Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > aspergilose Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : aspergilose
ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2007-01-16 - 21:52:43 send message to ferry1

hallo ik heb sinds kort aspergilose het is te verhelpen maar de vogels blijven zwak als ze overleven en de kans op overleven is er niet altijd. weet iemand hier andere kwekers mee die het ook hebben of gehad hebben?


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2007-01-16 - 22:00:49 send message to ferry1

aspergilose is een schimmel zit in de longen en maakt de rest kapot met dood tot gevolg als je niet op tijd ben
maar ik wil graag van collega kwekers weten hoeveel er bij hun overbleven na de ziekte en of ze erna ook nog terug val hebben gehad


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-01-16 - 22:38:49 send message to mijnkaketoes.nl

Ferry

wat vervelend. Gelukkig heb ik die ziekte zelf nog nooit bij de vogelks gehad. Hier staat een artikel waar je wellicht wat aan hebt. Maar ik kan me voorstellen dat je ook graag reacties wilt ontvangen van kwekers die het al een keer hebben meegemaakt:
http://members.home.nl/gvanitem/Aspergillose.html

Sterkte met de vogels

Henk


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-01-17 - 18:41:51 send message to mijnkaketoes.nl

Ferry

Heb je nog reacties gehad? Ik denk dat veel kwkekers hier geen reactie meer zetten omdat ze bang zijn in verband met ziektes te worden gebracht. Welicht dat je ze kunt vragen om op PM of mail te reageren

Met vrgr

Henk


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-01-17 - 20:52:32 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Veel import wildvang amazones kunnen hier erg veel last van hebben. Mijn ervaring is dat dit bij een tamelijk ernstige aandoening nooit helemaal meer weg te krijgen is, en uiteindelijk vaak tot sterfte leidt. Met ernstig bedoel ik dan zodanig dat een en ander aan de ademhaling en houding e.d. duidelijk te merken is (ook in rust en als ze zich niet bespied weten).

Vitamine's (A) is erg van belang in dit verband, vooral niet met antibiotica gaan experimenteren dit werkt juist averechts als het inderdaad om deze schimmel gaat.
Ik zou een goede dierenarts raadplegen, mogelijk is behandeling met een antimycotica zinvol.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-01-17 - 23:57:01 send message to Picolet

Bij veel vogels woekert deze besmetting, veelal bij vogels die in slecht geventileerde ruimtes zijn gehuisvest en niet de beschikking hebben over een buitenverblijf. Ook veel importvogels die in slechte condities zijn verzorgd en met verschimmeld voer en ontlasting in contact zijn geweest met de schimmelsporen die ingeademd worden. Deze sporen ontwikkelen zich veelal wanneer de vogel uit conditie raakt of behandeld wordt met een antibiotica wat de schimmels extra actief maakt doordat door (mis)bruik van de anitbiotica het natuurlijke afweer mechanisme wordt uitgeschakeld en dus kans krijgt zich te ontwikkelen,
Triporalis een van de weinige effectieve geneesmiddelen die kunnen helpen bij een matige besmetting. Het wordt via de darm opgenomen maar heeft ernstige bijwerkingen. Veelal raken de vogels depressief door dit geneesmiddel en weigeren te eten waardoor er gedwongen gevoerd moet worden en er enorm veel stress ontstaat.

Een goede ventilatie en schimmelplekken op tijd verwijderen zodat er geen bloei ontstaat van de schimmels en er geen sporen verspreid worden is de beste manier om dit moeilijk te genezen probleem te voorkomen.

Helaas kan een vogel bij aankoop reeds besmet en zelfs enige tjd later pas symptonen van aspergilose vertonen.

Bewijs dat de vogel reeds ziek was bij aankoop is niet hard te maken, dus een risico wat iedere liefhebber kan treffen.

Groeten Ruud


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-01-18 - 08:07:49 send message to johanblok

quote

Bewijs dat de vogel reeds ziek was bij aankoop is niet hard te maken, dus een risico wat iedere liefhebber kan treffen.


Inderdaad, mijn ervaring is wel dat ik er bij nakweek vogels nog nooit last van gehad heb, in het verleden bij import wildvang wel geregeld.


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2007-01-18 - 18:20:32 send message to ferry1

heren badankt voor uw reaktie. het geeft mijn wel weer een beetje licht in ieder geval. ik ben bij artsen geweest en ik heb iemand ervoor gebeld die er ook ervaring mee heeft gehad.
mijn ruimte was ook niet genoeg geventileerd.
rot dat het gebeurd maar wel een harde les voor de volgende keer.


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2007-01-18 - 18:23:31 send message to ferry1

overigens ben ik heel blij om te horen dat bij u de nakweek het niet had. mijn vogels zijn bijna broed rijp de meeste en zou het leuk vinden als ik voor het eerst in mijn leven een jong op stok kan krijgen met papegaaien


Riny
Website Member
Posts :58

Website Member
2007-01-20 - 09:46:19 send message to Riny

hallo Ferry
Het is te hopen dat het bij de rose`s blijft en dat je edels,pionussen en de caiques het overleven.Ik zou zeggen mail steke327@planet.nl eens die heeft ook zulk probleem gehad,misschien kan hij je verder helpen,en die woont ½ uurtje van je vandaan.
Heel veel sterkte groetjes Riny


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2007-01-22 - 18:11:00 send message to ferry1

hoi riny ik hoop ook dat het bij de rose blijft. ik zal hem wel eens mailen.
badankt


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2007-01-24 - 14:40:48 send message to ferry1

inmiddels is mijn rose pop ook overleden. uit sectie kwam dat de pop een scheur in de krop had. verdere virussen waren niet gevonden. alleen de test van bek en veren rot moet ik nog krijgen.
ik heb gelezen dat aspergilose ook een bij verschijnsel is wat voor komt bij pbfd. ik hoop dus op het beste maar



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 215 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede