Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > VERGUNNING AANVRAGEN VOOR HOBBY KWEEK?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : VERGUNNING AANVRAGEN VOOR HOBBY KWEEK??
raymonddinjens
Website Member
Posts :24

Website Member
2007-02-14 - 22:29:26 send message to raymonddinjens

HOIE ALLEMAAL. VANDAAG 12-2-2007 BEZOEK GEHAD VAN IEMAND VAN DE GEMEENTE. EEN KLACHT. MIJN VOGELS WAREN TE LUIDRUCHTIG. ENFIN....ZE WAREN OP HET MOMENT VAN CONTROLE RUSTIG. MAAR IK MOCHT NIET KWEKEN IN MIJN VOLIERE. DAT STOND VOLGENS HEM IN DE WET GESCHREVEN. ALS JE KWEEKT EN DE VOGELS VERKOOPT MOET JE EEN VERGUNNING AANVRAGEN? IK DACHT....IS IE NOG WEL GOED. MAAR HET STAAT ER SCHIJNBAAR DUS WEL. EN IN MIJN WOONWIJK WAS DAT NIET IN OVEREENSTEMMING MET HET BESTEMMINGSPLAN. KAN MIJ MISSCHIEN IEMAND HELPEN, WANT IK WEET HET NIET MEER. ER WAS 1 KLACHT BINNENGEKOMEN VAN IEMAND. WIE WEET IK NATUURLIJK NIET, MAAR HET HEEFT MIJ WEL ALLEMAAL EEN BEETJE BEANGSTIGT. WANT DIE VOGELS ZIJN ALLES VOOR MIJ. IK KWEEK AUST. PARKIETEN EN IEDEREEN WEET WEL DAT ZE TE HOREN ZIJ, MAAR LUIDRUCHTIG???? ALVAST BEDANKT ALLEMAAL.
GROETEN RAYMOND JUIT MAASTRICHT.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-02-14 - 22:51:06 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het lijkt me erg sterk dat ergens staat dat je een vergunning moet hebben om hobbymatig te kweken. In ieder geval geen landelijke wetgeving. Dat zal dan in een APV of zo moeten staan. Dat lijkt mij overigens ook tamelijk onwaarschijnlijk. Ik zou zeggen zoek/vraag dat eens na. Die gemeenteambtenaar zal dan toch met een concrete verwijzing naar een wettekst moeten komen.

In huurcontracten is het wel gebruikelijk dat er iets over huisdieren staat.


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-02-14 - 23:45:09 send message to Pionara.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Voor hobbykweek heb je geen vergunning nodig.
Als je bedrijfsmatig bezig bent moet dat wel in overeenstemming zijn met het bestemmingsplan. Bestemming is wonen, dus je mag geen bedrijf dan uitvoeren. Of er moet dan weer een bestemmingsplanwijziging komen - dat heet een artikel 19 procedure volgens mij(niet zeker).
Dus als je aantoont dat je alleen hobbymatig bezig bent ben je klaar , toch. Laat die ambtenaar het jou maar eens zwart op wit aantonen dat je dat niet als hobby mag uitvoeren.
Maar ik keek bij je voliere en daar staan een mooi spulletje bijelkaar. Als je alleen een parkiet in een kooi gewend bent dan ziet dit er wel heel proffesioneel uit.
Maastricht is het toch? Jullie hebben toch een burgemeester die voor legale wietkweek is? En dan zou parkieten kweken niet mogen?!


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2007-02-15 - 00:57:57 send message to KeesdeJongh

Beste medevogelliefhebber, ik kweek al meer dan 40 jaar met grote parkieten en heb nog nooit gehoord dat je waneer je hobbymatig met vogels kweekt een vergunning nodig zou moeten hebben.
Waneer er iemand klaagt zorgt dat er wel voor dat ze je scherper in de gaten houden of je vogels geluidsoverlast veroorzaken, hou daarom wel een beetje in de gaten dat je niet al te luidruchtige soorten houd.
Waneer de gemeente aan wil tonen dat je teveel geluidsoverlast veroorzaakt moeten ze metingen laten doen of dit ook werkelijk zo is, voor de ene persoon is een zingende kanarie al overlast en voor de ander is een krijsende Ara nog niet vervelend.
Vraag aan je buren of ze overlast van je vogels hebben.
Voor de bouw van een volière heb je echter wel een vergunning nodig maar dat is wel vanzelfsprekend.
Je kunt naar de gemeente gaan en hun vragen of ze je het artikel in de wet willen tonen waarin staat dat je niet hobbymatig met vogels mag kweken, dan weet je het toch zeker, laat je niet afbluffen maar laat het ze maar zwart op wit aantonen.

Veel succes met je vogels en laat je goed voorlichten.

MVG

Kees de jongh


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-02-15 - 08:21:34 send message to Daniel

waarom vraag je de ambtenaar niet om de betreffende wetsartikelen happy :)


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-02-15 - 09:19:16 send message to mijnkaketoes.nl

De gemeente probeert dit wel eens vaker op deze manier. Collega kweker heeft toevallig hetzelfde probleem. (zie ander topic) Echter als je vraagt naar dat artikel dan zullen ze je w.s niets kunnen overleggen. Als ik naar je priachtige volieres kijk kan ik me wel voorstellen dat klagers w.s een geluidsmeting gaan laten uitvoeren. Ik kan me voorstellen gezien het feit dat je geen nachthokken hebt, dat de vogels bij het aanbreken van de dag (licht) of beeindigen van de dag (donker) geluid gaan produceren. Ik hoop voor jou dat dit binnen de norm blijft anders heb je wel een groot probleem. Het verhaal van vergunningen voor voliees ligt per gemeente verschillend maar over het algemeen heb je een bouwvergunning nodig, maar goed ik ga er vanuit dat je die hebt?????. Zoniet en de gemeente gaat zich vastbijten in dit probleem krijg je het nog moeilijk. Ik wens je dan ook heel veel succes.

henk


slayer
Website Member
Posts :95

Website Member
2007-02-15 - 10:27:49 send message to slayer

de gemeente zal je eerst per brief hun bezwaren aan tonen en daarin staat dan ook vermeld welke maatregelen zij zullen nemen.
in deze brief moet dan ook vermeld staan onder welke wets artikel dit valt.
als er bij de gemeente een schriftelijke klacht is ingedient hoort uw hier een afschrift van te ontvangen met alle bijbehorende stukken en daarna wordt uw gehoord door iemand die afzijdig is.

tot nu toe zou ik (maar ja wie ben ik)het rustig afwachten tot er een brief komt van de gemeente deze heel goed lezen (misschien verstandig om hem hier te tonen zonder namen)en dan advies in winnen bij een ombudsman of wetswinkel.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-02-15 - 10:32:55 send message to ZGHKIL

Hoi,

Hobbymatig kweken is inderdaad vergunning vrij. Volgens mij is het echter wel zo dat er een norm gesteld is aan de inkomsten die je eruit verdient. Als dit boven de gestelde norm is is het niet meer vergunning vrij. Pin me er niet op vast, want ik ben hier niet zeker van. Bij klachten is het een andere story, want als er dermate overlast is, en dat is erg verschillend per persoon, dan zal de gemeente je t.z.t. toch dwingen maatregelen te nemen tegen deze overlast.
Er zijn vast artikelen in de wet die hierover handelen en ik zou inderdaad de betreffende ambtenaar of een andere gemeentelijke figuur vragen deze te overleggen. Het is toch niet meer dan logisch dat de gemeente duidelijk moet maken waarom zij vindt dat u in overtreding bent. Ze zullen echter niet verwachten dat u daarnaar vraagt, omdat mensen er meestal vanuitgaan dat als de gemeente het zegt dat dan ook wel zo zal zijn. Het is net als met deurwaarders, als die bij iemand op de stoep staat is het ook gelijk: "ja meneer, nee meneer". Niet te gemakkelijk over je heen laten lopen dus en vraag naar een goede motivatie met de bijbehorende wetsartikelen.

Groeten,
Wouter.

P.S.: Zou u volgende berichten niet in caps willen typen, dat staat op een forum voor schreeuwen en dit is dan wel een schreeuw om hulp maar het leest nogal vervelend. Dank. wink ;)


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-02-15 - 12:03:28 send message to erika

Ik ben wel benieuwd waar de hobbykweek eindigd en wanneer bedrijfsmatig begint. Hoeveel voliere, hoeveel vogels met je hebben voor de hobby?

groetjes erika


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2007-02-15 - 12:40:50 send message to dijkkamp

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=5427

mischien had je al wel gelezen maar mischien ook niet


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2007-02-15 - 12:43:45 send message to dijkkamp

quote
Ik ben wel benieuwd waar de hobbykweek eindigd en wanneer bedrijfsmatig begint. Hoeveel voliere, hoeveel vogels met je hebben voor de hobby?

groetjes erika



heeft niet alleen met de hoeveelheid van vogels te maken maar ook of er dus danige inkomsten uit gehaald worden dan men er van kan bestaan


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-02-15 - 13:55:48 send message to tonnl

Dat is dus een zeer subjectief gegeven. Als ik een koppel hyancintara's heb met 2 jongen per jaar kan ik daar prima van leven, hobby of bedrijfsmatig?
Heb ik 400 jonge kanaries per jaar, dan kom ik met de verkoop daarvan nog niet eens uit de kosten, hobby of bedrijfsmatig?

Als een gemeente echt moeilijk doet zou ik het op een rechtzaak laten aankomen, kom maar op met bewijslast.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-02-15 - 16:30:49 send message to ZGHKIL

De gemeente heeft dan misschien wel geen bewijzen, of in ieder geval niet veel. Maar deze beste vogelliefhebber waarschijnlijk ook niet. Want ga maar eens bewijzen dat je van de verkoop van je vogels niet rond zou kunnen komen. Hebt u voor iedere vogel die u verkoopt een factuur gemaakt? Hoe zou je kunnen bewijzen dat je er niet dusdanig aan verdient dat je ervan kunt leven, en waar die grens ligt... Joost mag het weten, want niemand verschaft daar duidelijkheid over, omdat ze het zelf eigelijk ook niet weten.
De gemeente heeft altijd nog de geluidshinder als argument en ondersteuning.
U zou misschien eens kunnen kijken op www.overheid.nl of www.regering.nl of er iets aan regelreving te vinden is.

Wouter.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-02-15 - 17:01:49 send message to ParkietenPeter

Nu benje in Nederland natuurlijk onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. Laat ze het maar bewijzen.

Geluidsoverlast zal denk ik ook wel meevallen want dan maak je het voorscherm dicht tot 9 uur. Daardoor wordt het geluid genoeg gedempt om onder de geluidsgrens te blijven.

Niet al te grote zorgen maken.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2007-02-15 - 20:58:37 send message to Rik

quote
IK DACHT....IS IE NOG WEL GOED. MAAR HET STAAT ER SCHIJNBAAR DUS WEL. EN IN MIJN WOONWIJK WAS DAT NIET IN OVEREENSTEMMING MET HET BESTEMMINGSPLAN.


Mijn eerdere theorie bij een vergelijkbaar onderwerp wordt hiermee bevestigd.

Zie:
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=5427

quote
Het zou kunnen dat er een bestemmingsplan geldt en de gebruiksvoorschriften van dit plan een verbod inhouden om een huis voor andere doelen dan 'wonen' te gebruiken. Dan kan een vergunning voor de voliére alsnog worden geweigerd.

Volgens mij is het verstandig om niet aan te geven dat de vogels worden verkocht en dus geen lijst bij te houden. Gewoon aangeven dat je vanaf nu besloten is om de vogels weg te geven.



Mijn advies wederom: zeggen dat je in geen vogels verkoopt, maar dat je ze weggeeft.

Oh ja.......Parkietenpeter:
Dat je in Nederland onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is gaat alleen op in strafzaken. In dit soort bestuurlijke zaken ligt er geen schuldvraag, maar alleen de vraag of iets onrechtmatig is.
Maar de achterliggende gedachte is juist......laat de gemeente maar komen met zwaarwegende argumenten.

Waarschijnlijk was dit weer een ambtenaar die eens even een kijkje kwam nemen. Zouden wij toch ook doen? Lijkt mij een mooie baan, om in werktijd bij voliéres van andere mensen te mogen kijken.


frissen
Website Member
Posts :1

Website Member
2007-02-15 - 21:29:15 send message to frissen

Beste Heer Dinjens,
Kijkt u eens op de webside van de Gemeente Maastricht. Wat staat daar bij milieuvergunningen:
"Dieren in grote hoeveelheden houden":

Het bedrijfsmatig houden van meerdere dieren vereist een milieuvergunning of -melding. Dit geldt zowel voor het houden van landbouwdieren, zoals schapen, geiten en kippen , als voor huisdieren zoals honden, konijnen en papepaaieen enz.
Een vergunning of melding vraagt u aan bij schapen of geiten bij 10 of meer, honden 10 of meer, konijnen 20 of meer, papegaaien: grote soorten 20 of meer, papegaaien kleine soorten 40 of meer.
De geemente Maastricht beoordeelt per geval of er sprake is van bedrijfsmatigheid. Niet alleen het aantal dieren speelt een rol, maar ook bijv. de eventuele commerciele doeleinden en kans op hinder!
De milieuvergunning of - melding is verplicht. Als te veel hinder voor omwonenden wordt verwacht kan de gemeente de vergunning weigeren.
U wordt geadviseerd om vooraf met de gemeente Maastricht te overleggen.
Wat heeft u nodig? 1) soorten en aantallen dieren 2) wijze van huisvesting van de dieren 3) tekening van volieres
Waar moet u zijn: Randwijcksingel 22, Maastricht tel. 043-3504000
Aan de vergunning zijn geen kosten verbonden.

Succes!!



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 143 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede