Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Is dit waar. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Is dit waar.
maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2007-03-22 - 22:48:54 send message to maikeltje

(22:47:53) Zeekat: maikeltje> als de bevedering er te dicht is kan de man niet goed erin of erlangs wrijven



maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2007-03-22 - 22:49:14 send message to maikeltje

22:48:26) Zeekat: maikeltje> zo iets als wat ik net zei, en of je dan geen stoppeltjes krijgt en dat de man een ruwe krijgt


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2007-03-22 - 22:49:56 send message to maikeltje

Is dit zo.


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2007-03-22 - 22:51:26 send message to maikeltje

(22:44:20) Zeekat: maikeltje> vergroot ik de kans op bevruchting als ik bij de pop wat veertjes weg neem. Ik las dat stoppeltjes kunnen ontstaan. Zo iets


Zeekat
Website Member
Posts :54

Website Member
2007-03-22 - 22:58:10 send message to Zeekat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ONBEVRUCHTE EIEREN

Als de bevruchting mislukt, kan dat aan de man of aan de pop liggen. In het eerste geval is de man misschien nog niet broedrijp geweest, of is de mislukking te wijten aan storing tijdens de paring, te zware bevedering rond de cloaca van een der vogels, bewegende zitstokken enz.

Vogels die extra zwaar bevederd zijn - kanaries met de schimmelfactor bijv. - leveren soms onbevruchte eieren, omdat de veren rondom de cloaca deze tijdens de paring min of meer afsluiten. Men knipt in dat geval de veren rondom de cloaca met een nagelschaartje voorzichtig weg.

(Even Googlen op "zware bevedering bevruchten" >> eerste link)


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2007-03-22 - 23:09:34 send message to Galah46

Kan ook gebeuren doordat de man te lange scherpe nagels heeft, en hierdoor de rug doorprikt van de pop, wat pijnlijk is voor haar.
Dit mss ook een oorzaak zijn.
mvg Brecht


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-03-23 - 07:08:13 send message to ParkietenPeter

Moest even twee keer lezen wat je bedoelde. laugh :D

Maar dat zie je inderdaad wel vaker een kanarie met een kale kont. (Doorgaans wel alleen nog maar bij binnenvogels gezien)
Of de man hier last van zou hebben heb ik zelf nog nooit van gehoord. Bevruchting vindt dan wel beter plaats.


Zeekat
Website Member
Posts :54

Website Member
2007-03-23 - 07:20:30 send message to Zeekat

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Knippen van donsrijke hoenders


Het knippen van hoenders met een meer dan normale donsontwikkeling is nodig om de bevruchting tot stand te kunnen laten komen.
Het niet bevrucht zijn van de eieren van deze dieren behoeft dus niet in alle gevallen te wijten te zijn aan een innerlijke afwijking van de voor de fok bestemde dieren. Met name de zwaardere rassen vertonen een rijke dons- ontwikkeling van het achterdeel. Door het rijk aanwezig zijn van deze zachte bevedering rond de cloaca kan de bevruchting niet tot stand komen. In die gevallen is het nodig het overdadige dons weg te knippen.
Zowel bij de haan als de hen worden de donsveren rondom de cloaca verwijderd. Men knipt het overtollige dons zover weg, dat de bevedering
geen irriterende werking op kan leveren bij de paring. Als men vrij dicht bij het lichaam de veren afknipt dan ontstaan er nogal harde veereinden (stoppels) die ook irritatie kunnen veroorzaken, waardoor het beoogde doel niet wordt bereikt. In die gevallen is het beter om de donsveren vlak tot de huid weg te knippen, maar de dieren worden er dan niet mooier op.

(http://www.nhdb.nl/broeden/donsrijk.htm)

Ook bij engelse parkieten doen ze het wel. Dit las ik ook nog:

Te zwaar bevederde vogels.
Indien de vogels zwaar bevederd zijn kan dit een goede bevruchting in de weg staan. Bij zwaar bevederde vogels bevordert het voorzichtig wegknippen of uittrekken van de veren rondom de cloaca bij beide geslachten een goede bevruchting.


En deze link ook nog. Knippen kan ''een ruwe'' bij de man veroorzaken.

Vogels met een lange bevedering en een
goede structuur zijn waardevol voor de kweek, Maar de bevedering kan ook in de weg zitten bij
het paren.Om dit te voorkomen moet je de pluimpjes rond de stuit voorzichtig uittrekken. Nooit wegknippen!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede