Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Op zoek naar info tamme papegaai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Op zoek naar info tamme papegaai
jet
Website Member
Posts :3

Website Member
2007-03-07 - 22:11:57 send message to jet

Hallo allemaal
Ik ben Jeannette en wil graag een papegaai om te beginnen een in de huiskamer lijkt me erg leuk om er een op te voeden en van alles te leren nu ik van alles lees over kweken op jullie berichten en sites lijkt me dat ook geweldig maar eerst klein beginnen we kunnen niet alles te gelijk wij hebben ook nog drie kids die ook tijd en aandacht nodig hebben ik hoop hier op dit forum wat info te krijgen over welke het beste is in de huiskamer de een zegt dit de ander dat hier lees je juist de roodstaart en daar lees je de geel of blauwvoorhoofd amezone.Vandaar dat ik me bij jullie heb aangemeld
Alvast bedankt groetjes Jeannette


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-03-08 - 09:10:08 send message to ParkietenPeter

Beste Jeanette,

Welkom op vogelarena.
Je zult best merken dat iedereen zo zijn eigen voorkeur heeft en daar een goede reden voor aan kan voeren.

In principe is het jou eigen voorkeur die je zou moeten ontwikkelen. En inderdaad door het vergaren van zoveel mogelijk kennis een goed keuze te maken.

Voor verkoop informatie ben je hier niet helemaal goed (op het forum) daar is de betreffende verkooprubriek voor.

Je geeft aan dat je eerst wilt beginnen met een huiskamervogel. Heb je al ervaring met papegaai achtigen? Het is namelijk niet 1-2-3 gezegd "ik wil een papegaai in de huiskamer" en dat moet goed gaan. Daar komt toch nog al wat bij kijken.

Wil je een oudere vogel of een jonkie die nog met de hand gevoerd moet?
Wil je er eentje die al door de pubertijd is of wil je die uitdaging zelf aangaan?
Dit zijn vragen waar je goed over moet nadenken vóórdat je een keuze maakt.

Kijk eens op de pagina's van onze leden om zo hun ervaringen te lezen. (http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=3000)

Mijn eigen ervaring kun je lezen op http://www.elpeter.nl Kijk maar hoe onze Nieuw Guinea Edelpapegaai het bij ons heeft. Persoonlijk kan ik iedereen er zo eentje aanbevelen. laugh :D

Lees veel, praat veel, denk veel. En beslis als je veel weet.

Succes met je keuze.
Peter


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

jet
Website Member
Posts :3

Website Member
2007-03-09 - 09:19:48 send message to jet

Hoi Peter
Bedankt voor je reactie ik ga idd veel info inwinnen hier en daar.Mijn voorkeur gaat wel steeds meer uit naar de grijze roodstaart.Ik vond je site trouwens erg mooi je hebt mooie vogels ik laat nog wel weten wat het gaat worden.
Groetjes Jeannette


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-03-09 - 11:32:54 send message to ParkietenPeter

Dit was ik nog tegengekomen voor je;
quote
Kenmerken Grijze Roodstaart
Lief
Handtam
Goed sprekend
Rustige vogel
Eenkennig als hij volwassen is.


Dat laatste hoor je toch van meerdere mensen dat met name de grijze roodstaart papegaai eenkennig kan zijn. Meer dan van bijvoorbeeld de amazone- of de edelpapegaai.

Is misschien een goeie om wat karakter eigenschappen naast elkaar te leggen, voorzover mogelijk natuurlijk omdat elke vogel individueel is.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-10 - 01:31:08 send message to tonnl

Ik vind de info van de N.O.P (Nederlandse papegaaien Opvang) erg nuttig:
quote
Denk goed na vóór je een papegaai koopt!

Punten ter overweging vóór het aanschaffen van een papegaai:

Papegaaien zijn hoogst intelligente, sociale vogels. Zij leven in het wild in groepen. Een vogel die de gehele dag alleen gehouden wordt in een kooi kan zich gaan vervelen en gedragsstoornissen ontwikkelen.
Voor je tot de aanschaf van een papegaai zou willen overgaan, moet je eerst goed bedenken hoeveel tijd, geld en inspanning er in gestoken moet worden.
Sommige eigenaars en biologen geven toe, dat de hoeveelheid tijd en aandacht die een papegaai vraagt, gelijk is aan de tijd die een kleuter vraagt.
Papegaaien leven lang. Soms leven ze langer dan uzelf.
Papegaaien zijn erg vernielzuchtig. Zij eten graag meubilair, elektrische snoeren en eikehouten eethoeken!
Papegaaien kunnen erg hard bijten. Sommige papegaaien kunnen een walnoot kraken met hun snavel. Bedenk wat ze kunnen doen met een vinger!
Kijk uit voor hun poten, ze zijn krachtig en hebben scherpe nagels.
Papegaaien kunnen uit verveling of uit jaloezie gaan schreeuwen wat erg vervelend is voor de buren!
Papegaaien zoeken vaak een 'partner' zoals diegene die hem het meeste verzorgd. Vaak worden andere personen dan die partner niet in de nabijheid geduld!
Papegaaien zijn erg kostbaar en moeten beschermd worden tegen diefstal.
Papegaaien kunnen mogelijk een fatale ziekte overbrengen op mensen (Psittacosis - papegaaieziekte).
Houd geen papegaai tenzij je er zeker van bent dat je in al hun behoeften kunt voorzien!

Dus denk eraan:
Als u een papegaai alleen houdt, zal hij veel aanmoediging nodig hebben, bijvoorbeeld:

Menselijk gezelschap en aandacht
Speelgoed
Klimgelegenheden
Nieuwe omgeving om te onderzoeken of om naar te kijken
Interessant en gevarieerd eten
Oefeningen
Maak gebruik van de nieuwsgierige aard van uw papegaai en geef hem nieuwe uitdagingen om hem bezig te houden.



jet
Website Member
Posts :3

Website Member
2007-03-10 - 08:24:42 send message to jet

Dit stuk over N.O.P.had ik al gelezen zoals veel dingen over papegaaien natuurlijk weetik dat een papegaai veel aandacht vraagt als ik er geen tijd voor zou hebben zou ik er niet aan beginnen maar je hebt gelijk er zijn te veel papegaaien die om deze reden na een poosje weg moeten en dat is verschrikkelijk voor de beestjes ze worden van hot naar her gesleept en komen dan uiteindelijk bij N.O.P. terecht al ze geluk hebben bedankt voor je reactie


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-03-10 - 11:43:10 send message to mootje

Alleen het stukje over Psittacosis, is lichtelijk overdreven, en niet voldoende toegelicht.
Het is eenvoudig te behandelen met een antibiotica kuur (doxicicline).
Heb het vroeger ook zelf eens gehad, ik was er behoorlijk ziek van.
Voor mensen met een verminderde weerstand kan het idd. als het niet op tijd word behandeld, makkelijk dodelijk zijn (bv. oude mensen ed.)
Vorig jaar was er in de media ook al zo'n ophef over deze ziekte, en werd er info gegeven die soms kant nog wal sloeg...jammer!


fkbmac
Website Member
Posts :7

Website Member
2007-03-29 - 15:59:49 send message to fkbmac

Hallo,

Jij wilt ook een papegaai aanschaffen?
Dan is het heel belangrijk om je goed te realiseren waar je aan begint.
Een papegaai overleeft vaak zijn baasje.
Een valkparkiet wordt toch al gauw 15 jaar en een grote papegaai behaalt wel leeftijden van over de 70 jaar.
Heb je nog géén ervaring met papegaaiachtigen?.... misschien is het dan wijs om eerst eens met een parkiet te beginnen. Of begin eens met een valkparkiet (is eigenlijk een kleine kaketoe).
Daar kan je héél veel mee doen en die kan je ook héél veel leren met bijvoorbeeld de clickermethode.
Bovendien zijn daarvan de kosten een heel stuk lager en deze kleinere papegaaiachtigen verlangen duidelijk minder verzorging en aandacht.
Ben je dan na een jaar nog zo enthousiast kan je er altijd nog een papegaai bij kopen en hebben ze gelijk gezelschap aan elkaar.
Mocht blijken dat een papegaaiachtige toch niet helemaal binnen je gezinssituatie past dan is voor zo'n kleinere soort meestal eenvoudiger een goed thuis gevonden.

Deze tekst heb ik gekopieerd van www.koppiekrauw.com daar staan verder nog veel interessante tips waar je op moet letten als jee een papegaai gaat kopen.

Groet

Frans



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 130 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede