Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > mijten tegen bloedluis Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : mijten tegen bloedluis
loran2004
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-02-24 - 19:31:23 send message to loran2004

Hallo,
Wie heeft er ervaring (goed of slecht) met het preventief gebruiken van speciale mijten tegen bloedluis?

Gr. Ciska


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2007-02-24 - 20:27:56 send message to vandervliet

Cisca
Meer als perfekt. Heb vanaf begin december de spuitbussen en andere bestrijdingsmiddelen niet meer aangeraakt. Begin januari de eersten uitgezet, en vandaag een nieuwe portie in Zwolle opgehaald. Ik heb tot nog toe nog geen een bloed- of zwarte luis zien lopen. Je moet er alleen wel om de 6 wkn. een nieuwe portie uitzetten. Het kost misschien wel wat, maar tot op heden ben ik zeer tevreden over de dutchy's


loran2004
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-02-24 - 20:34:48 send message to loran2004

Oke, dus het is echt effectief?
Ik kom net uit zwolle, had ik ze gelijk mee kunnen nemen. Kun je me ook vertellen wat een doosje dutchy's ongeveer kost?

gr. ciska


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-02-24 - 23:36:45 send message to tonnl

Een portie van 2500 roofmijten kost in hun webshop (refona) 7,75. De speciale "uitzetmatjes" kosten 2 euro.
Ton.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-02-25 - 11:59:31 send message to paintim

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hallo Ciska!
Tot nu toe ben ik nog niemand tegengekomen,die
ervaring heeft met roofmijten ter bestrijding van
luis bij vogels.
Het is ook niet zo,dat als je een keer niet de spuitbus hanteert,dat je dan perse luis moet krijgen. Er zullen denk ik wel een paar jaartjes voorbijgaan tot je kan zeggen,dat de roofmijt effectief is. Het is ook niet eenvoudig.
Kijk als je hokken en vogels elk jaar met luis zitten en je hebt er een aantal jaren (onder dezelfde omstandigheden) geen last meer van doordat je steeds roofmijten hebt uitgezet,dan
kan je gevoeglijk spreken van effectief.Dat zal dus nog even duren.Maar als de doorbraak er eenmaal is,dan zullen velen ongetwijfeld op roofmijten ter bestrijding van luis, overgaan.
Vr.groeten van
Antoni


loran2004
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-02-25 - 16:34:53 send message to loran2004

Oke, bedankt voor de info. Ik ga dit voorjaar,tijdens de broedperiode, preventief roofmijten inzetten. Ik heb nog niet eerder last gehad van bloedluis. En spuitbussen heb ik niet eens in huis. Maar voorkomen is beter dan genezen, toch. En qua kosten is het wel te overzien.
gr. ciska


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-02-25 - 20:18:04 send message to goulds

Je kunt eerder gegeven advies nog niet opvolgen en wel: - Op moment staat voortplanting van bloedluis stil ivm temperatuur
- hij niet aangeeft dat ie bloedluisplaag heeft
- roofmijt zich nu ook niet voortplant ivm temperatuur je krijgt tig tal mijten geleverd de rest moet nog uit komen.
-roofmijt ook naar andere ruimtes kruipt dan alleen vogelruimte en zeker in buitenvollieres zo verdwenen zijn de natuur in.

Ik wacht nog poosje reacties af en zeker tot we weer warm weer hebben ,preventief uitzetten heeft geen zin want beestje moet eten dus deze gaat op jacht


loran2004
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-02-25 - 20:27:25 send message to loran2004

Ja, gould,
wat je hier zegt is eigenlijk heel logisch, daar heb ik niet aan gedacht. Als ze geen eten hebben gaan ze elders op zoek naar eten. Een goede reden om even af te wachten. bedankt voor je tip!
gr. ciska


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-02-25 - 20:45:10 send message to goulds

Wacht gewoon tot je bloedluis hebt en zet ze dan in,gekocht is het zo.

houd de zaak goed schoon,je zegt zelf je hebt er nog geen last van gehad.

mocht je perse om de 6wk 7 euro kwijt wil ik je mijn rekeningnr wel gevenlaugh :Dlaugh :D

niet dat ik er rijk van word maar als ik er nog zo'n paar vind is het leuke bijverdienstelaugh :Dwink ;)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-02-26 - 00:07:47 send message to meyer

quote
Meer als perfekt. Heb vanaf begin december de spuitbussen en andere bestrijdingsmiddelen niet meer aangeraakt. Begin januari de eersten uitgezet, en vandaag een nieuwe portie in Zwolle opgehaald. Ik heb tot nog toe nog geen een bloed- of zwarte luis zien lopen. Je moet er alleen wel om de 6 wkn. een nieuwe portie uitzetten. Het kost misschien wel wat, maar tot op heden ben ik zeer tevreden over de dutchy's



Ik weet niet of je kooi verwarmt is?

Dutchies leven bij voorkeur bij een temperatuur van 15 tot 25 ºC. Wanneer de temperatuur onder of boven deze waarden komt gaan ze over in een rustfase. Ze wachten dan rustig af tot de omstandigheden beter worden en gaan dan vervolgens weer op jacht.
Bij blijvend voedselgebrek sterven ze na enkele weken uit. Een volwassen roofmijt leeft gemiddeld 6 weken.

Je kunt zoals al gezegt beter wachten tot je werkelijk bloedmijt tegenkomt en de temperaturen wat hoger zijn. Bij deze lage tempereaturen heeft het geen nut.

Groeten Meyerwink ;)


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2007-02-26 - 12:27:43 send message to vandervliet

Ik verwarm dus wel!
En heb me voorgenomen het een seizoen gewoon te proberen. En heb kontakt met een varkenshouder welke ze ook gebruikt. En Arjan er zijn er zat die ze gebruiken, maar zal wel net als met voedingssuplementen zijn, ze houden de info voor hun zelf!


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-02-26 - 16:53:14 send message to paintim

Ik denk niet,dat varkenshouders de info voor zichzelf houden.
Feit is dat in de varkenshouderij veel luis
voorkomt. Daar kan je de roofmijten dus regelmatig uitzetten en dus ook preventief.
Je moet wel luis hebben anders heeft het m.i.
geen zin. Roofmijten,die niets te eten hebben eten elkaar op of gaan gewoon dood.
Vr.groeten van
Antoni


Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2007-02-26 - 19:06:23 send message to Enrico

Hebben de vogels geen last van die roofmijten? Hoeveel keer groter zijn deze dan bloedluizen?


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-02-26 - 19:10:02 send message to goulds

ze zijn kleiner en ze laten vogels metrust


gouldamadine
Website Member
Posts :262

Website Member
2007-02-28 - 21:26:03 send message to gouldamadine

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

we hebben de eigenaar van refona op een clubavond gehad en als je zijn verhaal aanhoort klink het idd heel logisch om roofmijtin te zette nbij broedluis het helpt ook tegen verderluis dit word overigens nog wel onderzocht
ook gaf hij een tip neem een pvcbuisje van ong 10 cm vul deze met de binnenkant van een beschuitverpakking het geribbelde gedeelte plaats de buisjes op de plek waar de vogel s.nachts zit dan na een week kontroleren en je kunt dan zien hoe erg je besmet bent met bloedluis ze kruipen nl overdag dan in de buisjes daar deze vlak bij de vogels zitten
arjan vor meer info over dit produkt www.refona.nl
het word al met zeer veel suc6 in de pluimvee gebruikt



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 270 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede