Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > naaktslakken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : naaktslakken
erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-04-05 - 13:26:27 send message to erika

ik heb last van naaktslakken in de voliere waar de ara's inzitten.
Weet iemand of dit schadelijk is voor de vogels? en wat kan ik er tegen doen?

Groetjes erika


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-04-05 - 16:07:51 send message to meyer

De slakken zijn zelf niet schadelijk voor je vogels, het is alleen geen gezicht als ze over de muren van je kooi glibberen en van die vette strepen achter laten.

Ik gebruik slakkekorrels maar zorg wel dat deze ver genoeg van mijn rennen afliggen.Als een slak van deze korrels eet kruipt hij geen meter meer dus hoef je niet bang te zijn dat ze nog in je voliére komen. Leg de korrels onder een dakpan zodat ze droog blijven en zo kunnen katten en honden er ook niet van eten. Er zit trouwens een luchtje aan wat niet aantrekkelijk is voor honden en katten. Slakkenkorrels verkopen ze bij tuincentra en boerenbont.

Succes.

groeten Meyerwink ;)


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-04-05 - 16:58:41 send message to roodmus

Je hebt ook slakken korrels van Eco Style deze zijn vogel en kind vriendelijk.

Ik gebruik ze op de groenten tuin.
De slakken kunnen door vogels gegeten worden.happy :)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-04-05 - 17:10:39 send message to meyer

zou jij het risico nemen als je dure vogels in je kooi hebt zitten.
Een mus of een spreeuw is toch even wat anders als het hier om gaat.

Ik zou ze toch buiten de voliére houden.

Groeten Meyerwink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-04-05 - 19:18:28 send message to dooren

Ik heb ook al tig jaren last van naaktslakken in mijn binnenvoliere. Hierin staan veel planten en de kooien worden wekelijks gespoten met een hoge drukreiniger.

Ideaal voor slakken, vocht en planten, maar mijn lori's hebben er eigenlijk geen last van, ofschoon dit toch gevoelige vogels zijn.

Kortom, gewoon handmatig verwijderen, het kan weinig kwaad.

Anders zou je ook nog een mooie zanglijster kunnen aanschaffen, het voer ligt voor deze vogel voor het oprapen.
Gert


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2007-04-05 - 19:50:24 send message to tropic

meyer,

Een mus, een spreeuw of welke vogel dan ook is voor mij evenveel waard dan je dure vogels. Ben je liefhebber of hoe noem jij jezelf??


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-04-05 - 20:18:02 send message to paintim

Ook al heb ik geen dure vogels,ik wil geen slakken in mijn voliere/hokken.
Vriendelijke van
Antoni


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-04-05 - 20:58:00 send message to meyer

quote
meyer,

Een mus, een spreeuw of welke vogel dan ook is voor mij evenveel waard dan je dure vogels. Ben je liefhebber of hoe noem jij jezelf??



Wat zijn we zielig.sad :(
Je moet het toch even anders lezen om het te begrijpen.wink ;)

Groeten Meyerwink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-04-05 - 21:45:57 send message to dooren

Ik denk dat het risico van slakken niet overdreven moet worden. Vliegen, mieren, wespen etc., hebben ook toegang tot vogelverblijven.

Een overvliegende vogel die zijn ontlasting in de voliere laat vallen kan immers een veel groter probleem zijn of worden. Dit ervaren veel liefhebbers niet als een probleem.

De rest van de auteurs moet even goed lezen naar andere reakties. Meyer reageert op roodmus mbt de slakkenkorrels en vogels in de natuur die deze slakken vervolgens opeten. Hij vroeg zich dus af of voliere vogels er wel tegenkunnen. Het is dus niet dat Meyer deze vogels ondergeschikt vind aan zijn eigen volierevogels.

Bovendien gaat er maar vanuit dat de nederlandse wet geen middelen toelaat waarvan vervolgens de vogels in de natuur dood neervallen als zij deze slakken eten.

Probeer positief de zaak te bekijken, anders zitten we straks met zijn allen met de hakken in het zand.
Gert



roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-04-05 - 22:38:46 send message to roodmus

Commotie alom.

Zelfs is het mens vriendelijk,dus lijkt me dan ook veilig voor je vogels.
Staat er niet voor niets op lijkt me.

En Twijfel je als nog,inderdaat een merel of lijster helpt ook.wink ;)


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-04-06 - 08:16:14 send message to erika

Bedankt voor jullie andwoord.

Ik vind het inderdaad een vies gezicht al die slakkensporen over de muur en grond. Ook gooien de ara's het voer vaak op de grond voordat het word opgegeten en dat vind ik niet echt lekker met dat slijm ertussen.

Misschien kan ik het beste de dier en kind vriendelijke korrels gebruiken buiten de voliere.
En andere vogel erbij zoals jullie zeiden, dat gaat echt niet. De vogels zitten in een binnen en de ruimte is daar beperkt helaas.

Groetjes erika


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-04-06 - 16:49:35 send message to vlindervogel

Hoi, ik heb ook last van slakken, maar deze eten ook nog eens mijn eivoer op. Als ik dan 's ochtends kom, zit het hele bakje onder de slijmsporen en is het één vieze boel. Het is in een binnenvolière, de slak is meegekomen doordat ik een bamboe erin heb gezet, waar die dus inzat.
Kan ik gewoon ecostyle korrels strooien, of moet ik het afschermen voor de vogels? ik heb toch liever niet dat de vogels de korrels eten...

Gr Carmen


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-04-06 - 21:03:46 send message to chrislaevers

Ik heb soms naaktslakken in mijn volière omdat ik al 14 biologisch tuinier en de bodem van de volière een actieve organische grond is. Ik verwijder de slakken met de hand; ze zitten meestal onder de drinkschotels waar het vochtig is. Naaktslakken kunnen drager zijn van een parasiet die de gezondheid van een vogel kan aantasten.
Ik gebruik Ecostyle zeer plaatselijk en met mate in de tuin, rond de sla, rond bloempotten enz.
De slakken worden er door aangetrokken, eten er van, trekken zich terug in hun slaapplaatsen en gaan daar dood. De kans dat een vogel in de natuur een dode slak vind is dus heel klein. Ik zou aanraden de blauwe korrel te strooien op vochtige, beschutte plaatsen rond de volière. Na verloop van tijd merk je het verschil.
Ik strooi alleen in de vroege lente en daarna niet meer. 't Is een beetje wikken en wegen waar en wanneer en hoeveel.


roffel
Website Member
Posts :13

Website Member
2007-06-22 - 19:20:17 send message to roffel

Zet een leeg groenteblikje halvol gevuld met bier op de plaats waar je de slakken verwacht,de volgende morgen zul je verrast zij hoeveel slakken er zijn verzopen.
Zo kun je de voliere met blikjes op verschillende plaatsen vrijwaren van slakken.

HET HELPT...ECHT...


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-06-22 - 22:25:41 send message to roodmus

Vlindervogel.

Als je zekerheid wilt dan strooi je de korrels daar waar de vogels er niet bijkunnen.

Leg er wat overheen ,of strooi het buiten rond de kooi.
Maar nogmaals het is vogel en kind vriendelijk volgens de verpakking.
En daar moet je van uit gaan.happy :)

En inderdaat bier werkt ook,alleen vind ik dat zelf ook erg lekker dus...............wink ;)wink ;)wink ;)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-06-23 - 15:40:13 send message to denegon

Een bakje bier in een hoekje zetten daar zijn slakken gek op als ze dan in het bakkie vallen verdrinken ze. wel elke dag verversen.
groetjes egon



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede