongekend diep weggezakt als veel voorkomende stadsvogels en dat alles terwijl de kwauwenpopulatie maar blijft groeien. Opvallend en zeker wel een zorgpuntje. Ik denk dat er een (in mijn omgeving in ieder geval) overschot is aan kauwen en de oorzaak daarvan kan gezocht worden in het feit dat iedereen die maar iets aan eten (voornamelijk brood) kwijt moet dit ik de sloot "dumpt" met het idee: "Ik voer even de vogels." Evenals de meeuwenpopulatie veel te sterk is toegenomen gaat dit op den duur voor problemen zorgen. Is er iemand die dezelfde bevindingen doet als ik en dan met name in de regio Den Haag en omstreken? Graag zou ik uw bevindingen horen over mijn theorie.

Stop met het voeren van vogels als dit niet direct noodzakelijk is en stop zeker met het in de sloot of gracht gooien van al uw oude brood, dan kunnen we het probleem misschien ooit oplossen.

Groet,
Wouter.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-01-16 - 17:15:01 send message to lennard

het komt niet alleen door de kauwen, want als je naar daken van huizen kijkt zitten er speciale dakpannen opzodat er geen vogeltjes meer onder kunnen zitten en die kleine vogeltjes broede meestal onder daken maar bij alle nieuwe huizen die er op het moment gebouwt worden zitten spciale dakpannen.sad :(


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-01-16 - 20:27:32 send message to goulds

als een kauw of meeuw dit brood kan eten kan iedere vogel dat,denk dat de oorzaak elders ligt


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-01-16 - 20:45:42 send message to chrislaevers

Ja, die mussen hebben geen plaats meer om te nestelen. Ik mag niet klagen, ze zitten onder mijn dak. Ik heb een kolonie van een dertigtal die klaarstaan wanneer ik de kippen eten geef. Vind ik niet erg. Ik geef bij voor de mussen en de tortelduiven (een stuk of tien). Dan komt de sperwer even jagen (in bebouwde kom!). Vier pogingen en niets gevangen (laatste poging tegen de volière waar de zebravinken netjes samen op een stok zaten en recht voor mijn neus). Een jonge wanhopige vogel misschien. Maar Lennard heeft een punt. Huizen worden zo hermetisch mooi afgewerkt dat die mussen geen kans meer krijgen. Maar eerlijk gezegd zie ik een kauw geen volwassen mussen vangen en in de nesten kunnen ze ook niet omdat die toegangen te klein zijn. Zou het dan het brood zijn? In mijn kleine buurt zijn drie raven aan het vluchten (voorbereiding voor de balts). Hier (Leuven, België) zijn ook wel kauwen en roeken maar toch niet zo erg veel. Ze zitten op voetbalvelden en zo. Ik denk dat het van plaats tot plaats heel erg kan verschillen. Als ik ooit een distelvink in mijn tuin zie, ga ik de vlag uithangen. Anderen zeggen me dat ze er elke dag zien. Idem voor distelvink en groenling en sijs. Ze zijn er gewoon niet. Die vogels hebben zich waarschijnlijk verschanst in een klein territorium waar ze nog stand kunnen houden. Ik wou dat ik toegang had tot meer sudies om meer inzicht te verwerven. Nu kan ik alleen maar vertellen wat ik zie waar ik ben.Ik denk soms dat we hier teveel eksters hebben die alle nesten leegroven. Eerlijk gezegd heb ik er geen goed zicht op. Ik blijf het wel in het oog houden.


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2007-01-16 - 21:26:04 send message to weggy

Hier (noorderkempen,Rijkevorsel) zijn de mussen gelukkig weer wat toegenomen in aantal. Tot voor enkele jaren terug was er nauwelijks nog een mus in mijn tuin te zien. Nu krijg ik toch regelmatig bezoek van een 20 tal stuks. De kauwen tieren ook nog steeds weeldig, maar zij worden dikwijls weggejaagd door een moedige merel. De mussen laat hij gerust. Tot vorig jaar zaten er ook enkele koolmezen, maar deze heb ik deze winter niet meer waargenomen.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-01-17 - 22:56:44 send message to ZGHKIL

Beste iedereen,

Inderdaad zullen de kauwen niet de enigste oorzaak van het probleem zijn. Echter is er in mijn omgeving geen nieuwbouwwoning met een puntdak te bekennen. In mijn wijk en de omliggende wijken zijn alleen maar platte daken en jaren '20/'30 woningen.
Er is zoveel overlast van de meeuwen en kauwen, deze gaan namelijk nestelen op het dak en ga vaak op de dakranden zitten. Ze laten hun mest zo naar benaden vallen op de betonnen versterbanken. Deze zijn door de zuren helemaal uitgebeten en sommigen hebben ze al moeten vervangen.

Naar mijn mening zijn de tuinen in en in de omgeving van de stad met de jaren ook niet geschikter geworden voor de kleinere vogelsoorten. Dat zal ook bijdragen aan de achteruitgang, maar als je ziet hoe de meeuwen het luchtruim en het water domineren schrik je wel even. Er zijn een halfjaar geleden dakwerkers aangevallen door vechtlustige zilvermeeuwen. Om nog maar te zwijgen over de kauwen, die zijn in staat een reiger te verjagen door deze te terroriseren en aan de staartveren te trekken!!shocked 8O De kauwen weten zich dus zelfs de baas te zijn over grotere vogels.

Ik vind het zeer positief te horen dat er ook plekken zijn waar de populatie mussen herstellende is.

Groeten,
Wouter.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-01-18 - 17:42:31 send message to ZGHKIL

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dit schreef ene Harmonie zojuist op het forum shocked 8O:

quote
Ook de meneer uit Den Haag en omgeving, die in de kroeg opmerkt dat het aantal roeken zo schrikbarend is toegenomen en dat bijna alle vogelsoorten zijn verdwenen is een voorbeeld hoe ernstig het is gesteld met de vervuiling. Ook hier geldt; er komen dieren met lage frequenties voor terug (roofdieren, wormen, roeken ,bij de plantenwereld zien we terug in de manifestatie van schimmels en paddestoelen etc.) katten zijn in de wereld schrikbarend toegenomen in aantal.

Ten eerste wil ik even kwijt dat ik het totaal niet eens ben met hoe mijn mening hier wordt gesuggereerd. Ten eerste gaat het hele verhaal niet over roeken maar over kauwen, dat getuigd ervan hoe slecht deze Harmonie dit stuk gelezen heeft. Ten tweede heb ik nooit gezegd dat het aantal "roeken" toeneemt en het aantal kleinere soorten afneemt als gevolg van vervuiling. Daarmee wordt gesuggereerd dat op plaatsen waar veel kauwen zich ophouden het heel erg vervuild zou moeten zijn. Totale onzin!

Hetgeen ik probeer te peilen is of andere mensen er hetzelfde over denken als ik. De kauw is een predator, evenals eksters en kraaien, die nesten leegrooft van andere vogels. Een toename door veelvuldig voeren zou een mogelijke verklaring kunnen zijn voor de afname van het aantal kleinere vogelsoorten en heeft dus niets van doen met de bovenstaande theorie over vervuiling en wat al niet meer.

Harmonie: Denk na voordat u iets roept, zo worden de zaken niet verdraaid! angry

Groeten,
Wouter.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-01-18 - 18:22:44 send message to goulds

Als men de kauwen zoveel voert,hoeven ze geen nesten meer te roven,dit weerlegd dus jouw verklaring dat er geen kleinere soorten bijkomen door kauwenpopulatie.

verder zijn kauwen geen echte nestrovers als eksters,zij eten alles wat hun voorgeschoteld wordt.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-01-18 - 19:39:58 send message to lennard

het ligt niet aan hoe de stijl van het dak is, want er gaat toch nieuwe dakpannen op en met die nieuwe pannen maak je het voor de mussen gewoon onmogelijk.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-01-18 - 20:20:32 send message to chrislaevers

Hebben jullie dat ook dat je alleen kauwen, roeken en kraaien opmerkt wanneer het winter is? In mijn stad zitten ze niet maar wel op de omliggende graspleinen en voetbalvelden.
In de zomer zie ik ze zo niet. Zou het kunnen zijn dat door de zeer zachte winter ze zich effe niet verspreid hebben naar de grotere velden en het omliggende platteland en in de stad zijn blijven hangen omdat de voedseltoevoer (wormen en afval) er nog steeds eetbaar zijn?
Om een ander voorbeeld te geven binnen dit uitgangspunt van 'zachte winter'. Elke winter op een bepaald tijdstip komen er enkele spreeuwen fourageren in mijn tuin. Vooral wanneer het al een tijdje gevroren heeft. Ik heb er deze winter slechts een glimp van opgevangen en ze zijn niet eens neergestreken wat ze andere winters wel doen en gedurende een bepaalde periode van koude. Vogels die dan in de winter niet effe zwerven maar ter plaatse blijven kunnen de indruk wekken dat ze 'ineens' in aantal zijn toegenomen.
Dit is slechts een bedenking hoor.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-01-19 - 17:21:15 send message to zebraonline

Tja deze winter nog maar 3 soorten gezien in de tuin : kauw,ekster en merel...

Tijdens de zomer zat er wel meer maar die zijn blijkbaar op reis?


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-01-19 - 17:39:13 send message to lennard

ik zie nog van alles zitten in de tuin waaronder ook nog mussenhappy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-01-19 - 18:00:39 send message to Niltava

@chrislaevers

Denk eerder dat het andersom is. De meeste andere vogels kunnen hun kostje nog aardig vinden buiten de stad.
Wordt het moeilijker(mn. sneeuw) dan gaan ze op zoek naar bijvoorbeeld voedertafels.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede