Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > grenadierwever in rui Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : grenadierwever in rui
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-11 - 20:39:39 send message to chrislaevers

Ik heb een grenadierweverskoppel in volière buiten sinds nazomer vorig jaar. De man heeft heel de winter lang zijn zwarte kop en rood verenkleed behouden. Iemand zei dat dat was omdat het een zachte winter was. Nu dat het warmer wordt en langer licht blijft is hij aan het ruien en krijgt een bruin verenkleed. Wanneer gaat hij nu terug zijn baltskleed terug krijgen? In het midden van de zomer en dan misschien nog even broeden of tegen dat de winter aankomt met alle broedonmogelijkheid vandien? Ik heb geen ervaring met grenadierwevers en krijg de indruk dat ze moeilijk te kweken zijn; enerzijds doordat ik tot nu toe niemand ken die ze kweekt; ze komen zo goed als nooit ter sprake en zouden in hun natuurlijke habitat een voorliefde hebben voor water en hoog riet. Een regelrechte uitdaging dus.Anderzijds omdat ik ze gekocht heb bij een handelaar die er honderden had zitten in één vlucht. Mijn koppel is ongeringd. Met hier veel te lezen op het forum denk ik nu dat al die vogels in die vlucht een laatste import was. Volgende keer zal ik selectiever zijn maar ik heb ze nu en zal ze riet met water geven als ze dat nodig hebben. Als ik al zicht krijg op dat ruien en de timing, sta ik al een stapje verder.
Hopelijk is er iemand die iets weet.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2007-03-11 - 22:02:33 send message to Daniel

je wevers zitten waarschijnlijk nog in het "afrikaanse/ zuidelijk halfrond" ritme. Dus omgekeerde zomer en winter. Bij wevers en wida's die ik als laatste gekocht heb is dat ook nog zo. Koppels die ik al een aantal jaar heb zijn in oktober/november in rustkleed gegaan.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-11 - 22:57:08 send message to chrislaevers

Bedankt Daniel voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp gebeurt de acclimatisering over enkele jaren gespreid? Kweek jij dan met hen in de winter die eerste jaren? En hoe doe je dat?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2007-03-11 - 23:38:45 send message to Daniel

nee want ik heb binnen enkel broedkooien en die zijn veel te klein voor levendige vogels als wevers. verlaag het eiwit gehalte nu in de rust periode en hoop op een zachter herfst.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-12 - 20:40:45 send message to chrislaevers

Bedankt Daniel,
In augustus komt er een derde deel volière bij, deze keer volledige 'jungle'. Bamboe en elzenboompje staan al geplant. Dan maar hopen op een zachte herfst.
Groetjes.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 225 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede