Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pyrrhura slechte naam? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pyrrhura slechte naam?
rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-02-04 - 19:15:23 send message to rupicola

Zo af en toe vang ik wel eens een opmerking op of lees ik een niet nader toegelichte regel over het feit dat Pyrrhura's een slechte naam zouden hebben.

Nu heb ik in het verleden wel eens een artikeltje geschreven over deze vogels en daarin getracht de voor en nadelen op een rijtje te zetten. Het werd een groot en respectievelijk klein lijstje.

Van de liefhebbers hoor ik meestal zeer positieve geluiden over Pyrrhura's.

Mijn persoonlijke ervaringen met verschillende Pyrrhurasoorten over meer dan tien jaar zijn ook zeer positief en in combinatie met hetgeen ik hierover in literatuur en artikelen te pakken heb kunnen krijgen kom ik tot de conclusie dat deze vogels echt veel meer voordelen dan nadelen hebben.
Sterker nog, het een staat niet of nauwelijks in verhouding tot het ander.

DUS . . . . . .

nu vraag ik mij toch af waar het kennelijk hardnekkige negatieve beeld over Pyrrhura's op is gebaseerd.


voor de duidelijkheid plaats ik hier mijn 'balans' zoals dit in voornoemd artikel werd gepubliceerd:

VOORDELEN

Zeer levendige en nieuwsgierige vogels. Tamelijk intelligent.

Fantastische gedragspatronen.

Fraaie combinatie van kleuren en tekening.

Niet echt luidruchtig.

Niet vernielzuchtig, wel dol op wilgentakken!

In principe winterhard, maar moeten wel altijd kunnen beschikken over een (slaap) nestblok.

Kunnen in kleine vluchtjes of grote broedkooien gehouden worden.

Te verkrijgen in diverse prijsklassen.

Hoog uitkomstpercentage en de jongen kunnen langer bij de oudervogels blijven.

Niet kieskeurig met voeding

Niet erg gevoelig voor verstoring, ringen of nestcontrole.


NADELEN

In het begin soms wat schrikachtig, waarbij ze snel in het nestblok verdwijnen. Benader ze rustig, na verloop van tijd worden ze meestal zeer vertrouwelijk.

Broeden in kolonieverband kan in sommige gevallen wel, maar dan moeten ze wel flink de ruimte hebben. Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met koloniebroed en geef ik de voorkeur aan paarsgewijze huisvesting!

Pyrrhura's moeten endoscopisch of DNA gesekst worden om zekerheid omtrent het geslacht te verkrijgen.

Door hun nieuwsgierige aard hangen ze veelvuldig aan het gaas, waardoor de staartbevedering wat rafelig kan worden. Dat scoort bepaald niet op een TT.

Ze zijn watervlug en erg behendig in het ontwijken van obstakels tijdens de vlucht.
Neem maatregelen tegen ontsnappen (Sluis)

Enkele soorten zijn erg duur.




johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-02-04 - 19:41:20 send message to johanblok

Ik heb bij de rodocephala en griseipectus wel plukgedrag gezien. Met name bij de eerst genoemde soort zonder duidelijke reden.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2007-02-04 - 19:41:54 send message to kakatoe

Waarom zouden ze een slechte naam hebben.
Ik heb ze dan zelf wel niet vind sommige wel erg mooi.
Het is dat ik er zelf geen ruimte meer voor heb maar anders had ik er zelf ook wel een paar koppels zitten.
Maar het is zo over elke vogel kun je voor en nadelen vertellen.
Zonparkieten kunnen tot veel overlast zorgen ik heb ze zelf dan.
Maar een zonparkiet begint pas te krijzen als er onraad is.
Als ik zelf de voliere in kom beginnen ze en als ik er weer uit ga is het stil.
Weet dus niet hoe dat is met pyrrhura's het lijkt mij zo dat het rustige levendige en nieuwgierige vogels zijn die geen slechte naam verdienen misschien uitzonderingen daargelaten.

gr Jan


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2007-02-05 - 09:07:23 send message to marti

De slechte naam komt volgens mij puur uit commercieel oogpunt.. Wat niet verkoopt is niet populair.. ik heb het idee dat dat de laatste jaren steeds beter gaat overigens en dat pyrrhura's nu populairder zijn dan 10 jaar terug toen ik ermee begon.. toen raakte je je nakweek molinae ook voor 25 gulden nauwelijks kwijt..

Sinds mw. Spenkelink de pyrrhura populair maakte en steeds meer kwekers deze toen dure soorten aanschaften is er een ding gebeurd.. de prijzen zakten ineens naar grote diepten, door hun makkelijke vermenigvuldiging.. sommige soorten zijn net muizen.. pijn in de portemonnee werkt jarenlang door..

Ik zie nu in ieder geval al jaren een stijgende lijn.. wink ;)


Wilma Z
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-02-05 - 20:05:39 send message to Wilma Z

Ik heb sinds vorig jaar oktober een koppel picta's en het zijn geweldige vogels. Ze maken alleen herrie als ik ze kom voeren en soms als ze schrikken. Sinds een week heb ik ook een koppel bruinoortjes. Die hebben een wat luidere stem en een wat schriller geluid, maar over het algemeen maken die ook alleen herrie bij het voeren en als ze schrikken. in het verleden hebben wij een koppel melanura souancei gehad. Die hebben we weg gedaan om de herrie. Ze reageerden overal op. Op de buren, de katten, vogels die overvlogen. Dat was al een ouder koppel, dus misschien hebben die meer tijd nodig om aan een nieuwe situatie te wennen. In ieder geval zijn er dus uitzonderingen en die zorgen waarschijnlijk voor de slechte naam.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 128 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede