Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Zomerkleed? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Zomerkleed?
ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-02-18 - 14:06:07

Hallo,

Bij ons voor is een soort kanaal/gracht en daarin en daarom zijn altijd meeuwen te vinden. Voornamelijk kokmeeuwen en mantelmeeuwen. Deze kokmeeuwen zijn, zo viel mij op, al ruiend naar zomerkleed. Het is pas februari!! Is dit normaal? En is het gezond?
Dadelijk gaan ze nog denken dat ze moeten broeden!

Wouter.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-02-18 - 14:56:51

De zomerrui verloopt van 's winters tot de zomer.

Bovendien komen de zuidelijke meeuwen nu eerder terug welke nu al meer een zomerkleed hebben, terwijl onze wintermeeuwen nu weer naar het noorden vertrekken naar hun broedgebied.

Hopelijk verklaard dit het een en ander.
Gert


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-02-18 - 15:21:20

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Gert,

Ik begrijp wat u bedoeld en het lijkt ook logisch. Echter zijn er al vogels in prachtkleed te zien vanaf eind januari, naar mijn weten moet de rui toch pas zo begin/midden maart starten. Ze ruien toch vlak voor het broedseizoen? Maar dat is bij lange na niet aan de orde. Ik vraag me dan ook af of dit van enig invloed is op het broedgedrag en op de gezondheid van de vogels.

Uitzonderingen bevestigen de regel en er zijn altijd wel vogels die wat vroeger zijn, maar in deze getalen?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-02-18 - 21:51:27

Broedgedrag van vogels wordt niet alleen beinvloed door hoeveelheid licht, is er genoeg voedsel voor handen dan zijn veel soorten bereid eerder te beginnen. Dus worden bepaalde processen zoals rui e.d. ook beinvloed.

Bepaalde ganzensoorten in het noorden van Europa schijnen ook van belang te vinden dat er vers gras (met een hoger eiwitgehalte) aanwezig is. Hierdoor gaan ze ook eerder broeden.
Gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede