Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Site nieuws > handelaren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



DE MOTOR
Website Member
Posts :138

Website Member
2004-08-01 - 04:40:33

Beste Aws

Natuurlijk is het wel een goed idee om een "zwarte" lijst van handelaren te maken, maar ik denk dat de site hiermee (juridische) problemen kan krijgen. Want vaak als mensen een vogel kopen bij een handelaar en hij gaat vlak erna dood dan is het de schuld van de handelaar. Maar wie zegt dat hij de vogel wel goed verzorgd heeft? Zo zijn er wel veel meer dingen. En vaak gebeurd dit ook met "goedkope" vogels (bv import Afrikagoed) waar men geen onderzoek laat doen naar de doodsoorzaak. En dan dat van koop alleen bij kwekers er zijn ook wel kwekers die het weleens niet op de manier doen zoals het hoort. Maar we hebben het alleen over slechte handelaren er zijn er genoeg in mijn regio waar ik geregeld kom en hele goede ervaringen mee heb. Want zonder de Handelaren/importeurs zouden wij ook een hoop van onze vogels niet in de hokken hebben. Of onze hokken overvol hebben omdat we de vogels niet kwijt kunnen.

Groeten De Motor


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-08-01 - 10:30:29

Is het dan niet veel leuker om een lijst te maken van handelaren die het wèl goed doen?

Een beetje positief denken helpt allicht.

Groeten, Ton.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-08-01 - 11:43:24

Tonnl,
Daar is al een heel topic over gevuld. En de algemene reactie was ook hier niet positief.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-08-01 - 23:11:08

Hm... Dat wist ik niet.

Ik denk dat het niet zinnig is op internet handelaren te beoordelen. Ik ken inmiddels een aantal handelaren die gewoon ontzettend goed hun best doen.
Eén enkele slechte ervaring uitgebreid op internet zetten kan een hoop verpesten voor mensen die met hart en ziel en met respect voor dieren een zaak runnen.
Er zijn ook zaken waar ik nooit iets zal kopen, maar dat moet iedereen zelf maar per geval beoordelen vind ik.

Groeten, Ton.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-08-03 - 09:43:12

niet elke handelaar is goed of slecht dit geld ook voor kwekers.
zelf ken ik een handelaar en die doet wat ik van horen zeggen heb en wel van zeer dicht heeft digene dat meegemaakt dat die handelaar de ringen van de vogels er aflaat knippen en dan zegt dat het jonge vogels zijn ipv oudere.
ik noem geen namen daar diegene het zelf wel weet en zal reageren.
het is ook nog zo waar de 1 het een goede handelaar vind zal de ander het een zeer slechte handelaar vinden


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-08-03 - 10:56:36

ik denk zelf dat het er voornamelijk omgaat wat de slechte ervaring is , een vogel kan altijd overlijden na aankoop , voor de eene zal dit inhouden dat het een slechte kweker/handelaar is maar het gaat erom wat er verder gebeurd .

Voor mij persoonlijk kunnen bijv. 4 slechte ervaringen minder meetellen als 1 slechte ervaring waar ik meer waarde aan hecht.

Ik heb zelf bijv. vroeger een amazone gekocht in een winkel ,van deze vogel werd verteld dat het een handopgevoede vogel betrof die nu alleen wat schuwer was geworden doordat ze met 2 wildvang vogels in 1 kooi had gezeten , met een week zou ze weer volledig handtam terug zijn ..

eenmaal thuis en na verloop van tijd kwamen we er achter dat dit in geen geval waar was , de vogel was zo'n lange tijd in een kleine vervoerskooi tentoongesteld aan het winkelende publiek dat ze zelfs los op haar kooi d'r vleugels nog niet durfde te spreiden ,het heeft zeker een 8 maanden gekost voor ze dat weer durfde, verder was ze volkomen verleerd om voedsel in d'r pootjes vast te kunnen houden en verder enorm bang , niks geen tamme vogel dus maar een zeer angstige vogel me gedragsproblemen en zeer zeker geen huiskamer vogel ( we hebben haar naar een kweker met een grote buitenvoliere gebracht waar ze met een partner en zonder teveel menselijk gebemoei kon verder leven, als een vogel zoveel angst heeft/houd vind ik niet dat je er koste wat het kost een huiskamervogel van moet maken )

Dit is voor mij een ervaring waarvan ik vind dat de dieren echt lijden en voor mij persoonlijk dus een grote reden om te zeggen dat ik dit een zeer slechte winkel vind , deze persoonlijke ervaring zal er bij mij altijd voor zorgen dat ik deze winkel zal blijven afraden.

voor mij hangt het dus vooral af wat de slechte ervaring is , heeft de kweker/handelaar daar echt een bewust aandeel in gehad of was het met de beste wil van de wereld niet te voorkomen ..


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-03 - 11:29:16

Ik vraag me wel eens af hoeveel vogels er overlijden na aankoop door ondeskundige handelingen etc. Kropverzuring, ongelukjes etc. Vaak worden jonge papegaaien verkocht aan mensen die nog nooit een vogel hebben gehad en deze mensen moeten dan even "leren" hoe je zo'n jonge vogel groot moet brengen. En dan hebben we het nog niet gehad over een danige opvoeding zodat zo'n papegaai straks als hij volwassen is ook pas in het gezin. Bijna net zo moeilijk als kleine kinderen opvoeden. Een discussie over slechte handelaren is erg gemakkelijk, vaak gaan mensen die problemen hebben niet met hun jonge papegaaibaby naar een vogelarts, laat staan dat ze een ziekenkooi hebben. Jonge papegaaien zijn erg kwetsbaar voor ziekten, vaak moeten ze het immuum systeem nog verder opbouwen. Het is dan o zo gemakkelijk het vingertje naar de handelaar te wijzen, terwijl men niet de moeite neemt deze dode vogel volledig te laten onderzoeken. Bedenk voor je namen noemt op het internet dat je inderdaad een sterke "waterdichte" zaak moet hebben, voor je iemand beschuldigd.
Groet Gert.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-08-03 - 12:58:57

bij sektie komt niet of nauwelijks wat uit.
ik heb laast een turquosine parkiet voor sektie weggebracht en er bleek toxische vergiftiging te wezen maar wat houd dat in niets,niets waar uit blijkt wel soort gif het is.
Heb vele jongen weggebracht voor sektie van jongen net 1 dag uit het ei tot 2 dagen na het ringen oorzaak kon aan het weer liggen wat de grootste onzin was wat ik mij kon bedenken daar ik zelf binnen kweekte met constant de zelfde temperatuur en ik zelf mensen ken die buiten kweken met wisselende temperatuur en die nergens geen last van hebben en dat heb ik ook gezegt tegen de vogelarts en daar kon hij mij geen verklaring voor geven.
sektie heeft alleen zin als men de daadwerkelijke oorzaak kan achter halen en die mensen je kunnen zeggen wat het precies is om welk gifsoort het gaat anders heeft het geen zin om sektie te laten uitvoeren 9 van de 10 keer zeggen ze het is ouderdom of stres en die artsen hebben hun geld binnen en wij zijn niks wijzer gewordensad :(


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-03 - 13:12:19

Oke Jan,
Een voorbeeld: van zo'n onderzoek:
Uitwendig onderzoek: iets te mager, verder geen afwijkingen, Krop en maagdarmkanaal: geen afwijkingen, Darm: geen afwijkingen, Milt: normaal van grootte en structuur. Lever: ernstig vergroot en onregelmatig van kleur, structuur te bros. Nieren: niet afwijkend, Hart: niet afwijkend, Longen en luchtzakken: geen afwijking. Geslachtsorganen: geen afwijkingen.
Microschopisch onderzoek: Hepatitis (ontsteking van de lever) Bacteriologisch onderzoek: infectie gram negatieve kort staafvormige bacteriën, coli achtig, vooral gevoelig voor tmps. Paratyphus negatief. Diagnose: Hepatitis. Deze leverontsteking kan via diverse mogelijkheden ontstaan zijn.

Dat is dus een onderzoek door een vogelarts, de meeste inderdaad niet thuis op het gebied vogels zullen helaas geen juiste diagnose kunnen stellen en zullen de vogelliefhebber met iets vaags wegsturen, jammer kakatoe dat jij met deze ervaring hebt met deze soort dierenartsen. Mijn ervaringen leren me anders, je kunt er wel degelijk iets van opsteken. Maar net als handelaren heb je goede en slechte. Bij dierenartsen is dit niet anders!! Alleen we hebben er iets meer respect voor de witte jas, dus spreken dat niet uit.
Groet Gert


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-08-03 - 13:56:05



kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-08-03 - 13:58:53

hierboven het sektie raport van de turquosine
vertel mij maar wel soort gif het is.
en zoals je ziet is dit gebeurt bij de enigste vogelarts van nederland zoals de hr beweerd


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-03 - 16:50:11

Het is moeilijk te lezen jan ook na het printen. Maar div. organen aangetast is niet niks. Als je zelf de historie van zo'n vogel kent moet vaak toch wel een lichtje gaan branden. Maw staat er bv. een bepaalde plant in de voliere, heeft deze vogel ergens veel aan geknaagd (verfwerk) Of zijn er vitaminepreparaten gebruikt etc etc. Een goede dierenarts zal door middel van vragen ed. en logisch beredeneren wel een conclusie kunnen trekken. Ik vind ook raar dat een buitenlands instelling dat moet doen, medische faciliteit te Utrecht voor dieren/vogels kan dit volgens mij ook, en misschien beter en sneller. Snelheid van onderzoek is ook van belang. Bv een flagelaatinfectie kan men alleen vast stellen als de vogel leeft. Buiten het vogellichaam gaan deze zweepdiertjes snel dood en kunnen dus bij dode vogels niet meer worden vastgesteld. Als een vogel bv van te voren in de diepvrieskist heeft gelegen valt er ook weer veel af om te onderzoeken. etc ect. Toch is het goed om de dode vogels te laten onderzoeken, desnoods ga je naar een andere vogelarts, er zijn in nederland diverse goede vogelartsen welke wel degelijk in staat zijn, voor jou met behulp van de juiste vragen een probleem op te lossen. Zelf vind ik Hetty v.d Horst in Veldhoven of Evers in Geldrop erg goed, deze vogelartsen hebben mij wel goed geholpen als er een probleem was.
Groet Gert


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-08-03 - 23:12:17

happy :)

Denk dat het altijd wel verstandiger is om eerst eens goed te kijken waar je koopt.

Een goede hobbykweker kan je achtergrond info geven over de aan te kopen vogel.

Een goede hobbykweker die weet dat hij kwaliteit heeft hoeft niet te pressen om zijn vogels te verkopen.

Een goede hobbykweker zal goedkoper zijn dan een handelaar, voor hem/haar is het geen bron van bestaan.

Een goede hobbykweker geeft met liefde en plezier nazorg en stelt het op prijs om te weten hoe het met zijn nakweek vergaat.

Voor vele handelaren gelden deze regels niet, de goede niet te na gesproken, maar die zijn toch echt op een hand te tellen.
Maar eerlijk is eerlijk, ook onder de kwekers zit heus wel kaf, althans dat is onze ervaring.

Want laten we eens de koe bij de horens vatten, hoeveel kwekers zijn bereid om hun gehele bestand in te laten slapen als mocht blijken dat er een ernstige ziekte is vastgesteld, die niet te genezen is en zelfs aangemeld moet worden bij de wettelijke instantie's.
We kennen er een, maar we kennen ook anderen die hun vogels gedumpt hebben bij handelaren, met alle gevolgen vandien.
Dan blijft er van de naam kweker toch een zeer vieze smaak hangen.

Daarom, ogen en oren open en ga niet over een nacht ijs, maar neem de tijd, en ben kritisch, laat je niet onder druk zetten met allerlei smoezen, je kunt je geld maar een keer uitgeven.

happy :)wink ;)


ens
Oud Lid
Posts :47

Oud Lid
2004-08-26 - 15:14:00

sorrie, maar waar koop je dan het best wand zo als je leest is de 1 wel tevree ergens en een andere niet ik fok zelf honden en daar heb ik het ook.
hoe je soms ook je best doet je kan niet in iederens ogen het goed doen en een kroon is eerder van je hooft af dan er op is gezet.
ik bedoel het niet verkeerd maar de mens is in mijn ogen nog steeds het raarste dier
wil in de toekomst nog een roodstaart aanschaven maar weet gewoon niet meer waar.
groet ens


haakbek
Website Member
Posts :1

Website Member
2005-07-17 - 21:12:03

happy :) ik heb zel 4 edel papegaaien bij leo handels gekocht en heb al met suc6 8 jongen gekweekt binnen 2 jaar en ze waren alle vier met de hand groot gebracht dus leo handels is echt de moeite waard om er heen te gaan.

groetjessssss.............razz :p




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 270 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede