Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vrijlaten of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-05-04 - 16:38:32 send message to chrislaevers

Ik ook. 't dier heeft meer creatieve kansen nodig.


Marc10
Website Member
Posts :25

Website Member
2007-05-04 - 21:13:25 send message to Marc10

Ach, deze merel is vrij kansloos als ze na bijna een jaar uitgezet moet worden. Verder staat marktplaats vol met merels en worden ze gehouden in kleine rotkooitjes in allerlei kleurslagen. Waarom moet deze merel ineens de natuur in en heeft half Nederland zo'n beest in een zangkooi in de tuin?

Gewoon lekker in een fijne grote vlucht zetten, goed voor haar zorgen en evt een partner aanschaffen waar ze het leuk mee kan hebben. Conifeertje in haar vlucht en een mooie schone bodem waar ze in kan scharrelen. Prima voor een merel en dan maken de slechte pennen en het niet vliegen ook geen donder uit.

Mocht ze machtig mooi opknappen en duidelijk verlangen naar vrijheid kan je haar ook langzaam uitwennen door te blijven voeren maar de deur van het hok open te laten. Een beetje tegen augustus zodat de lokale merels wat afgekoeld zijn kwa territoria en agressie wink :)


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-05-05 - 01:01:44 send message to fallenwout

de witte veren op de fotos zijn inderdaad een vitaminengebrek, ze was daar nog heel jong vandaar dat ze veel zit. We moesten nog eten bijgeven.
De witte veren zijn ondertussen weg, het was een gebrek aan vitaminen-D (zonlicht). Daar heeft ze supplementen voor gekregen van de dierenarts.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-05-05 - 01:21:28 send message to tonnl

Je weet wel dat je nogal illegaal bezig bent?


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2007-05-05 - 01:26:36 send message to fallenwout

ik kan er niets aan doen aan dat illegaal zijn...

hier is een filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=Vo9Zy-muHeo


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2007-05-05 - 02:21:31 send message to zebraonline

Een goede raad : stop met dit topic en zorg goed voor de merel...waarom je moet stoppen is het feit dat niet alleen vogelliefhebbers meelezen op forums...


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-05-05 - 10:45:02 send message to lZebravinkjel

Ik zou onderhand ook tot bepaalde dingen in staat zijn. Ik vind het echt doodzielig. Denk in godsnaam aan dat beest en niet aan jezelf. Breng haar naar een vogelopvang.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-05-05 - 10:52:43 send message to theelepeltje

Leuk filmpje, echt grappig dat ie zo z'n kooitje weer invliegt happy :)


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-05-05 - 14:54:07 send message to mijnkaketoes.nl

Alles zo gelezen te hebben zou ik toch zeggen dat dit Breng de merel naar een natuurhulp centrum (bv opglabeek). Daar maakt ze het meeste kans om ooit terug in de natuur geďntroduceerd te worden of in het andere geval de beste zorgen te krijgen.

De beste optie is. Ik zie aan alles dat je met het beesje begaan bent en er alles aan doet hem goed te verzorgen.

Henk


Marc10
Website Member
Posts :25

Website Member
2007-05-25 - 21:44:41 send message to Marc10

Ik blijf het bizar vinden dat mensen dit zielig vinden en hun eigen vogels niet. Waarom mag een tamme merel niet gehouden worden maar een grijze roodstaart of een glansspreeuw wel? Die dieren komen ook deels uit het wild maar worden hier gewoon in hokken gezet.
Wat is het verschil? Wat is het verschil tussen een 2e of 3e generatie gevangenschapsmerels en deze merel?

Ik heb ook redelijk wat merels grootgebracht en terug in de natuur gezet. Deze waren schuw en dat heb ik meteen nadat ze zelfstandig waren gedaan. Deze merel zit totaal in de routine van gevangenschap, is niet meer flexibel kwa aanleerbaar gedrag en ziet geen enkel gevaar gezien ze nooit op alarmkreten van andere merels heeft kunnen reageren. Of de eerste de beste territoriale merel maakt haar af, of de eerste de beste kat doet dat. Ontsnapt ze daaraan dan zal ze zich uitputten met zoeken naar haar kooi en veilige slaapplaats.

Merels uitzetten is prima, maar dan wel schuwe jonge vogels en geen 12 maanden oude kooivogels aub.

Ik heb precies dit met twee eksters gehad. Veel te mak geworden en totaal niet schuw of schrikachtig. Ze sprongen bij iedereen op de nek en amuseerde zich kostelijk met katten. Die beesten waren voorbij het stadium van uitwilderen en ik heb 12 en 15 jaar van die dieren genoten in een 5 meter lange vlucht. De AID kon me gestolen worden want ik was A geen vogelvanger en B ga ik niet omwille van een wet mij dierbare vogels de dood insturen. Ik denk dat de AID er ook geen problemen mee had aangezien ik mijn 3e vogel, een lamme spreeuw, van een opvangcentrum heb gekregen met goed bevriende contacten met de AID. Die zijn er om vogelvangers en handelaars aan te pakken, niet om een partikulier met een tamme geredde merel het leven zuur te maken.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-05-26 - 16:51:23 send message to mootje

quote
Een goede raad : stop met dit topic en zorg goed voor de merel...waarom je moet stoppen is het feit dat niet alleen vogelliefhebbers meelezen op forums...


Nou, dat valt wel mee hoor.
Sinds er een stop zit op het geven van vergunningen voor opvangcentra, is de vogel opvang zeer matig hier in nederland.
Daarbij komt dan ook nog eens dat niet alle ambu diensten meer rijden voor een vogel, verschilt per gemeente.
De dierenbescherming geeft hier dus ook niet veel meer aan uit (word te duursad :(), deze maken zich liever druk om gouvissen in kommetjes, en de biggetjes race.
Ik geef netjes aan bij de groendesk elke vogel die ik hier nog krijg, en tot nu toe geen probleem, want ook zij weten niet hoe hier mee om te gaan.
Kijk als jij een volliere vol met wildvang cultuur vogels hebt zitten, dan is het wel duidelijk dat jij daar andere plannen mee hebt.
Maar zit jij met een weesje o.i.d. zul je daar echt niet zo snel problemen mee gaan krijgen.
Ligt ook aan je eigen houding, en natuurlijk die van de controleur, want overal zitten zeikers tussen.
Maar de controleurs zijn meer uit op fraudeurs, die moedwillig zich kwijten op in de natuur geroofde vogels, op grote schaal.
En kwekers die met deze vogels moedwillig verder gaan kweken.
Al heb ik die zelf nog niet mee gemaakt, en dat wil best wat zeggen hoor, met de aantallen die hier door de jaren aan de deur zijn gebracht.
Officieel, mag je die vogel niet hebben, maar gezien de situatie, denk ik niet dat je er een probleem mee gaat krijgen.

De merel in kwestie heeft witte veren door een gebrek, en eenzijdige voeding.
Heeft 12 mnd. in gevangenschap doorgebracht, maar als er een geschikte opvang voor gevonden word, zal ze evengoed op een later tijdstip weer losgelaten kunnen worden.
Haar eeuwig in een kooitje houden is ook niet wat.
De vergelijking met een papegaai ed. kan ik hier even niet in plaatsen.
Een beetje appels met peren vergelijken.
Een papegaai is een heel ander type vogel, en bovendien hoor je deze er dagelijks ook voldoende uit te laten, anders is het even triest.
Zelf 2 weken geleden 1 merel, en deze week 1 lijster de vrijheid ingestuurd.
Deze merel was ook weer door iemand anders gevonden, een nestverlatertje, en flink bemoederd en geknuffeld.
Toch weer helemaal schuw na een weekje buiten hoor.
Losgelaten in mijn zusters tuin, die hem de eerste tijd nog voederde, maar ook zij gaat hem steeds minder zien...red zich prima.

P.s.Kreeg vanmorgen nog een vraag van een medewerkster van een ambu dienst, of ik niet weer wilde gaan opvangen....zitten hier met een neipend tekort aan opvang...lang leve het hypocriete nederlandse beleid.

Groetjes Monica.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-05-26 - 16:54:50 send message to mootje

P.s. De merel was dus niet door mij zo betutteld, maar door de vindster, even voor de duidelijkheidwink ;)


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-05-26 - 19:13:51 send message to Pionara.nl

quote
lang leve het hypocriete nederlandse beleid.
Het zijn beschermde vogels en als je ze dan wil beschermen door wezen op te vangen te verzorgen en weer uit te zetten dan ben je strafbaar. Terugzetten en maar hopen dat ie niet door een kat word opgevreten( ze zouden eens paal en perk moeten stellen aan die verd.angry katten) het is ook geen wonder dat op deze manier de vogels nog steeds beschermd moeten worden. Er zou een clausule moeten worden opgenomen in die Flora en Faunawet dat het opvangen toestaat mits gelijk gemeld bij AID en dat bij controle de vogel niet paargewijs gehouden word, --------ofzoiets. Het is maar een idee misschien dat een ander het beter kan verwoorden.



mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-05-27 - 12:39:00 send message to mijnkaketoes.nl

Mensen laten we maar stoppen met reageren. Volgens mij is het nooit de bedoeling dat hij hem zou gaan terug zetten. En zal dat in de toekomst ook niet gebeuren. Of het nieuwtje moet eraf zijn. Het verschil met andere vogelvergelijkingen gaat niet op. Simpel omdat het houden van deze soorten gewoon verboden is. Iedere personeelslid van de AID zou ze ook in beslag nemen en naar een vogelopvang die ze wel teruf gaat zetten brengen. Dus als als de starter van deze topic of een ander hier contact met de AID heeft gehad. Dan zou ik de naam van de controleur wel eens willen weten. Mag op P.M . Volgens mijn gewoon een fabeltje.

Henksad :(sad :(


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-05-27 - 15:59:32 send message to roodmus

Stem gewoon op de partij van de dieren zijn we binnen kort van alle vogels af.
Hoeven we ons daar ook niet druk om te maken.
Helaas erg jammer,bij de hengelsport zijn ze al volop bezig en wij komen ook aan de beurt,de eikels




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 210 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede