Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweekbox grijzen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweekbox grijzen.
mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-03-14 - 19:55:39 send message to mootje

Hoi,

Ik zou graag omstreeks juni/juli een koppel grijzen aanschaffen.
Ben bezig met een hok van 2.20 hoog, 1,70 breed, en 1,50 diep, met mogelijkheid om regelmatig d.m.v. een luik een buitenvlucht in te kunnen.
Het hok is nog niet klaar, vooral ook omdat ik ernaast, met een dichte tussenwand bonte boeren wil gaan zetten.
Het zou dus mijn eerste koppel worden (ik ben geen kweker tot nu toe), mijn vraag is dus is de ruimte groot genoeg om het diervriendelijk te houden.
Ik weet dat er veel met grijzen gekweekt word in kweekboxen van een kubieke meter, enkel vind ik dit persoonlijk te klein.
En dan...hoe kom ik tegen die tijd aan een goed koppel?
Wat ik zo op marktplaats ed. zie staan heb ik elke keer vraagtekens bij.
Het liefst zou ik een koppel kopen waar op dat moment ook jong bij zit, want bewezen word erg snel geroepen, maar is moeilijk aantoonbaar.
Ik wil geen import, en geen handopfok.
Op internet lees ik verder veel informatie dat elkaar nogal tegenspreekt, qua huisvesting ed.
Bv. hoe kleiner hoe meer rust voor de vogels, tijdens het broeden.
Is mijn hok groot genoeg, het is overigens een binnenhok.

Groetjes Monica.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-03-14 - 20:31:49 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat is een heel redelijke binnenvoliere voor een koppel grijzen. Dat ze ook af en toe naar buiten kunnen is helemaal mooi. Zullen ze na gewenning vermoedelijk zeer op prijs stellen. Ik vind blootstelling aan regen en zonneschijn van groot belang voor papegaaien. Vaak kun je aan het verenpak al zien of ze lange tijd binnengehouden zijn (tenzij ze daar met regelmate besproeid werden).

Je moet vooral niet te gretig zijn bij aankoop, en ook bij een evident bewezen koppel (dus met jong er bij) opletten op de leeftijd, gezondheid en of ze wel goed behandeld zijn (niet in korte tijd uitgemolken). Ik denk dat het zeer zeldzaam is dat je een bewezen koppel kunt vinden dat aan al deze eisen voldoet. Mijns inziens is het verstandigste alternatief om met meerdere jonge natuurbroed vogels te beginnen en deze zelf hun partner te laten kiezen. Dat vereist veel geduld, maar geeft ook veel inzicht in papegaaiengedrag en de groei naar volwassenheid.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-03-15 - 10:27:43 send message to mootje

Bedankt Johan!

Daar heb ik wel wat aanhappy :).
Het zal dan idd. wel zoeken zijn, en als je ziet wat er momenteel gevraagd word aan prijzenshocked 8O.
Heb het er overigens wel voor over als de vogels er dan ook naar zijn.
Ik zal dus wel uitkijken voor een niet uitgemolken (triest)koppel, en anders is de andere optie ook nog wel te doen.

Groetjes Monica.


tattoe
Website Member
Posts :14

Website Member
2007-03-15 - 19:49:56 send message to tattoe

HOI DE RUIMTE VOOR BINNE VOLIERE IS BEST GOED MAAR EEN KOPPELGRIJZE KOOP JE NIET ZOMAAR DIE DOEN ZE NIET WEG ZELF BEN IK OOK AAN HET BOUWEN
HEB ZELF EEN TUINHUISJE MET DAARIN EEN NACHTHOK EN BEN NU BEZICH AAN DE VOLIERE VOOR DE GRIJZE HEB ZELF EEN KOPPEL JONGE GRIJZE VAN DIK EEN JAAR EN OOK HIER GELD GEDULD DENK DAT HET BETER IS MET JONG TE STARTEN GROETEN TATTOE


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-03-15 - 22:46:22 send message to Pionara.nl

Voor een binnenhok is het groot genoeg.
Maar waarom zou je een bewezen koppel kopen. Leuker is het om zelf een jong koppel samen te stellen en zich dan laten 'bewijzen'.
Een bewezen koppel kan jouw ruimte wel helemaal niks vinden en dan nog niet overgaan tot broeden.
Jonge vogels daarentegen kunnen opgroeien in de nieuwe ruimte en zich daar volledig aanpassen.
Ook bestaat de kans dat oudere vogels de nieuwe ruimte te groot vinden om zich veilig te voelen. Ik heb zelf een grijze gehad(opvanger) die het helemaal niet prettig vond in zo'n grote ruimte te zitten en bleef liever op een vaste plek en zich alleen te bewegen naar de voerbak en weer terug ( hoezo verkloot!!!sad :()


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-03-16 - 14:46:26 send message to mootje

Bedankt voor de reacties allemaalhappy :).
Ik zal er nog eerst eens goed over nadenken, tijd genoeg.
Opzich zit er natuurlijk wel wat in, beter een jong koppel te nemen, heeft opzich meer voordelen ook.
Ik ga eerst het hok voldoende inrichten, mooie dikke takken, en treu licht verlichting, maar moet eerst nog stroom wegtrekken uit mijn andere schuur...werk zat eerst nog duswink ;).

Groetjes Monica.


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-03-16 - 19:16:48 send message to lennard

Dat gaat gewoon goedkomen happy :) liever een goed afgewerkt hok, als dat het hok niet netjes word afgewerkt happy :) Ikzelf zou ook voor een jong koppel gaan, omdat je ze van begins af heel veel dingen kan leren. En het is leuker als ze het van jou leren, en dan leer je het karakter ook veel beter kennen van je vogelwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 239 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede