Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vrijlaten of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-03-11 - 11:56:26 send message to johanblok

Natuurlijk kan zoiets een keer gebeuren, maar ik wil maar zeggen dat je dan vooral bij jezelf te rade moet gaan (b.v. heb ik niet te veel vogels in verhouding tot de beschikbare tijd) en niet afgeven op de regelgeving.

In het geval van deze oorspronkelijk wilde merel zou ik contact opnemen met een opvangcentrum voor dit soort gevallen, dat voorkomt problemen en geeft de vogel vermoedelijk de grootste kansen.


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2007-03-11 - 13:08:57 send message to dijkkamp

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Je kunt ook je kooi open zetten en wachten tot de man naar binnen komt.

Heb je een mooi koppel.wink ;)



is ondanks de smile geen best advies heeft de vogelbescherming weer wat bewijzen.sad :(









mijn advies aan fallenwout in deze is dan ook loslaten en de natuur zijn werk laten doen je hebt het gedaan zoals je gedaan hebt en met een beetje mazzel ben je er hierdoor verantwoordelijk voor dat er nog vele jongen worden geboren in de natuur.



mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-03-11 - 13:44:50 send message to mootje

@ Roodmus...Je reageert een beetje tegenstrijdig hoor, niet kwaad bedoeld, maar het ene moment heb je het over een man invangen, heb je gelijk een kweekkoppel.
Dat bezorgd menig kweker van cultuurvogels een slechte naam.
En tja, als je te laat bent met ringen, ligt erg lastig, tuurlijk maak je geen gezonde dieren af om een menselijke fout, maar het heeft in dit geval niets met dit topic te maken.
Hier word gevraagd of de mensen even mee willen denken, in wat het best is voor dit geval.
Mijn mening heb ik gegeven.
Laat er jaarlijks ook weer genoeg los, en ze hebben als ze verder gezond zijn echt een goede kans, onderschat het natuurlijke instinct maar niet hoor.
Heb er ooit een paar met een knijpringetje losgelaten, gewoon om te kijken of ze te volgen waren nog.
Merels zijn best territoriaal, en degene die in de buurt bleven heb ik nog lang, en vaak mogen zien.
Erg leuk om te volgen allemaalhappy :).

Over vogelopvangcentra kan ik alleen zeggen dat wanneer de vogel verder gezond is, hij daar ook weer gewoon losgelaten word hoor.
Kan je hem beter op je eigen vertrouwde terrein loslaten, als ze zich idd. koppeld aan de man,word ze ook niet door de andere merels verjaagd, en kun je ze zelf bij gaan voeren.

Groetjes Monica.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-03-11 - 17:15:36 send message to roodmus

Ja mootje maar ik had niet gezegd dat het deurtje dicht moest.

Je kunt ook proberen om ze daar terug te laten komen.

heb wel eens een verhaal gelezen over putters die gewoon naar buiten konden vliegen en zo hun jongen groot brachten in de voliere.


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-03-12 - 00:37:18 send message to fallenwout

Ik wou geen discussie openen over wildvang. Wetten en boetes van dierenrechtenorganisaties zijn het minste van mijn zorgen en kunnen mij eerlijk gezegd niets schelen.

Ik heb een beestje binnengenomen waarvan de overlevingskansen 0 waren. Als zulke organisaties het beste voorhebben met dieren zullen ze ook wel inzien dat hun wetten bij dit voorval niet ten voordele zijn van het diertje. Als er andere factoren bij te pas komen zoals auto's blijft er voor mij weinig natuur en WILDleven over en gelden hun wetten ten voordele van de natuur voor mij NIET. Die wetten zijn al verbroken vanaf het nestje op een AUTOparking valt en er een platgereden kleintje bijligt... het natuurleven is dan al verstoord.

Opzettelijk vallen zetten en dieren VANGEN (niet oprapen) dan zijn naar mening de wetten pas van toepassing.


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-03-12 - 00:50:42 send message to fallenwout

even terug on topic.
Ik denk dat mijn mereltje een beetje te hevig is geweest met dankzij haar wild vriendje. Ze is nu haar volledige staart kwijt en 2 vleugelpluimen steken nu naar buiten (zijn gebroken). sad :( Een uit de hand gelopen parendans ofzo..

Om eerlijk te zijn, ze ziet er echt slecht uit. Ze is nog even gezond hoor en er zit véél leven in, maar haar pluimen zijn helemaal kapot sinds het vriendje er bij zit. Ze flappert te veel in haar kooi. 2 weken geleden was het echt DE MOOISTE merel die je ooit gezien zou hebben, haar pluimen waren zo mooi, gezond en aansluitend.

Wat nu??? Binnenhouden tot haar staart terug gegroeid is en de rest van haar pluimpjes terug mooi glanzen?


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-03-12 - 01:33:12 send message to zebraonline

De gebroken veren trekken...maar recht trekken zodat je je geen bloedpen krijgt...de vogel alleen houden tot de pennen terug volgroeid zijn en dan loslaten...de fout die je gemaakt heb is de vogels samen opsluiten i.p.v. loslaten...


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-03-12 - 01:39:24 send message to fallenwout

vogels zijn niet samen opgesloten. Onze merel zit in zijn kot dat buiten op een tafel staat, de wilde merel zit constant op en rond het kot maar is vrij.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-03-12 - 07:50:04 send message to ParkietenPeter

Als je kunt beoordelen of de commotie niet uit angst is, dan zou dit vanwege de drang naar een partner zijn. Dan zou ik haar toch vrijlaten. Laat de kooi nog enige tijd staan om als veilige have te dienen.

Ik verwacht wel dat e.e.a goed zal uitpakken.

wink ;) Peter


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-03-12 - 11:41:13 send message to mootje

Ik sluit mij helemaal bij peter aan, mits de vogel nog voldoende vliegvlug is.
Waarschijnlijk een schrikrui, anders zou alles niet in ene weg zijn, maar er behoorlijk gerafeld uitzien.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-12 - 18:54:05 send message to chrislaevers

Beste Fallenwout,
Laat haar vrij. Het is niet omdat de homo sapiens schrik gekregen heeft van de natuur dat we die bezorgdheid moeten overdragen aan een vogel die in het wild tot leven is gekomen. Die merel zit met een DNA erfenis waar een kooi niet in geprogrammeerd staat. Er staat al een man op haar te wachten en het broedseizoen komt er aan. Kan je een mooier scenario verzinnen?
Laat het ons weten.
Groetjes,


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2007-03-13 - 11:04:10 send message to mreyder

Wilde me eigenlijk niet met deze discussie bemoeien, maar kan het toch niet laten om een reactie te plaatsen. Een aantal mensen heeft het hier over Instinct uit DNA (?) en het feit dat de merel in de natuur geboren is. De vogel is grootgebracht in gevangenschap! In gevallen als deze moet je vooal de imprint niet vergeten! En voedselzoeken is heus geen geval van instinct alleen: vogels leren van hun ouders! En dat heeft de merel dus niet! Ik zou haar niet loslaten, de kans dat ze verhongert is groot.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-13 - 14:34:30 send message to chrislaevers

Beste Mreyder,
Ik begrijp jouw reactie en vind het zeer positief dat je je in de discussie mengt.
Toch blijf ik ervan overtuigd dat deze merel het perfect gaat halen in de natuur. Ik zal enkele voorbeelden geven die dit staven: gisteren heb ik een tak met ronde hazelkatjes vol stuifmeel afkomstig van een boom die inheems is (ken de naam niet maar trekt veel insecten en vogels) in de volière geplaatst. Het duurde geen minuut of de groenvinken en de sijsjes zaten er van te eten (van het stuifmeel dus). De dieren zijn correct geringd dus ik neem aan dat het geen wildvang is. De kans dat zowel de sijsjes als de groenvinken deze hazelkatjes meegekregen hebben als eetbaar voedsel tijdens hun voerperiode bij hun ouders is minder dan één percent. Ook een jonge rijstvogel at er van en het is de eerste keer dat ik die tak in de volière plaats.
Nog een voorbeeld: ik heb een langharige cavia in de tuin rondlopen die beschikt over een schuilhok en elke dag vers krachtvoer, hooi, wortel en appel. Hij verhongert dus niet. Toch eet hij van een twintigtal soorten planten in de tuin, gaande van gladiolen tot vijverlis en komkommerplanten. We weten allemaal hoe cavia's opgroeien. Ik denk niet dat deze cavia van zijn ouders meegekregen heeft dat hij al deze planten kon eten. Hij weet het gewoon.
Hoe verklaar je dat de vogels die ik als beginneling kocht en waarschijnlijk afgedankte in kweekkooien opgegroeide vogels waren (een tiental soorten), perfect de techniek beheersen om in de organische bodem van de volière het gewelde zaad te vinden? En de meeste van deze vogels hebben natuurlijk allemaal tijdens het opgroeien van hun ouders geleerd dat komkommer en zoete appel eetbaar is!
Wat de merel betreft: het is nog een jonge vogel en heeft aandacht gekregen van een wilde vogel. Wie kan uitsluiten dat deze wilde vogel de in gevangenschap gevoerde vogel niet op sleeptouw neemt? Het contact is er al.
Er zijn talloze andere voorbeelden in de faunawereld waarin expliciet mijn denkpiste gevolgd wordt dat in het DNA voedselkennis en overlevingsdrang blijven zitten : een van de dood geredde nest hyena's (van melkfles tot vlees) wordt zonder probleem terug in het wild losgelaten. Hoeveel roofvogels en andere vogels worden niet als jong in nood opgevoed in natuurcentra en dicht bij volwassenheid terug vrijgelaten? Hoe is het vergaan met de condor?
Dat was op het nippertje. Toch vliegen er bij mijn weten terug condors rond afkomstig van wildbroed (zoveelste generatie van oorspronkelijk uitgezette vogels).
Ik weet er ook niet alles van hoor, ik betrap me er meermaals op dat ik mijn dieren vaak onderschat, te beschermend ben en verrast blijf over gedragingen die niet in de boeken staan.
Prikkels, ruimte en diversiteit is een noodzakelijk maar fragiel evenwicht in gevangenschap. In de natuur valt het fragiele en de gevangenschap (menselijke sturing) volledig weg. Ik kan dat dus onmogelijk als minpunten beschouwen in het geval van deze jonge merel.
Groetjes,
Christine.


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-03-13 - 18:54:08 send message to fallenwout

onze merel eet gewoon ALLES. Lintjes van een verpakking, kranten en papieren zakdoekjes. Gelukkig voor haar spuwt ze het na een half uur terug uit (ze vliegt af en toe binnen rond)

En onze hamster, die eet ook gewoon alles. Zo hebben we in zijn slaaphuis ook eens een kerstballetje inclusief strikje teruggevonden.

Wat ik hiermee wil bedoelen is: het moet maar eens giftig of schadelijk zijn.


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2007-03-13 - 18:56:21 send message to Asura

Christine, ik ben het op zich wel met je eens dat de merel waarschijnlijk nog wel "wild genoeg is" om voedsel te kunnen vinden.
Maar vogels in een voliere leren ook veel van elkaar: als eentje besluit dat iets eetbaar is, zit de rest er binnen no time ook bij wink ;)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 204 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede