Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweken met mosambique sijzen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kweken met mosambique sijzen
hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2007-02-04 - 12:05:17 send message to hj de graaf

hallo,
na aantal jaren met rode kanaries gekweekt te hebben ga ik deze nu weg doen. ik maak dan van mij broedkooie die nu 50x50x50 zijn kooien van 100x50x50 en wil hierin mosambique sijzen kweken is dit groot genoeg?

verder heb ik begrepen dat deze hun natuurlijke broedcuclus aanhouden dus nu ongeveer broeden mijn vraag is hebben ze dan genoeg aan het aantal lichturen?

of moet ik dan bijlichten dit inverband dat er ook goudvinken zitten en die moeten wel bijgelicht worden alleen pas in april/mei mogen broeden mvg


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-02-04 - 12:35:47 send message to Niltava

Ik heb eens met ze gekweekt in broedkooien van 50 x 50 x 45(lxbxh)
Grappig was toen dat de man een nestkuiltje maakte naast de pop (nest was gemaakt in een stenenbloempot met gras en mos gevuld, met groen erom). Hij zat als het ware naast de pop te broeden. Ging de pop eraf om te eten dan ging hij op de eieren zitten.
Ik zou toch de kooien op 100 cm houden, ofzo dat je deze kunt opdelen als de man vervelend wordt. Dus zodra er eieren zijn een tralie of dicht tussenstuk er tussen zetten als de man vervelend is.

Ze blijven inderdaad de broedcyclus van het zuidelijk halfrond aan Meestal beginnen ze in augustus/september. Ik heb het tenminste niet anders gezien ook met bijlichten. Ze zullen dit wel een beetje nodig hebben voor het voeren van de jongen.
Daar zit natuurlijk een veilige marge in voor je goudvinken(kunnen overigens ook eerder broed wink :)).
10 of 11 uur licht stimuleert nog niet als die constant is.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-02-04 - 13:25:38 send message to rupicola

Het is al weer jaren geleden, maar de kweek met de Mozambique sijsjes vond bij mij plaats in zowel kleine vluchtjes als ook in broedkooien.

De afmetingen van de broedkooien die ik destijds gebruikte waren 120 x 50 x 50.

De jongen van diverse koppeltjes werden zonder noemenswaardige problemen grootgebracht.
Ik heb nog nooit een man apart gezet, maar zodra de jongen goed zelfstandig waren gingen ze wel naar een apart vluchtje.

Mozamiquesijsmannen krijgen tegen die tijd de neiging om achter de jonge mannen te gaan jagen.

In de vluchtjes had ik altijd wel een losse volwassen vogel zitten en dat is best handig want die voerde hier en daar nog wel eens een jonge vogel.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2007-02-04 - 14:22:16 send message to hj de graaf

oke bedankt voor reacties ik ga dus juist niet bijlichten deed met kanaries wel maar wil minder werk minder vogels minder zorgen dus volg met de verlichting de uren buiten dus als er dan wat uitvalt is de ramp niet zo groot

dus als ik het dan goed begrijp beginnen ze zon btj in de herfst al maarja ik licht dus niet bij en de waakvlam van kachel zorgt voor 12graden als laagste temp. maar hebben ze dan genoeg aan het lichturen van nature? zit groot raam in me hok!

en goudvinken bijlichten om eerder te kweken is me niet goed bevallen heb ze met de kanaries mee laten doen en waren veel onbevruchte eieren pas in maart ging het goed.

en ruien de sijzen ook na de kweek of pas later in juli? want zo het er dan nu uit ziet heb ik in april/mei dan 15 uur licht en dat is dan na de kweek van de sijzen zeg maar zal dat goed gaan?

zit ook nog te denken aan zwartkopsijzen of zwartborstsijzen mischien is dat beter met de goudvinken te combineren

mvg



Cardinalis
Website Member
Posts :48

Website Member
2007-02-06 - 00:38:07 send message to Cardinalis

Momenteel zitten ze bij ons te broeden. Ze hebben 14 uur licht en zitten in een vluchtje van 120x80x80.


bieke
Website Member
Posts :87

Website Member
2007-03-14 - 19:34:11 send message to bieke

ik heb een binnenhok van 4x3 en een buitenvlucht van 6x4 alle wildzang onder elkaar b ik heb uit noodzaak nesten gehangen en jawel ik heb al een nestje mozambiqs liggen in de buitenren verleden jaar hebben deze in een broedkooi gezeten van 80x40 dit was me niet gelukt de pop maakte steeds ruzie met de man ook nu er jonkies zijn is de man op zijn hoede ook de wildzang moet er aan geloven het zijn vurige vogeltjes.mijn kanaries liggen ook met jongen(in kweek bak) zonder bijtelichten of te verwarmen ik doe dit al jaren zo ..als ze willen kweken laat ik ze maar.mijn groenvinken liggen ook met eieren.het is nog te vroeg en te koud maar wat doe je eraan.
als je de mozambiqs in een kweekbak zet hou ze dan een beetje in het oog als er jongen zijn kun je er een draat tussen zetten dan voedert het mannetje het popje nog bij.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 117 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede