Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > dwergara's of een amazone? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : dwergara's of een amazone?
Macmillan
Website Member
Posts :3

Website Member
2007-01-20 - 22:54:12 send message to Macmillan

Beste kwekers en overige experts op papegaaiengebied happy :),

ik heb me geruime tijd al verdiept in de aanschaf van een papegaai. Het grote struikelpunt bij de aanschaf van een amazone is het gedrag dat zij beginnen te vertonen als ze geslachtsrijp zijn. Van veel mensen heb ik vernomen dat er heel goed te leven valt met de hormonale moodswings van de amazone en zijn onberekenbare karakter, als je hem van begin af aan goed opvoedt.

Nu ben ik de laatste tijd veel meer geinteresseerd geraakt in de verschillende soorten dwergara's, die als alternatief zouden kunnen dien. Ik ben me ervan bewust dat ook dit karakterpapegaaien zijn, waarbij een consequente aanpak must is. Echter ben ik in de relatief weinige info die er over de mini macaw's te vinden is, nergens echt problemen tegen gekomen met hormonale buien en onberekenbaar karakter.

Als ik op de informatie af zou gaan, zou een dwergara wellicht beter geschikt zijn in de huiskamer dan een amazone (blauw- of geelvoorhoofd). Ik zou dan ook graag van mensen vernemen die ervaring hebben met deze soorten, of dit daadwerkelijk opgaat. Verder zou ik dan ook willen horen of er verschil is in 'huiskamerkwaliteit' tussen de ara severa, maracana of nobilis (die geloof ik maar even groot is als een valkparkiet)

Ik hoop graag van jullie te horen,

Met vriendelijke groet,
Macmillan


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2007-01-21 - 13:20:24 send message to Roosje

Ik heb geen ervaring met de verschillende soorten maar kan alleen vertellen dat onze maracana een voorbeeldig huiskamervogeltje is. Ietwat luidruchtig, brutaal en slooplustig, maar ontzettend aanhankelijk en leuk. Zelf gaan wij als we een groter huis hebben wel op zoek naar een partner voor hem, simpelweg omdat de soort zo bedreigd is dat het zonde is om er 1 alleen te houden. Als ik moest kiezen tussen de amazone en dwergara zou ik voor de dwerg gaan. Simpelweg omdat het karakter gewoon heel leuk is, ze hebben gewoon echt humor!


Macmillan
Website Member
Posts :3

Website Member
2007-01-21 - 14:40:56 send message to Macmillan

ik ben er inmiddels ook achter dat de maracana een cites 1 vogel is, dan is het inderdaad zonde om hem slechts als huiskamervogel te houden. Maar gelukkig heeft de severa een soortgelijk karakter, al kijkt die wat meer de kat uit de boom en een grotere neiging tot eenkennigheid.

Ik weet niet hoe oud je maracana is, maar heb je bij hem al iets gemerkt van onvoorspelbaar karakter wanneer de hormonen opspelen? Ik neig namelijk juist meer naar de dwergara's ivm hun wat meer gelijkmatige karakter ten opzichte van het onvoorspelbare van de amazone.


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-01-21 - 14:50:41 send message to Pionara.nl

Ook voor deze vogels geld een importstop. Daarom is het beter om vogels vanaf nu alleen nog aan de serieuze kweker te verkopen ipv dat straks de soorten zitten te verpieteren in de huiskamer.
Wij verkopen vanaf nu niets meer voor de huiskamer.


BartH
Website Member
Posts :31

Website Member
2007-01-21 - 14:56:34 send message to BartH

Is de verwachting dat de prijzen nu zullen stijgen, aangezien er schaarste gaat optreden?

gr.

Bart


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-01-21 - 17:34:34 send message to johanblok

Ik denk dat voor CITES I soorten, zoals de maracana, er weinig veranderd: er kwamen, voor zover ik weet, toch al geen wildvang vogels van binnen (tenminste niet legaal). Hoewel, de maracana een geschikt karakter kan hebben voor de huiskamer, is het vanwege de bedreigde status en de relatieve zeldzaamheid eigenlijk niet verantwoord om deze solitair in de huiskamer te houden.


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2007-01-21 - 22:59:25 send message to Roosje

Ehm...Ondanks dat wij in de toekomst onze maracana (net als de edel en groenvleugel) het liefst met een partner zien zit hij nou toch niet bepaald te 'verpieteren' hier...Dat vind ik een beetje een verkeerde en bevooroordeelde benaming. Het vogeltje zelf merkt niets van het feit dat hij een bedreigde soort is hoor!

Anyway. Hij is nu bijna 2 jaar oud dus nog niet echt broedrijp naar mijn idee. We zullen dus nog moeten zien wat komen gaat. Ik vind zelf dat als een vogel probleemgedrag gaat vertonen wanneer hij broedrijp is er gewoon een partner moet komen. En dan zit je met zowel een amazone als een maracana wel in een luidruchtige klasse.


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-01-21 - 23:42:52 send message to erika

Bij ons zit de maracana ook zeker niet te verpieteren hier. Hij heeft veel gezeldschap van onze andere ara. Misschien in de toekomst wel een maatje van eigen soort zoeken, maar ik weet niet of hij daar zelf behoefte aan heeft, gaat ook om het geluk van het beesie zelf of niet


Marjolein
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-01-22 - 11:28:32 send message to Marjolein

Idem voor mijn Maracana (2 jaar), in de toekomst wil ik graag een maatje voor hem maar voorlopig leeft hij met een andere papegaai in de huiskamer. Ik tijfelde ook tussen een amazone en een dwergara en heb om de boven genoemde rede en om het feit dat ara's speelser zijn voor een maracana gekozen.

Het zijn zeker hele leuke vogels, de mijne schreeuwt heel zelden maar kletst, brabbelt en fluit veel. Het zijn hele nieuwsgierige vogels die als je niet oplet ook wel eens wat slopen. Maar ook heel aanhankelijk en knuffelig.

Heel veel succes met je keuze


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2007-01-22 - 12:35:24 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb meerdere soorten over langere tijden gehad.
Zo wel apart van elkaar maar ook tegelijkertijd.
De severa heeft bij mij altijd een paar streepjes voor gehad en dat zal zo ook wel blijven.
De soorten zijn redelijk goed te vergelijken met de grotere soorten.
Zo vind ik de gemiddelde maracana gelijk aan de gemiddelde blauw gele ara.
Druktemakers die graag aandacht willen. Ze zijn niet snel bang, zeer speels, nieuwschierig, en zelfs brutaal te noemen. De maracana is graag en het middelpunt van de belangstelling en zal dit op verschillende manieren proberen te halen.
Wat betreft het schreeuwen is het per vogel verschillend. Sommige dieren doen het zelden maar de meesten hebben een paar maal per dag even een schreeuw bui. Meestal valt dit samen met de voeder en slaap tijden. Een gemiddelde maracana word ruim 38 tot 40 cm kop staart. De maracana is een lijst 1 vogel dus niet toegestaan zonder cites vergunning. {mag dus ook niet zonder papieren aangeboden worden!}

De severa is forser. Zeer goed te vergelijken met de groenvleugel. Ook deze vogel is een stuk conserfatiever en terughoudender. Ze kijken eerst de kat uit de boom maar eenmaal hun hart gekregen zijn ze enorm trouw en lief. Ook de severa heb ik meegemaakt als brutale en speelse vogel. Ze hebben alleen een stuk minder drang naar directe aandacht. Qua schreeuwen doet de severa niet onder of over aan de maracana.
De severa is de eesrte ara soort die in ons land in prive bezit werd gekweekt. Na eerst enorm veel gezien te zijn is deze soort in onmin geraakt en haast uit het beeld verdwenen. Pas sins een paar jaar weer zen we een groei in de vraag. Er zijn echter maar weinig kwekers van deze soort in ons land dus het zal moeilijk zijn een jong te bemachtigen. Het is overigens de grootste van de dwergen met een lengte van ruim 48 tot zelfs 52 cm. De severa is een lijst 2 vogel. Is dus zonder vergunning te houden.

De laatste vraag was naar de nobilis. Ook van deze soort heb ik een koppel gehad. Persoonlijk vind ik dat je alles in deze vogel vind wat een ara is incl. het schreeuwen. Sterker nog, deze soort is de kleinste in maat met een gemiddelde lengte van 32 tot 37 cm maar absoluut de grootste qua geluid. Ik heb ze als koppel ervaren als de langs en meest schreeuwende ara soort.
Alleen gehouden exemplaren zijn wel minder schreeuwerig maar ook hier is het vaker op een dag als bij de andere soorten.
Ook de nobilis is {misschien wel daardoor} een niet veel gekweekte soort in ons land.

Qua prijs?
De goedkoopste soort is de nobilis met een prijs van tussen ongeveer de 150 en 350 € pst.
De severa koop je zo ongeveer tussen de 400 oplopend tot zelfs 800 € pst.
De maracana is de duurste in aanschaf van het stel met een prijs tussen de 500 oplopend tot zelfs 1000 € pst.

Het verschil van de prijzen zijn deels te verhalen op gedane testen en onderzoeken. Een deel komt voort uit verschil in prijs van kweker particulier en handel bedrijven!

PS! hoewel ik begrijp dat met het import verbod het moeilijker zal zijn om verse koppels op te zetten vind ik het jammer dat dit voor sommigen reden is om nog meer tegen de huiskamer vogel bezitter te schoppen. Het bezit van vogels is een recht die is weggelegt voor een ieder. Ook een huiskamer vogel liefhebber kan uiteindelijk een goed kweker worden. wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-01-22 - 13:07:11 send message to johanblok

Ook met een koppel in de huiskamer kun je kweken wink ;)

N.B. In mijn ervaring zijn ook natuurbroed maracana's heel snel gewend aan de mens en relatief snel tam.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede