Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vrijlaten of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-03-13 - 22:05:22 send message to Pionara.nl

quote
Hoeveel roofvogels en andere vogels worden niet als jong in nood opgevoed in natuurcentra en dicht bij volwassenheid terug vrijgelaten?

Dit gebeurt natuurlijk niet zonder begeleiding anders zouden ze het alsnog niet redden.
Verder ben ik het wel eens met Mreyder.
Ik denk dat je het eens andersom moet zien; De vogels leren van elkaar. Ze eten in principe alles maar leren van elkaar wat ze niet moeten eten.
Iets voorschotelen in de voliere is geen vergelijk met de natuur. Volgens mij gaan de vogels in de voliere er van uit dat alles wat je ze voorschoteld in de voliere in principe ook eetbaar is. Je moet er daarom niet voorniks voorzichtig zijn met de materialen die je gebruikt in de huisvesting.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-03-14 - 14:38:50 send message to mootje

quote
Wilde me eigenlijk niet met deze discussie bemoeien, maar kan het toch niet laten om een reactie te plaatsen. Een aantal mensen heeft het hier over Instinct uit DNA (?) en het feit dat de merel in de natuur geboren is. De vogel is grootgebracht in gevangenschap! In gevallen als deze moet je vooal de imprint niet vergeten! En voedselzoeken is heus geen geval van instinct alleen: vogels leren van hun ouders! En dat heeft de merel dus niet! Ik zou haar niet loslaten, de kans dat ze verhongert is groot.


Jongen die ik grootgebracht heb, en die eenmaal zelfstandig uit de schaal aten, werden in een vlucht geplaatst, en begonnen zodra de cultuurschok over was spontaan te scharrelen, en spitten in de bodem....met sucses....en ik heb het ze nooit voorgedaan hoorlaugh :D.
Ze hebben dat van nature in zich!
En ze konden in eerste instantie ook nog uit de voor hun herkenbare schaal eten hoor, die stond immers in de vlucht.
Dat deden dan ook wel, toch bleven ze driftig in de bodem spitten.
Dus ook zonder natuurlijke ouders zit dat er diep in gebakken.
Ik zie haar nog niet zo snel verhongeren, zeker niet als ze zich koppelt aan het mannetjehappy :).


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-14 - 18:45:51 send message to chrislaevers

Vogels kunnen inderdaad dingen van elkaar leren maar ik stel in één specifiek geval toch vast dat het aangeboden voedsel niet door om 't even welke soort wordt overgenomen. Ik had in 2006 grote zonnebloemen (4M hoog). Ik heb de schermen bewaard en ze één voor één in de volière geplaatst na droging. Het laatste scherm ligt er al in van november, pas in februari zijn de groenvinken er van beginnen te eten (ik weet dus ook niet waarom nu wel en toen niet). Het scherm is op enkele weken tijd halfleeg gegeten en ik zie alleen de groenvinken met die grote zaden in de bek, meer bepaald één groenling die de zonnebloemschermen heeft meegemaakt in de nazomer en de langste resident is van alle groenvinken.
Ik heb momenteel acht soorten zaad waaronder gemalen graan en kuikenmeel voor de kwartels. Twee soorten eivoer (kanarieeivoer en wildzang).
Fruit: komkommer en appel.
Grit en sepia en in de volière gekiemde zaden.
De bodem zit vol met regenwormen en andere grondorganismen.
Alle vogels hebben toegang tot dit gamma van voedsel.Maar niet alle soorten eten alles wat er aangeboden wordt.
Ik maak me echt geen zorgen. De ene soort eet dat en de andere soort eet iets anders. Individuen wijken af, de ene van een soort eet iets wat de anderen van het soort niet eten.
Als vogels van één soort in één volière van elkaar leren...wat houdt hen dan tegen om net hetzelfde te doen in de natuur? Waarom zouden ze alleen van elkaar leren in de volière en niet in volle vrijheid? Voor ons is op kruidenplanten en bloemen na, elke plant zogoed als reukloos. Ik begin te vermoeden dat vogels en andere dieren de voor ons zogezegde reukloze planten helemaal anders ervaren. Dat ze namelijk in staat zijn om het 'ingrediëntenlijstje' dat bij de plant, het zaad, of de vrucht (al dan niet rijp of onrijp) hoort, kunnen 'lezen'. Wat denken jullie daarover?


bieke
Website Member
Posts :87

Website Member
2007-03-16 - 20:25:10 send message to bieke

ik heb ook een merel grootgebracht een man op een leeftyd van 6 maand heb ik deze losgelaten maar het hok oplaten staan 1.5x2x2 twee dagen later zat deze terug in het hok . hij is nu twee jaar oud.heb ook een mail gestuurd naar de ringdienst ed.heb op die twee jaar nog steeds geen antwoord gehad.Als het moet zet ik het hok wel open.hij is tam en doet niet de moeite om uit zijn hok te komen en krijgt alles wat nodig is.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-03-16 - 22:49:26 send message to mijnkaketoes.nl

Ik zou zeggen. Laat hem los of zet hem vast. Maar neem nu gewoon een beslissinghappy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-03-16 - 23:26:22 send message to tonnl

Waarom? Zo te lezen voelt de vogel zich er prima, hij kan in en uit wanneer hij wil, niks mis mee toch?


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-03-16 - 23:34:28 send message to roodmus

Kijk dat bedoel ik nu.
Is toch hardstikke mooi dat dit zo kan.

Misschien komt ie vandaag of morgen met een leuke pop thuis,en maakt nog een mooi nest.laugh :Dlaugh :D


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-03-27 - 23:13:38 send message to lZebravinkjel

Vrijlaten! Ze vindt haar weg wel. Ik heb zelf al verscheidene malen vogels opgevoed en vrijgelaten, waaronder een zanglijster. Is helemaal goed gekomen.

Misschien heeft ze wel beschadigde veren omdat ze uit haar kooi probeert te komen?


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2007-03-28 - 06:28:40 send message to kakatoe

Vrijlaten! Ze vindt haar weg wel. Ik heb zelf al verscheidene malen vogels opgevoed en vrijgelaten, waaronder een zanglijster. Is helemaal goed gekomen.

Hoe weet jij dat want dat vertel je er niet bij?


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-04-12 - 21:08:51 send message to Zjurre

Fallenwout,

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met je merel is! Nog steeds gezond en gelukkig in haar kooi?

MVG Zjurre


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-04-12 - 21:24:02 send message to fallenwout

ja nog steeds in het kooitje. Ik heb gewacht tot haar pluimen terug in orde zijn. Haar staartje is nog kort (best schattig, een vogel zonder staart is een bolletje me een bekje laugh :D) en haar vriendje zit er nog steeds de hele dag bij (vanboven op het kot dan) en hij krijgt ook eten van ons. Zo hopen we dat ze in de buurt blijven als we haar vrijlaten.
Wegens het goede weer wordt ze zaterdagmorgend waarschijnlijk vrijgelaten (dan kan ik er genoeg tijd voor vrijmaken). Daarom zit ik er nu elke avond een tijdje bij, spoedcursus dat ze niet bang moet zijn van mij en altijd welkom is.

Het zal hard zijn, maar beter zo. Want ze roept heel hard als haar vriendje even wegvliegt, we horen het tot binnen.

Dus als mijn verstand wint, is ze zaterdag een vrij vogeltje.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-04-12 - 21:34:49 send message to Zjurre

hey dat is leuk om te horen! misschien, als je de mogelijkheid hebt, wat fotos maken en uploaden hier op de site? ben wel erg benieuwd hoor! ik verwacht wel dat ze in je tuin blijft, aangezien er eten te halen valt. dat is iets wat een merel niet snel vergeet happy :)

Zjurre


VasaVlinder
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-04-13 - 13:59:53 send message to VasaVlinder

Hallo fallenwout. wat ontzettend leuk om je verhaal te lezen. Ik reageer even omdat ik ook meerdere malen jonge vogels heb opgevangen en vrijgelaten en ik hoop dat ik je laatste twijfels weg kan nemen wink ;)

Lat haar zaterdag maar vrij! Ze blijven vast en zeker in jre tuin wonen...waarom? Omdat de man jouw tuin heeft gekozen en als zijn terein beschouwd. Blijkbaar is er dus geen ander stel dat dar een nestje maakt. Als dat wel zo is en de tuin is niet erg groot, dan worden andere merels, ook de jongen na een poosje weggejaagd.

Hoogstwaarschijnlijk is jouw tuin de komende jaren HUN tuin. En mooier kan het eigenlijk niet.happy :)happy :) Wacht alleen niet te lang meer...alle vogels zijn druk bezig, geef ze dus de kans ook te beginnen happy :)Ik denk dat je merel al veel heeft geleerd en nog veel zal leren van t mannetje...dus dat komt vast wel goed.

Natuurlijk zijn er risicos..een wilde merel wordt gemiddelt ca 3 jaar, een gevangen merel veeell ouder. Maar wat zou je zelf liever willen, een erg lang leven in gevangenschap, zonder soortgenoten , hooguit met een die je alleen door tralies kunt bewonderen, of een vrij leven, met partner...met alle risicos die erbij horen wink ;)

Vertrouw op je merel en op de natuur. Echt hoor, de omstandigheden lijken me juist perfect!! Jij hebt je werk gedaan en een merel geholpen HARSTIKE GOED!!..durf nu je handen eraf te trekken en ga genieten van hun vrije leven in jouw tuin. Veel succes..het is best erg eng, maar ik vind t persoonlijk ook t mooiste moment laugh :D .


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-04-15 - 19:29:29 send message to fallenwout

hmm eigenlijk slecht nieuws, ik heb het op vandaag gehouden om haar vrij te laten. Kooi heeft de hele dag opengestaan maar ze gaat er niet uit.

Haar vriendje is zelfs in het kot geweest en ze hebben "gevochten". Iedereen weet wat dat betekent happy :) Maar zelf is ze niet mee naar buiten gegaan.

Uiteindelijk heb ik het kot terug dichtgedaan, het wordt te laat en het mannetje is trouwens weggebleven tot nu (19u20). Ik zou niet graag hebben dat ze vlak voor het donker wordt haar eerste stap in de wereld zet. Het zal dus voor een andere keer zijn.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-04-15 - 19:32:47 send message to Zjurre

Misschien zou je eens kunnen proberen de kooi dagelijks, onder toezicht, een uurtje open te zetten. Bakje voer voor de kooi, dan moet ze het toch wel een keer snappen. Beste is idd wel dit niet net voor zonsondergang te doen. Succes, ik volg je verhaal op de voet!
happy :)
Zjurre




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede