Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > oranje wever Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : oranje wever
diane
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2004-02-09 - 23:45:24

een vriendin van mij (heeft gn comp) vandaar dat ik mail, heeft een koppeltje oranje wevers. kan iemand mij hier wat info over geven, betreffende voeding, huisvesting, etc. de 2 diertjes zitten elkaar steeds achterna is dit normaal. ik moet zeggen dat mijn vriendin leek is betrefffende vogels en moet uitgaan van de info die ze in de dierenwinkel kreeg, wat heel weinig was. graag zou ze wat willen bijleren over deze diertjes.
alvast bedankt!
diane in naam van jessy


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-02-10 - 17:58:32

Hoi Diane en Jessy


De wevers die ik altijd heb gehouden heb ik altijd in groepen gehouden en nooit geen problemen. Zorg er wel voor dat er genoeg ruimte is (ongeveer 2 koppels per kubkieke meter, 3 maximaal). Zorg er bij oranje wevers altijd voor dat er meer vrouwtjes dan mannetjes zijn.
Verder gaf ik ze gewoon grasparkieten zaad zonder zonnebloempitten aangevuld met eivoer, wortelen, vogelmuur en af en toe meelwormen.
Verder moet je als de mannetjes op kleur zijn er voor zorgen dat je genoeg kokosvezel, gras, stro en sisal geeft zodat ze nesten kunnen gaan bouwen. Kweken is heel erg moeilijk maar wel mogelijk met heel veel geluk.
Nog 1 tip houdt wevers altijd in een voliere in ze zijn veel te bewegelijk om in een kooitje te houden


Wil1000
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2004-04-07 - 21:20:33

Hoi Hoihappy :)

ik heb sinds een paar maanden oranjewevers en weet daar inmiddels aardig wat over omdat ik info had gevonden op internet en van een ervaren vogelliefhebber.

Die deel ik dus maar even met jou, want ik heb nu drie tevreden vogeltjeshappy :)

ff in t kort:

- ze moeten (zoals boven al is gezegd) een voliere - en een voliere met veel beplanting!! e kunt ze zelfs riet geven of maisplanten, daar zijn ze gek op. Ik heb zelf gewoon een paar planten in de voliere gezet en daar zitten ze graag in.
- ze eten universeel voer (!!!!) want het zijn insecteneters! En dat meng je met tropisch vogelvoer!Ze lusten ook graag levende meelwormen, maar daar moet je dan wel eerst de kop vanaf halen anders bijten die wormen de vogels in de maag. (GEEN PARKIETENVOER GEVEN, dat is alleen voor parkieten)
- het zijn agressieve vogels die moeilijk met andere vogels gehouden kunnen worden. T kan dus wel (zoals boven gezegd is), maar is altijd afwachten. Belangrijkste is inderdaad: geef de vogels de ruimte! Het zijn geen kooidieren!!

Die van mij zaten eerst ook in een kooitje in afwachting van hun voliere en toen maakten ze ook meer ruzie, nu gaat het perfect.

Ik vind het zelf geweldige vogeltjes, maar het zijn geen doorsnee!

Succes ermee!happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-06 - 19:15:00

Wevers zijn absoluut geen specifieke insecteneters, hoewel ze insecten niet versmaden. Aan de vorm van de snavel (kegelvorm) is te zien dat het hier om zaadeters gaat. In het land van herkomst vormen ze daarom een plaag voor de boeren als ze met honderden op een gierst- of millet-akker neerstrijken.
In gevangenschap doen ze het het best op een tropisch zaadmengsel en trosgierst. Parkietenzaad eten ze ook wel maar dan mis je toch een paar kleinere zaden, dus dat is voor de langere termijn af te raden.
Af en toe een meelwormpje vinden ze lekker, maar is niet echt nodig als je ze in een buitenvoliere houdt. Ze vangen dan zelf wel wat en hebben bovendien wat te doen.


Wil1000
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2004-05-29 - 16:38:22

Ok Karel heb er kennelijk verstand van...

Maar op meerdere sites heb ik gelezen dat de wevers insecteneters zijn...hoe kan dat dan? Ik heb zelfs gelezen dat de oranjewever zijn mooie kleur kan kregen door instectenvoeding...
Die van mij zijn in elk geval gek op universeel voer en zelf gevangen vliegen...
Zijn het dan niet ook insecteneters en doe je ze niet tekort in de voeding met alleen tropisch voer?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-05-29 - 17:21:08

Wil net als andere vogels hebben wevers een gevarieerd dieet. Australische parkieten zijn ook voornamelijk zaadeters maar daarnaast eten ze ook fruit.
Hetzelfde geld voor wevers hun voornaamste voeding bestaat uit zaden, maar dat alleen is niet genoeg ze eten daarnaast ook insecten en universeelvoer


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-30 - 00:49:21

En als je ze mooi op kleur wilt houden, kun je af en toe een geraspt worteltje geven. Ook grasmeel en geplette (gele) mais zitten vol met caroteen.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-05-31 - 11:00:08

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Kent iemand misschien ook mensen die gericht met wevers kweken, want het meerendeel van de mensen waarvan ik weet dat ze wevers hebben hebben ze voor erbij zonder echt aan kweken te denken, en dat is zonde aangezien als we er niet mee gaan kweken binnen niet al te tijd deze mooie vogels uit onze voliere verdwenen zullen zijn, dus ik ben benieuwd of er ook echte weverkwekers zijn


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2004-06-05 - 20:52:30

beste vrienden als ik kijk komen jullie niet eruit of wevers insecteneters zijn of zaadeters ik kan enkel bijdragen wanneer import vogels binnenkomen dat de meeste soorten enkel en alleen insecten eten meelwormen en buffalowormen .
gr Rudy.


pirtre
Website Member
Posts :54

Website Member
2005-08-19 - 14:58:12

hallo,
ik heb net een koppel napoleon wevers aangeschaft, de verkoper zei dat je ze het best met meerdere koppels kon houden, maar in de kooi- en voliere gids staat dat je een man met meerdere poppen moest houden.

Is er iemand met (kweek) ervaring met deze of andere wevers?

alvast bedankt,

Pieter


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-08-19 - 17:45:40

Ik heb op het moment een kleine groep napoleon wevers(euplectes afer) en ik dacht 2 mannen en 6 poppen te hebben maar een jaar later heb ik maar 1 pop de rest mannen sad :(. En de pop wordt best wel opgejaagd en hoewel de mannen elkaar tollereren is er toch wel een duidelijke scheiding van terretoria te zien in de vlucht.
Ik ga nu ook proberen om wat mannen kwijt te raken en om te ruilen voor poppen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede