Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > van pellets naar zaad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : van pellets naar zaad
jbw
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-03-08 - 11:45:41 send message to jbw

Op dit moment gebruik ik ca. een jaar pellets. Maar vooral de vieze ontlasting geeft problemen. Heel vaak vieze poten die maar met moeite schoon te krijgen zijn. Kan je van pellets weer overgaan op zaad? Hoe kan je parkieten weer terugzetten op zaad e.d.?

Bedankt,

Johan


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-03-08 - 12:08:02 send message to ParkietenPeter

Ik zou ze een dag laten hongeren, wel water. Dan gewoon zaad geven. Ze zullen dit echt wel gaan eten.

Je kunt ook langzaam overgaan door ze steeds meer zaad en minder pellet te voeren. Het te verwachten probleem hierbij zal zijn dat de vogels tot het laatst toe pellet eten, zo us minder eten, omdat morgen toch weer pelletvoer komt en het zo er op neer komt dat ze toch van de ene op de andere dag op zaad over moeten.

Vandaar mijn eerste optie.

wink ;) Peter


jbw
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-03-08 - 13:37:23 send message to jbw

Peter, bedankt voor je antwoord. Nu las ik ergens dat vogels geen zaden meer kunnen eten na een tijdlang pellets gegeten te hebben. Dit i.v.m. darmproblemen. Klopt dit? Dan zou je dus als de vogels eenmaal pellets hebben gegeten nooit meer terug kunnen.

Alvast bedankt,

Johan.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2007-03-08 - 13:58:06 send message to swanny

Hallo Johan
de spiermaag kan wat verslapt zijn door de pellets, dit is na 1 jaar niet waarschijnlijk. De dunne ontlasting komt o.a. omdat je alleen pellets hebt gevoerd. je had dit 50% / 50% moeten doen, dan is de ontlasting harder.
het terug wennen doe je dus ook 50% / 50%. doe dit gewoon 4 weken lang. je kunt dan kijken of de ontlasting wel naar je zin is, als dat zo is kun je zo blijven voeren. wil je toch overstappen op zaad dan stop je na 4 weken met pellets bijvoeren. je zult zien dat je vogels dan probleemloos overgaan.
ik zou als je zaad bijgeeft je vogels ook kiezel bijvoeren om het zaad te vermalen.
MvG


jbw
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-03-08 - 14:50:00 send message to jbw

Bedankt Swanny, ik ga dit zeker proberen!


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-03-08 - 14:55:51 send message to ParkietenPeter

quote
Nu las ik ergens dat vogels geen zaden meer kunnen eten na een tijdlang pellets gegeten te hebben

Wie schrijft dit? De pelletfabrikant (voorstander)?



jbw
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-03-08 - 15:41:43 send message to jbw

Hallo Peter, In een oud forum bericht. Ik heb nu wat verder gelezen in de reacties en is mij al meer duidelijk. Wordt o.a. over zieke vogels gesproken en dat zijn die bij mij hopelijk niet.

Hier een stuk uit het forumbericht:


Het nadeel van pellets is ook dat je niet kan controleren wat er in zit.
Bij labaratoriumonderzoeken enkele jaren geleden in Duitsland en Amerika is bij diverse merken papier, blik en plastic aangetroffen in de pellets.

De ellende is dat als de vogels eenmaal ziek zijn dat je ze niet meer terug kan zetten op zaad daar hun maag/darmstelsel naar de Filistijnen is en dat je ze dan ook nog maar alleen in leven kan houden met pellets.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-03-09 - 07:33:05 send message to ParkietenPeter

In mijn bescheiden ogen weer een reden te meer om geen pellets te gebruiken. (als dit inderdaad zo werkt)

Maar binnen een jaar kunnen ze voglens mij nog zeker terug gewend worden, maar dat is gevoelsmatig en kan ik nergens op baseren.

Ik zou het wel gewoon doen.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-03-09 - 12:39:56 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Voor je terug gaat naar zaad wil ik je er op wijzen dat je net aan het broedseizoen begint. Als je nu het voer gaat omgooien heb je kans dat je vogels niet tot broeden over gaan.

Als je pellets voert wordt er altijd geadviseerd om 80 % pellets en 20 % zaad te voeren. Dit om te voorkomen dat de darmwerking stil valt. Ik ga er ook van uit dat je ook fruit en andere vezels voert, buiten de pellets om?

Als jij last hebt van vogels met vieze poten denk ik dat je hok niet helemaal toereikend is. Vogels begeven zich minimaal op de grond tenzij er veel voer op de grond ligt of dat je hok te laag is. Maar dan moet je toch aan een ander voersysteem denken. Voer en mest naast elkaar is een risico!

Er zijn veel verschillende soorten pellets en de droge geperste pellet zorgt er voor dat je vogels meer vocht tot zich gaan nemen. Hierdoor ontstaat natte ontlasting. mischien kun je wat rijst bijvoeren of beschuit?

Je zal zien dat je vogels naarmate je weer zaad gaat geven ze veel slechter in hun glans komen te zitten. Pellets zijn uitgebalanceerd en bij de betere merken heb je ze ook voor de verschillende geslachten kromsnavels. Heel veel dieren worden gevoerd met pellets: kippen, eenden, kraanvogels, honden, katten, paarden, schapen, flamingo's, ibbisen etc, deze zijn uitgebalanceerd en geperfectioneerd in de jaren. Waarom zou de pellet dan niet werken voor papegaaien?



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-03-09 - 13:24:56 send message to ParkietenPeter

Even zonder iemand aan of af te vallen. Ik ben een grote voorstander dat iederen zelf mag weten wat hij doet,maar ...
quote
Ik ga er ook van uit dat je ook fruit en andere vezels voert, buiten de pellets om?

quote
Pellets zijn uitgebalanceerd

Dit zijn uitspraken die je vaak tegenkomt. En net zo vaak vraag ik mij dan af, "als iets uitgebalanceerd is, waarom moet er dan nog bijgevoerd worden?"
Oke, als pellets ter vervanging van zaad is, dan is het afgestemd op de zaadbehoefte van de vogel. Uitgebalanceerd betekent voor mij compleet. Als ik dan toch voer, waarom niet de uitgebalanceerde zaden, die de vogel ook uit de natuur haalt. En hier zelf uit haalt waar het op dat moment behoefte aan heeft.

Dat de vogel minder glanst is denk niet te funderen cq. te wijten aan zaad/pellet gebruik.
Als ik de tegenwerpingen van leden lees die pellets uitgeprobeerd hebben en van alle ellende weer op zaad terugvallen, denk ik, "waarom werkt zaad wel voor papegaaien"?

Mijn vogels krijgen zaad en ik kan niet zeggen dat ze minder glanzen of 'het' slecht doen. (in het verleden zelf ook pellets bij mijn vogels geprobeerd)

Wat ik vooral mis in de hele discussie is de onderbouwing. Ik haalde al de ervaringen van leden aan die proefondervindelijk constateringen doen.

Men kan wellicht aanvoeren dat pellets meer opgenomen worden. Maar als de voorraad uit de natuur volop aanwezig is, zie je altijd dat de ene vogel dit eet en de andere het andere zaad. Dus in de natuur krijgt ook niet iedere vogel álles wat er is.
Wie bepaalt dan wat goed voor de vogel is?

wink ;) Peter


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-03-09 - 14:29:36 send message to Daniel

misschien een rare vraag maar als pellets een totaal (en complete) voeding zijn. Waarom zitten er dan geen vezels in om hun spiermaag actief te houden?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-03-09 - 19:48:05 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hele goede Vraag,heb ik ook altijd raar gevonden.

(Al heeft Harrisons dit volgens mij wel)

Ik ben pas sinds een half jaar met pellets bezig en heb er dus nog niet echt een oordeel over,wel weet ik nu al dat het verkopers argument over geen verspilling bij pellets uit de duim gezogen is.

De vogels(in mijn geval papagaaien)verspillen er minimaal net zoveel van als dat er kaf aan zaden zit.

On Topic:ik zou ze ook zeer langzaam terug wennen aan zaad om problemen te voorkomen

Succes René


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2007-03-09 - 19:56:33 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Inderdaad...heel rustig laten wennen.

'k Heb eens een Mülleramazone die hier logeerde als tussendoortje een bak zaden gegeven in plaats van de gebruikelijk Harrisons.
Hier is ie goed ziek van geweest.......maar hij heeft het overleefd!

Was vroeger ná hersenspoeling overtuigd van pellets, maar ben hiet uiteindelijk toch maar van teruggekomen.

Uiting: lusteloosheid, dikzitten en niet eten.

Remedie: dierenarst opgebeld.
De assistente vroeg mij hoeveel brokken ik de vogel gegeven had. Mijn antwoord was een hand vol, waarschijnlijk een stuk of 30 brokken.
Vervolgens werd ik zeer onvriendelijk te woord gestaan omdat ik de brokken niet had uitgeteld en dus niet zeker wist of de vogel écht niet at.

Ik heb haar geanwoord dat als ik een vogel een hand brokken op maandag geef en de maandag erop de bak nog steeds vol zit, het niet uitmaakt of de brokken wel of niet zijn geteld. Hierna heb ik opgehangen.

Uiteindelijk is de vogel vanzelf opgeknapt.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-03-09 - 20:46:27 send message to ParkietenPeter

quote
Hier is ie goed ziek van geweest

Hoe uitte zich dit en wat was de remedie?


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-03-09 - 22:21:02 send message to lennard

niet in 1x overgaan, want dan heb je binne de kortste keren een dode vogel, omdat de vogel dat niet aankan. Binnen een proberen af te bouwen. Niet te snelhappy :)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-03-10 - 07:44:58 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
niet in 1x overgaan, want dan heb je binne de kortste keren een dode vogel, omdat de vogel dat niet aankan

Dat is heel serieus, waar baseer je dit op Lennard?

Als je het voor de voorzichtigheid wilt doen oke, maar waar ligt hier het fundament voor? Er wordt vaak veel (na)geroepen, maar hoe worden onze uitspraken ondersteund? Waar wordt vandaan gehaald dat de spiermaag van een vogel na een jaar ontwend is om zaden te verwerken? Is dit ook op basis van uitspraken van pelletverkopers?

Ik mis: Waarom zo of zo handelen in dit geval?



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede