Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Reactie C.O.M. op vogel"bescherming" Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Reactie C.O.M. op vogel"bescherming"
tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-07 - 18:07:21 send message to tonnl

Onderstaand vindt u de tekst van de brief, zoals die door C.O.M. Nederland is verzonden naar Vogelbescherming Nederland.
Dit uiteraard naar aanleiding van hun kortgeleden uitgebrachte rapport over de handel in Europese Cultuurvogels.

Ons kenmerk: C.O.M. Nederland / VN
Datum: 7 Maart 2007
Onderwerp: Rapport ”gekweekt met de vangkooi”
Bijlage: Geen

Geacht bestuur
Wij willen graag het volgende aan u kenbaar maken en u met klem vragen daarvan goede nota te nemen.

Gelet op de heftige reacties, die de uitzending in het RTL nieuws van 2 augustus 2006 teweeg brachten binnen de vogelliefhebberij, heeft er op uw kantoor een gesprek plaatsgevonden tussen twee vertegenwoordigers van C.O.M. Nederland met de heren Hans Peeters en Marc Argeloo. Naar aanleiding daarvan hadden wij verwacht dat het door u aangekondigde en op 25 februari 2007 verschenen rapport “Gekweekt met de vangkooi” een juister en genuanceerd beeld zou hebben gegeven van de feitelijke situatie.

Spijtig is het te moeten constateren dat zulks geenszins het geval is.
Het rapport staat bol van de veronderstelling, ongefundeerde conclusies, feiten op basis van “horen zeggen” , onzorgvuldigheden, suggestieve foto’s en zoals één van onze aangesloten bonden in een commentaar opmerkt “sappige verhaaltjes”.
Aan één van de weinige concrete feiten name de aantallen in beslag genomen vogels wordt verder geen aandacht aan besteed, kennelijk omdat daarin een dalende tendens is te constateren.

Zoals al opgemerkt bracht de hierboven genoemde nieuwsuitzending veel commotie teweeg. De destijds gewraakte uitspraak van de heer Peeters is in het rapport weliswaar genuanceerder weergegeven, maar is gebaseerd “op schattingen van opsporingsambtenaren die in het kader van dit onderzoek hebben aangegeven te vermoeden dat tot wel 90% van de inheemse vogels die worden aangeboden op sommige markten uit het wild afkomstig zouden kunnen zijn”.
In deze aangehaalde zin komen de woorden voor: “schattingen, ”vermoeden” en “zouden kunnen zijn”. Op basis van deze vaagheden schopt u tienduizenden liefhebbers tegen de schenen.

Dat u als belangenorganisatie een rapport uitbrengt om op bepaalde misstanden te wijzen begrijpen wij. De bonden ontkennen niet dat die er in beperkte mate zijn. Dat u goede sier maakt bij uw achterban door een rammelend rapport, waardoor u onze liefhebberij in een kwaad daglicht stelt accepteren wij niet.

In het hierboven al gememoreerde gesprek had u reeds aangegeven in het rapport ook met aanbevelingen te zullen komen.
Wij hebben van deze aanbevelingen kennis genomen. Wij merken daarbij het volgende op

wij betreuren het dat u geen gebruik hebt gemaakt van ons aanbod om gezamenlijk te komen met aanbevelingen. Zulke aanbevelingen zouden mogelijk voor alle partijen aanvaardbaar zijn geweest en dichter bij de realiteit hebben gestaan
u gaat voorbij aan de huidige regelgeving en met name de concept regelgeving, welke in overleg met bonden en handhavinginstanties op het ministerie aanwezig is
u wil de regelgeving zodanig dichttimmeren door het zoveelste (dure) bureaucratische apparaat in het leven te roepen.
u heeft zich niet op de hoogte gesteld van de activiteiten van de bonden en hun afdelingen, anders hadden de aanbevelingen t.a.v. de bonden van vogelhouders vrijwel achterwege kunnen blijven.
Tot slot delen wij u nog mede, dat wij uw rapport van commentaar zullen voorzien en dat ter kennis zullen brengen van pers, Platform voor Verantwoord Huisdierenbezit, het ministerie, de AID en het bureau LASER.

Wij betreuren de hele gang van zaken ten zeerste en kunnen helaas geen andere conclusie trekken dat u de kans om gezamenlijk te komen tot aanvaardbare aanbevelingen heeft gemist. U mag u zich de vraag stellen of dat in het belang van uw doelstellingen is.



Hoogachtend,
Namens C.O.M. Nederland,

Bart Braam
Secretaris C.O.M. Nederland / Commissie wetgevingen



ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-03-07 - 18:21:42 send message to ewals

De juiste beslissing van COM.
Ook ik heb mij enorm opgewonden over de berichten die in het clubblad van de vogelbescherming stonden en heb met onmiddelijke ingang mijn abonnement van vogelbescherming opgezegd.Hopelijk volgen er nog meer.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-03-07 - 18:27:44 send message to goulds

Com, moet huidig beeld materiaal op de buis brengen dan piepen de groene jongens een toontje lager.



jamos107
Oud Lid
Posts :14

Oud Lid
2007-03-18 - 21:14:17 send message to jamos107

hallo ik heb gehoord dat de com opgeheven word weten julli hier iets van en gaan ze dan door met deze aktie gr jermain


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-03-23 - 22:22:32 send message to Pionara.nl

quote
De juiste beslissing van COM.
Ook ik heb mij enorm opgewonden over de berichten die in het clubblad van de vogelbescherming stonden en heb met onmiddelijke ingang mijn abonnement van vogelbescherming opgezegd.Hopelijk volgen er nog meer

Ik had me net aangemeld bij Vogelbescherming. Ik heb zodoende dat artikel ook gelezen en vond het enorm suggestief, alsof alles negatief was.
Indeze dus een goede reactie met de juiste toon van Bart Braam.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-03-24 - 07:38:41 send message to johanblok

Hoewel sommige elementen in het rapport suggestief zijn, zijn er ook een heleboel dingen evident niet in orde, al vele jaren. Geen vogelbond die daar serieus werk van heeft gemaakt. En ook nu nog lijkt men niets te willen doen.
En dan heb ik het nog over het tegengaan van illegale zaken, en nog niet eens over het schrijnende gebrek aan aandacht voor dierenwelzijn binnen vogelverenigingen en -bonden.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-03-24 - 09:04:12 send message to Niltava

Hoewel ik het met de strekking van je betoog wel eens ben Johan, zie ik in het stuk(rapport) eigenlijk alleen maar suggestieve zaken.
Het rapport is duidelijk niet geschreven om misstanden aan te pakken, maar om de vogelhobby te (met als eerste de europese vogels)te gaan verbieden.
Mis ook nogal wat aanbevelingen, maar dat hoeft natuurlijk ook niet als je het wilt verbieden.

Jan(Ewals) heeft het tijdschrift een rubriek ingezonden brieven oid?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-03-24 - 09:14:35 send message to johanblok

Die intentie zal er inderdaad wel achter zitten. Maar dan is het zeer onverstandig om daar lijnrecht tegenover te gaan staan, zoals de vogelbonden tot nu toe lijken te doen. Als men veel meer aandacht krijgt voor misstanden, die zelf aanpakt (bijvoorbeeld met uitsluiting van lidmaatschap, doorgifte aan de AID, strenge controle op met name vogelmarkten door mensen onafhankelijk van de locale organisatie), dan is er vrijwel geen minister te vinden die daadwerkelijk tot een verbod wil komen. Zowel de vorige als de huidige minister van LNV zetten namelijk in op zelfregulering. Als men dit serieus oppakt, kan men EN de rapporten van organisaties weerleggen, EN verregaande wetgeving voorkomen.

Voorzover ik dat kan zien, ontbreekt die houding. Juist die houding kan vogelhouders uiteindelijk, en door die houding deels terecht, opbreken.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-03-24 - 09:24:31 send message to Niltava

Yup.
Al begrijp ik dat achter de schermen juist de vogelbonden juist wel open staan.
Is denk ik ook een lastige positie, slechts gedeelte is europees kweker, als men zelf streng wordt(waar ik wel voor ben)verliest men mogelijk ook leden. Deze wereld, merk ik vaak, is toch één die niet zo van regeltjes houd(een deel).


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-03-24 - 10:21:07 send message to Pionara.nl

quote
wij betreuren het dat u geen gebruik hebt gemaakt van ons aanbod om gezamenlijk te komen met aanbevelingen.

Dit slaat dus op de medewerking van de vogelbescherming. De vogelbond staat dus wel open om er iets aan te doen of in elk geval er over te praten.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-03-24 - 12:51:50 send message to johanblok

Ja dat zegt men sinds dat rapport met woorden, alleen men keurt alle aanbevelingen in het rapport af, en ik heb nog een alternatieven gezien. Laat staan daden, bovendien is men zelf al jaren bekent met diverse misstanden.

Maar hopelijk ben ik te negatief en pessimistisch en komen er inderdaad maatregelen.


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-03-24 - 15:55:02 send message to ewals

NILTAVA
Nee, ze hebben geen rubriek waar je je ongenoegen kunt uiten, bewust of onbewust??
Je kunt alleen via e-mail reageren als enkeling.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2007-03-24 - 19:03:13 send message to hj de graaf

van de aid weet ik dat ze op de markten in meppel en heeten komen

in de ijsselhallen weet ik dat ze zeker de laatste 5 jaar elke markt zijn geweest (sinds die help ik daar mee). wel was het aantal personen wat controleerde vershillende zo zijn ze in zwolle wel is met 9 man en 1 vrouw tegelijk geweest wat me ook opvalt is dat er zeker de laatste 2 a 3 jaar weinig vogels in beslag genomen zijn je kan op de site van de aid de persberichten na kijken of ze wat gevonden hebben.

verder lijkt het mij een goede zaak om de ringen voor de europes beter te beveiliggen volgens mij kunnen ze de ringen op een aantal punten eenvoudig beter maken

1.zo mogen ze van mij alleen ringen leveren die en van buiten en van binne gekleurd zijn dan kan je aan de kleur zien of ze uitgeboord zijn.

2. ook kunnen de breeklijsten denk ik nog wel een stuk zwakker je moet behoorlijk wat moeite doen om de ringen stuk te maken

3. de ringmaten aanpassen zo heb ik bijvoorbeeld prima barmsijsen cabaret geringd met 2,3 nooit last van gehad.

ben benieuwd of de nog meer mense zijn die tips hebben voor betere regels

mvg



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-03-25 - 10:02:35 send message to Niltava

Is dat overigens een voorschrift uit europa? Ik bedoel hoe de ring moet zijn?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 230 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede