Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vrijlaten of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2007-06-02 - 00:51:55 send message to natasja

ja .. achteraf gezien was het dus niet zo duidelijk ..

maar ik vond het logica eerste klas hoor wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-06-02 - 09:38:52 send message to Niltava

hmm, lekker duidelijk allemaal. Termen en begrippen worden lekker verschilend geinterpreteerd.

Volgens mij is een huisdier gewoon een dier die in/bij huis wordt gehouden. Of ie nu al lang gekweekt is of niet. Ook de koe is een huisdier!!

Verder is er niet een drang naar de wildernis, maar de drang om bepaalde gedragingen te vertonen die het instinctief heeft meegekregen.

Voor zover bekend, zijn wij(mensen) de enigen die het gras groener zien bij de buren(figuurlijk bedoeld anders kunnen er weer misverstanden ontstaan).

Kun je in een beperkte omgeving(kooi) datgene bieden dat de vogel, in dit geval, instinctief nodig heeft(incl. behoeften) dan ondervindt het dier geen last.

Overigens heb ik vraagtekens bij het adoptieverhaal. Als je nu niet weet dat je geadopteerd bent....dan is er volgens mij ook niet drang om te gaan zoeken. Het is dus iets van de kennis, ik neem aan dat de pleegouder vogels niet verteld heeft waar ze vandaan komen wink :)



vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-06-03 - 14:06:43 send message to vlindervogel

Ik ben het met Niltava eens. Een dier is tevreden wanneer hij in zijn behoeften wordt voorzien en zich veilig voelt. Ik heb het idee dat deze Merel zich wel veilig voelt in haar (wel te kleine) kooi. Die zogenaamde 'vrijheid' zal een verschrikking zijn voor een dier die nooit alle ruimte heeft gehad.
Dat deze Merel in het wild is geboren is niet meer van betekenis, zo is mijn mening.
Veel verschil is er niet met vogels die al generaties hier in gevangenschap worden gehouden. Deze zien toch ook vanaf hun geboorte mensen om zich heen? Dat heeft deze Merel ook gehad.
Ik ben toch wel benieuwd wat het verschil is tussen een tamgemaakt grasparkietje en een tamgemaakte Merel?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-06-03 - 14:46:50 send message to Niltava

quote
Veel verschil is er niet met vogels die al generaties hier in gevangenschap worden gehouden

Toch wel; bij vogels die generaties in gevangenschap zijn gekweekt is er een selectie geweest. Behalve de selectie die de mens heeft gedaan ook de selectie van wel of niet broeden in gevangenschap. Een individuele vogel die niet broed brengt geen nakomelingen na. Dit proces heet domesticatie.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2007-06-03 - 14:55:29 send message to natasja

quote
Ik ben toch wel benieuwd wat het verschil is tussen een tamgemaakt grasparkietje en een tamgemaakte Merel?


voor mij is het verschil dat de parkiet al generaties in gevangenschap word gekweekt en niet uit de natuur is gehaald en tam is gemaakt.

een dier wennen aan mensen maakt het in mijn ogen nog geen huisdier.




vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-06-03 - 22:39:20 send message to vlindervogel

In mijn ogen heeft de tamheid van vogels niet zoveel te maken met domesticatie, ook vogels die in het wild helemaal niet bestaan kunnen even bang zijn voor mensen als andere uit het wild gevangen vogels. Zo is mijn kanariebastaard even schuw als mijn afrikaantjes. Terwijl je diezelfde kanaries ook tegenkomt die op je hand komen zitten en daar gezellig hun deuntje laten horen. Toch een kwestie van tammaken zou ik zeggen?

Ik ben het met je eens dat een wilde merel geen huisdier is, Natasja. Maar of het gedrag van deze merel nog wel wild is te noemen...
De term huisdier is ook misschien niet erg handig te gebruiken bij dit onderwerp, want wat zie je als een huisdier?
Een paard wordt ook gerekend tot de huisdieren, zie je het voor je?



Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2007-06-03 - 23:00:28 send message to Strigiformes

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Een paard wordt ook gerekend tot de huisdieren, zie je het voor je?


--Citaat--

Paarden uit gang gehaald
AMSTERDAM - De gemeente Den Haag haalt vandaag de twee paarden weg die een zonderlinge bewoonster van een chique woning in haar gang heeft staan.

Paarden? Ik denk dat u in de war bent. Ik heb helemaal geen paarden." De vrouw, die haar monumentale woning in de chique Haagse Vogelwijk sinds een week heeft ingericht als paardenstal, ontkent in alle toonaarden dat ze een schimmel en klein bruin veulentje huisvest. Ondertussen klinken achter de voordeur hoefgetrappel en briesende geluiden en lopen passanten jolig hinnikend voorbij.

De vrouw is duidelijk niet gediend van alle aandacht die ze met haar huis-, tuin- en keukenmanege trekt. Dat blijkt ook wel als we een glimp van de edele dieren proberen op te vangen en plotseling een emmer koud water over ons heen krijgen. Ze lijkt geenszins van plan de paarden voor donderdagmorgen 9 uur af te voeren, zoals de gemeente Den Haag haar dinsdagmiddag per brief heeft gesommeerd.

Volgens bewoners van de keurige wijk is de buurvrouw 'een soort ma Flodder met een dierentik'. In en rondom het huis lopen behalve de paarden een groot aantal konijnen, poezen, honden en kippen. Voor de gevederde dieren liet ze van de ene op de andere dag een enorme ren in de tuin bouwen, pal tegen het kelderraam van de bovenbuurman die op dat moment in het ziekenhuis lag. "Toen m'n vrouw er voorzichtig iets van zei, werd ze uitgescholden. Wat moet je dan nog? Haar echtgenoot is een paar jaren geleden opgestapt. Die wilde er niks meer mee te maken hebben."

Stank

En dat is nog steeds het geval. De ex-man van de paardenvrouw laat weten dat hij er letterlijk niets over te zeggen heeft.

Bewoners die niet direct in de herrie en de penetrante stank zitten, maken zich vooral druk om de paarden. "Iedereen is het erover eens dat deze dieren in een wei horen, met veel ruimte, groen, horizon en lucht", aldus een buurvrouw.

Hoewel de landelijke Dierenbescherming van mening is dat de paarden in de frisse lucht en een fatsoenlijk stallencomplex thuis horen, zijn er vooralsnog geen aanwijzingen dat 'Witje' en 'Bruintje', zoals ze in de buurt al worden genoemd, het slecht hebben. ""Deze dieren worden zo te horen nog verzorgd. We kennen ook gevallen dat paarden met z'n veertigen bij elkaar op een stukje grasland staan, zonder eten en drinken", zegt woordvoerder Niels Doorland.

Ria Kuiper van manege Meyvliet in Den Haag vreest echter voor de gezondheid van het veulen dat in het huis opgesloten zit: "Pasgeboren paarden moeten vrij kunnen rondlopen in een wei. Gebeurt dat niet dan kunnen er vergroeiingen en misvormingen optreden."




chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-03 - 23:09:27 send message to chrislaevers

De merel werd opgevangen in juni 2006. Waarschijnlijk heeft die ondertussen een aantal leerprocessen gemist waardoor zij zich niet meer kan handhaven in de natuur.
Christine.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-06-04 - 06:43:22 send message to Niltava

quote
In mijn ogen heeft de tamheid van vogels niet zoveel te maken met domesticatie,.....

Klopt, maar er werd een vergelijking getroffen met de parkiet, die al lang gekweekt wordt.


quote
ook vogels die in het wild helemaal niet bestaan kunnen even bang zijn voor mensen als andere uit het wild gevangen vogels. Zo is mijn kanariebastaard even schuw als mijn afrikaantjes. Terwijl je diezelfde kanaries ook tegenkomt die op je hand komen zitten en daar gezellig hun deuntje laten horen. Toch een kwestie van tammaken zou ik zeggen?


Yup,een hond is ook niet natuurlijk "tam", die moet worden opgevoed als zodanig(hetgeen sommige mensen ook wel eens vergeten).

quote
...De term huisdier is ook misschien niet erg handig te gebruiken bij dit onderwerp, want wat zie je als een huisdier?
Een paard wordt ook gerekend tot de huisdieren, zie je het voor je?



Misschien niet handig maar laten we de officiele taal blijven gebruiken wink :)
Dan kunnen er geen spraakverwarring ontstaan op de lange duur.

De term komt volgens mij niet van nu(mensen die koeien en paarden in huis hebben), maar van vroeger. Toen de stal in de boerderij zat of, net andersom, het is maar hoe je het bekijkt.wink :)


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2008-01-08 - 19:31:14 send message to fallenwout

Lang geleden dat ik nog gepost heb. Ik wou jullie het even laten weten.
Half augustus is de merel ontsnapt sad :(

Nu het goede nieuws. Ze komt nog steeds, niet dagelijks, maar uurlijks langs. Ze krijgt nog steeds eten en heeft nog steeds die schattige eigenaardige niet-merel-achtige karaktertrekjes.
Ze komt ook als we roepen, zelfs nog steeds met datzelfde vriendje dat op haar kot zat (is trouwens het enige gezelschap dat ze heeft...). Ik wist niet dat merels zolang bij hun partner blijven.

Dus het gaat haar goed, we zien haar nog heel veel! En ik ben blij dat het zo verlopen is.

Amen


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2008-01-08 - 19:44:14 send message to pietparkiet 10

hehe eindelijk afgelopen goed voor de merel en goed voor ons eindelijk geen gezijk meer over paarden hahahahaha


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-01-08 - 20:53:14 send message to cocobar

De leukste volièrevogel die je kan voorstellen. Dat ze nog lang in de buurt mag blijven plakken en wie weet komende lente haar kroost eens laat zien wink ;)


Marc...
Website Member
Posts :43

Website Member
2008-01-08 - 22:40:01 send message to Marc...

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Maar goed dat ie dan in de natuur zit, het mannetje maakt haar vanzelf wel schuwer en leert haar in de natuur leven. Ik heb bv eenden ik heb 2 tamme eenden zelf opgetrokken en heb er naderhand nog een derde vrij schuwe bijgezet die nu ongeveer even tam is als de andere 2. Maar ook het tegenovergestelde ik had van tevoren nog een andere eend bij die 2 tamme, die van tevoren vrij schuw was en bij het plaatsen bij de 2 tammere ook tammer werd. Nu heb ik een schuwer vrouwtje voor hem gekocht en hij is ineens ook veel schuwer. Zo zie je maar weer.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-01-09 - 18:37:07 send message to chrislaevers

Ik denk dat dat goed zit. Merels leven denk ik alleen in koppels met een eigen territorium. Meer merels moeten er zeker niet aan te pas komen.
Ik laat de druiven hangen en elke herfst en begin winter komt er een koppel eten van die druiven. Verder zie ik ze bijna niet.
En misschien komen ze wel met hun jonkies op bezoek! Mijn broer geeft in hartje Antwerpen eten (levend voer) aan wilde vogels op zijn binnenkoertje en nadien komen er enkele met hun jongen eten en zelfs tot binnen!
Laat maar horen als het zover is.


fallenwout
Website Member
Posts :27

Website Member
2008-05-02 - 17:51:14 send message to fallenwout

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

nog een update. Het koppeltje vliegt nog steeds ronde bij ons en ze worden tammer en tammer. Het ex-gevangen vrouwtjesmerel (Robin) komt nu toch 0.5m van mij maar durft net niet uit mijn hand eten. Ze wil wel maar ze druft niet happy :)

Nu zien we dat het mannetje ervan een andere vogel eten geeft, ongeveer zijn grootte. Eerst dachten we dat hij vreemdging maar bij nader inzien blijkt het een jong GROOT vogeltje te zijn. Ongeveer dezelfde vorm, even groot als een merel maar met lichtere spikkels en een grote bek (=jonge vogel).

Na googlen blijkt het een koekoek te zijn shocked 8O.
Het lijkt vroeg maar Robin heeft een koekoek uitgebroed laugh :D Het nest bevind zich in onze tuin.
Nu dacht ik haar toch slimmer opgevoed te hebben razz :p

Anyway ze stelt het goed, ik zal eens fotos trekken.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 249 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede