Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > wie heeft er ervaring met Free-Flight-training Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : wie heeft er ervaring met Free-Flight-training
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2007-04-04 - 22:00:24

Wie van jullie heeft ervaring met Free-Flight, het vrij laten vliegen van je vogel?

Heb wel wat (meest engelstalige) sites gevonden waar e.e.a. staat uitgelegd, maar zou graag in contact komen met mensen met ervaring.

Er rijzen bij mij vragen als; hoe start je een goede training, hoeveel tijd vraagt het per dag, is elke vogel(soort) geschikt, welke stappen neem je voor je echt naar buiten gaat enz.

Groet'n,
Dirk Jan


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-04-04 - 22:35:04

Ik heb er wel wat ervaring mee (roofvogels, uilen en kraaiachtige), maar de vraag moet denk ik eerst zijn: met welke vogels zou je zelf willen gaan vliegen, Dirk Jan?


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2007-04-05 - 11:08:01

Uit dit onderwerp zijn enkele reacties verloren gegaan door het vastlopen van de database. Mijn excuses daarvoor.


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-04-05 - 12:02:14

Dit is iets waar ik me ook al een tijdje mee bezig hou, free flight bij papegaaien.
Ik weet dat er cursussen voor worden gegeven in een dierenpark in duidsland --> zoonimal en in frankrijk. Jammer genoeg is dit te ver weg voor mij.

Ik ben wel erg benieuwd welke sites je hierover hebt gevonden

Groetjes erika


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2007-04-05 - 12:24:41

Beste Erika,

o.a. de volgende links:
http://www.thepiratesparrot.com/free.htm
http://www.kakadu-info.de/ff/forumdisplay.php?fid=26

En Karel,
Ik heb een groenvleugel ara die heel graag bij me is. Zogauw ik thuiskom vliegt ze naar met toe, ik probeer nu dit doormiddel van een fluitsignaal en een beloning te stimuleren dat ze dat op commando doet.

Als ik haar meeneem naar de werkplaats (een ruimte van 20x25m) zodat ze verder moet vliegen, zoekt ze een veilig punt op en wil in eerste instantie niet komen, en zeker niet op commando. Na lang fluiten en roepen komt ze dan uiteindelijk wel, krijgt dan een beloning. Alleen heb ik dan het idee dat het verband van fluit = actie = beloning weg is omdat het zolang duurt.

Hoe pak je zoiets nu structureel aan?

Groet'n,
Dirk Jan


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-04-05 - 13:13:35

hee bedankt, ik ga eens lezen happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-04-05 - 15:21:33

Dirk Jan
Er zijn nogal wat verschillen tussen het vliegen van een roofvogel en een papegaai. Neem alleen al het feit dat een papegaai een sociaal dier is, dat in principe graag bij je is en een roofvogel niet zo zeer.
Toch kun je wellicht wat roofvogelervaring gebruiken voor je ara:

Voedsel:
Bij het vliegen van een roofvogel wordt rekening gehouden met het zogenaamde vlieggewicht van de vogel. In het kort komt het er op neer, dat de vogel lichter wordt gehouden dan zijn zgn. volgewicht. Let op, dat betekent niet dat de vogel honger heeft, maar wel de natuurlijke aandrang heeft om zo snel mogelijk te gaan eten, met het oog op mogelijk "slechtere tijden".
Deze techniek kun je niet 1 op 1 gebruiken voor een papegaai.
Wat je wel kunt doen is de papegaai in 2 dagelijkse termijnen voeren:

1. 's-ochtends in plaats van zijn dagelijkse portie nog maar de helft (of iets minder) geven.
2. Als je dan 's-avonds wilt gaan vliegen zal hij eerder op de beloning af komen.
3. Na het vliegen geef je hem in zijn kooi pas de 2e helft van zijn voedsel, zodat hij uiteindelijk toch zijn volledige dagelijkse maaltijd krijgt.

Veiligheid:
Je geeft al aan dat de ara in de schuur naar een "veilig" punt vliegt. Dat is een heel natuurlijk gedrag. Daar kun je gebruik van maken, door de vogel te leren dat jouw hand het veiligste punt is. Met dat doel worden roofvogels "afgedragen". Dat betekent dat ze dagen/weken vele uren op de hand worden meegedragen en met allerlei situaties worden geconfronteerd (straat, verkeer, mensen, honden enz.). Kortom, neem je vogel vaak op de hand en ga met haar lopen (dat vergt veel tijd, maar verbetrert de band tussen jou en de vogel!).
Uiteindelijk zal de vogel beseffen dat jouw hand de veiligste plek van allemaal is.

Roepen/signalen:
Je geeft al aan dat je twijfelt aan het verband dat de vogel moet leggen tussen roepen-komen-beloning. Daar heb je gelijk in. Het heeft dan ook totaal geen zin om je vogel te roepen/fluiten als zij niet volledige aandacht voor jou heeft. Een vogel die lekker om zich heen zit te kijken en overal aandacht voor heeft, moet je op dat moment niet roepen.
Probeer in dat geval de aandacht te krijgen door bijv. te bewegen of weg te lopen. Zodra je ziet dat de vogel aandacht heeft voor jou, heeft het pas zin om te fluiten. Zij zal dan ook sneller komen en wel het verband leren tussen fluiten-komen-belonen.
Let goed op dat je altijd beloont, want als ze voor niets komt, gaat dat ten koste van haar vertrouwen in jou en kun je weer helemaal opnieuw beginnen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt en dat het je iets dichter bij je doel brengt.
Succes.



djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2007-04-05 - 16:00:57

Karel,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
De truuk met het voer probeer ik al toe te passen. Had ik ook gevonden op de engelstalige site van hierboven. Food-management noemen ze dat daar.

Wat jij noemt 'afdragen', hoe doe je dat met een vogel die volledig kan vliegen? Bij roofvogels zie je vaak van die leertjes aan de poten. Zou dit bij ara's ook kunnen werken? En waar kan je die eventueel bestellen?

Voor de rest komt het er eigenlijk op neer; geduld en héél véél oefenen.

Groet'n,
Dirk Jan


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-04-05 - 16:27:17

Graag gedaan Dirk Jan.

De leertjes zoals bij roofvogels worden gebruikt, kun je beter niet bij papegaaien gebruiken. Het risico van een pootbreuk o.i.d is daarbij toch te groot. Bovendien zou een papegaai het leertje erg snel doorknippen.

Binnen oefenen dus maar, of kortwieken natuurlijk, maar dat is een keuze die je zelf moet maken.



erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-04-06 - 08:23:33

Heel interesant dit. Deze manier van voeren gebruik ik zelf ook al om mijn ara's iets te leren. Eind van de middag hebben ze toch wel zin aan wat en doen ze alles voor wat lekkers.

Leren riempjes was mij indd ook afgeraden omdat de poten niet zo sterk zijn als dat van een roofvogel.

Misschien kun je de vogel zo kortwieken dat hij nog wel een paar meter kan vliegen, maar toch niet al te ver. Wat ik ook doe bij mijn ara buiten is zijn poot vasthouden door mijn duim erover heen te leggen. Zo kan ze ook niet wegvliegen.

Ik hoop op nog meer reacties happy :)

groetjes erika


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-04-06 - 08:52:29

Om de relatie tussen commando en gedrag te benadrukken wordt bij honden geadviseerd om een lange lijn te gebruiken. Roep je de hond en komt hij niet direct, dan haal je hem binnen met de lijn onder enthousiast gejuich, alsof de hond zelf komt. Dit is bij een papegaai natuurlijk niet zo 1,2,3 te doen. De achterliggende gedachte is er misschien een om over na te denken en uit te werken?

Bij duiven wordt dit gedrag gestimuleerd door een dag niet te voeren en tijdens de avondschemer de eerset keer uit te laten en terug te lokken met fluitje en/of voerbakje rammelen.(herkenbaar teken dat het voer eraan komt)

Dit zou bij een papegaai volgens mij dan ook tot stimulans moeten zijn. Succes.

wink ;) Peter


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-04-06 - 08:53:15

Neem eens contact op met Bonny Talsma van stichting Papegaaienhulp. Die heeft ervaring met en roofvogels en papegaaien trainen. Zij kan je vast verder helpen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-04-06 - 11:11:24

Je zou ook eens een praatje kunnen maken met de mensen van Avifauna in Alphen a/d Rijn. Daar wordt ook met ara's gevlogen in de show.


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-04-10 - 14:06:27

Zou je niet in plaats van een riempje aan de poot een papegaaientuigje kunnen gebruiken en dit met een touw kunnen verlengen? Het verlengen wel elke keer in kleine stukjes zodat hij weet dat hij niet ver kan??


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2007-04-10 - 15:00:30

tuigje zou idd een goede oplossing kunnen zijn. Misschien moet ik dat eens proberen!

Groet'n,
Dirk jan


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-04-10 - 17:23:28

En dan aan een werphengel en hoppa Pietje kan zijn rondjes maken. happy :)



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede