Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > gekookte zaden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : gekookte zaden
ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2007-03-16 - 17:20:43 send message to ferry1

hallo ik heb laasts bij een kweker horen vallen dat gekookte zaden dezelfde capiciteiten hebben als de gekiemde

weet iemand hier toevallig meer van???


uswhite
Website Member
Posts :133

Website Member
2007-03-16 - 21:07:50 send message to uswhite

Ik denk niet dat dit op waarheid berust. De zaden worden gaar maar kiemen niet en in de kiemen zitten de voedingswaarde. Hier onder een stuk waarin het een en ander beschreven staat, overgenomen uit Voeding van Stichting Papegaaienhulp.

Gekiemde zaden
Zoals gezegd zijn ook gekiemde zaden zeer gezond voor uw vogel. Door zaden één dag te laten weken komt de kiem tot leven en wordt het zaad niet alleen beter verteerbaar maar ook meer gevuld met belangrijke voedingstoffen die liggen opgeslagen in de kiem.
Het grote nadeel van kiemzaden is de grote bederfelijkheid. Niet alleen de kiemen van het zaad komen bij toevoegen van water en warmte tot leven maar ook allerlei micro-organismen als schimmels. Om zaden op een veilige manier te kiemen adviseren wij te kiezen voor zaden of peulvruchten die snel ontkiemen. Goede voorbeelden zijn zonnepitten, saffloorpitten en katjang idjoe.
Laat deze 24 uur in schoon water weken en zet ze dan nog 24 uur droog weg na ze goed te hebben afgespoeld. Nu zijn de zaden ontkiemd en na nogmaals afspoelen en eventueel te koken zal uw vogel ze graag eten.
Goed gekiemde zaden bederven niet snel omdat de zaden zelf allerlei verdedigingstechnieken hebben om zichzelf tegen micro-organismen te beschermen. Wees echter zeer bedacht op schimmels, op warme dagen ontwikkelen deze zich razendsnel.



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-03-16 - 22:42:44 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Het grote nadeel van kiemzaden is de grote bederfelijkheid


""Luie""happy :)Liefhebbers moeten daar dus niet aan beginnen,voor de overige is het een perfect voer voor diverse vogels om het verschil in seizoenen even extra aan te stippen.

Menig liefhebber gebruikt gekiem zaad al vele jaren zonder problemen

groeten rene


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2007-03-17 - 08:36:24 send message to dun grijzeroodstaart

5 jaar geleden begonnen met vogels en toen ook gelijk met het kiemzaad en tot nu toe gelukkig geen problemen gehad .
wel doe ik het in mijn week vrij want ik spoel het altijd 3x daags met warm water en voordat ik het geef spoel ik het nog eens heel goed en dan dus om de week geef ik het dagelijks gemengd met eivoer en zaad etc.

gr

tim


sawil
Website Member
Posts :42

Website Member
2007-03-17 - 08:59:26 send message to sawil

hallo bij gekookte zaden moet men denken aan oiliehoudende zaden waarbij na ongeveer 2 a 3 minuten kooken de oil vrijkomt afspoelen en dan door het eivoer zeer goede resetaten bij div vogels geen gewoon voer door elkaar koken maar halfrijpe wilde oiliehoudende zaden


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-03-17 - 14:47:36 send message to vlindervogel

Momenteel geef ik wat geweekte zaden, maar ik begin niet aan gekiemde, omdat daar volgens sommigen gisting al is ontstaan. (Dat zou kropverzuring veroorzaken)
Wanneer de boeren de mais inzaaien ga ik echter een stukje moestuin laten begroeien met wat tropische zaden. Wanneer deze zaden zijn uitgegroeid kan je ze voeren wanneer de zaadtrossen halfrijp zijn. Werkt heel goed, heb ik vorig jaar ook gedaan.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-03-17 - 15:10:14 send message to chrislaevers

Ik heb eens uit puur enthouisiasme kiemzaad gekocht en laten weken in een bakje op de keukenvensterbank. Ondanks het feit dat ik het water regelmatig ververste, rook het slecht en heb ik het niet aan de vogels gegeven.
Al meer dan een jaar gooi ik het zaad uit de bakjes (heel divers : elf soorten vogels) op bepaalde plaatsen op de bodem (organisch) van de volière en elke dag op die bepaalde plaatsen het dagoude drinkwater. In het beschut gedeelte van de volière is het warmer en daar lukt het heel goed. De zaden kiemen en krijgen labbladeren, verder dan dat gaat het niet. Kwartels, kanaries, vinken enz fourageren daar. Ze zijn echt wel gedreven en kennen de techniek om de kiemplantjes in hun geheel naar boven te trekken of te halen. Ik zie zeer zelden schimmel die ik onmiddellijk verwijder. De grond is rijk aan regenwormen (altijd een goed teken), restjes hooi, het kaf van het zaad en de uitwerpselen vormen een rijke organische bodem. Soms spit ik een gedeelte onder (onder de zitstokken) en soms neem ik de bovenste laag weg op plaatsen waar er druk verkeer is. Dan weer spreid ik een emmer compost uit op de bodem. Dit alles bevordert het kiemen van de gestrooide zaden. Ook onder de bad- en drinkschotels op de grond zit er na verloop heel wat organisch leven. Ik verplaats ze af en toe zodat de vogels toegang krijgen tot een nieuw stukje vers fourageergebied vol kiemende zaden, regenwormen en kleiner organisch leven.
Deze manier van doen is dus ook één van de verschillende mogelijkheden.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2007-03-17 - 17:29:48 send message to henkdelaat

Dat gekookte zaden niet goed zijn weet ik niet maar dat de vitamine zich pas vast zetten als zij in kontact komen met water want dat geeft een chemiche reactie en dan pas worden de vitamine vast gelegd,als de kiem te groot wordt dan verliest het zaad zijn kracht.
Dus geweekt zaad is eigenlijk beter als gekiemd zaad,en dan is er ook minder kans op schimmel vorming.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-03-18 - 10:39:08 send message to meyer

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Gekookte zaden (meestal peulvruchten)zijn niet slecht voor je vogels,maar zoals bekent gaan er bij het koken vitamine verloren. Goed kiemen lijkt in mijn ogen beter.Ik doe dit op de volgende manier en heb nooit geen problemen.
Mijn vogel krijgen dit iedere dag.
-Zet je kiemzaden op verdund appelazijn , 15ml azijn op 1ltr water. Het kiemen gaat dan iets langzamer maar het geheel gaat veel langer mee. Wel goed blijven spoelen.Ik zie dat sommige met warm water spoelen, dit kun je beter met lauw of koud water doen zodat de beginnende kiem niet beschadigd.

Groeten Meyerwink ;)


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2007-03-19 - 18:12:02 send message to ferry1

ik gaf wel azijn maar tijdens de kiem is wel een nuttige tip.

mensen bedankt voor uw reakties.
mijn lijkt kiemen ook beter ja maar ik wou jullie reakties even afwachten wand anders had ik wel gekookte zaden gegeven als het het zelfde was. groeten ferry


huubpossen
Website Member
Posts :2

Website Member
2007-04-07 - 18:45:08 send message to huubpossen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ferry,

Sinds een paar jaar kook ik gewoon tropenvoer dit nemen de vogels goed op dit 5 minuten laten koken dan laten uidruipen in een vergiet en mengen met 1/3 deel eivoer waar door het eivoer rul word.

Groetjes Huub.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-04-07 - 20:16:13 send message to Rogert

De meningen zijn erg verdeeld en het is moeilijk te bepalen wat nu waar is, maar voor degene die toch kiemazaad willen hebben zijn er speciale kiemzaadbakjes om je zaden te laten kiemen. Dit is een zogenaamde 'bioset'. Wordt ook veel gebruikt door mensen die tauge, alfafa en tuinkers uit laten komen (deze bederven ook niet dus waarom zou het kiemazaad dan wel bederven?)
Zaad een dag laten weken in water en dan in deze set aanbrengen. Eenmaal daags water door de set laten lopen en de zaden ontkiemen. Als het de gewense kiem heeft dan de zaden wassen in een zeef en klaar is .......

Tip voor degene die hun zaden willen koken: gestoomde groentes zijn beter dan gekookte groentes, probeer de zaden anders eens te stomen?!


uswhite
Website Member
Posts :133

Website Member
2007-04-08 - 11:51:52 send message to uswhite

En anders kun je ook nog verse Tauge pakken die ik in stukjes gehakt onder het eivoer verwerk. Taugé is rijk aan vitamine B, vitamine C en ijzer.


wimpie
Website Member
Posts :7

Website Member
2007-04-08 - 20:57:07 send message to wimpie

Ik gebruik al jaren duivenvoer met ketjang en hennep,ik week het 1 dag en dan geef ik het,het begint dus net te kiemen,de vogels zijn er gek op.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 163 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede