Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Tegengaan van hard worden eivoer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Tegengaan van hard worden eivoer
vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-04-06 - 16:56:00 send message to vlindervogel

Ik gebruik Orlux eivoer voor tropen, maar zit altijd een beetje met het hardworden ervan. Na een paar uur wordt het echt keihard en eten de vogels het niet meer.
Wat kan ik hiertegen doen?
Is een eivoer dat vantevoren al rul gemaakt is niet beter? Of herinner ik het me goed dat daar een groot nadeel aan zat?

Gr Carmen


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-04-06 - 21:19:40 send message to chrislaevers

Ik zit ook met dat probleem maar veel minder in de winter. Nu is het op de middag soms 30°C en meer in de volière en droogt het eivoer ondanks wat besprenkeling met water vlug uit. Ik heb al gedacht om het eivoer op een koelere, vochtiger plaats te zetten maar vind niet meteen de juiste plek. In de zomer zal dit zeker een probleem worden. Hoe nat mag je dat eivoer eigenlijk maken?
En heeft dat vochtig eivoer niet de functie om de jongen in de nest genoeg vocht te geven om te overleven? Kunnen ze het niet ook binnenkrijgen via de komkommer, de appel en het groenvoer die de ouders eten? Sommige soorten in elk geval.
Ik geef Orlux Golden Pathé, kanarieeivoer dat voor vele vogels gegeven wordt. Sinds enkele weken geef ik ook eivoer voor wildzang dat een stuk vochtiger is.
Maar dat harde eivoer de volgende dag wegschrapen van het schoteltje is indd een probleem.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-04-06 - 21:28:20 send message to tonnl

Avian heeft eivoer dat niet met water vochtig gemaakt hoeft te worden. Mij bevalt het goed.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-04-06 - 21:34:26 send message to molineti

Het ,,kant en klaar,, rul zijn van eivoer zou komen door een hoger vetpercentage.


Ik geef het soms ook aan mijn papagaaien(ook orlux)maar het wordt slecht opgenomen in vergelijking met wat ik normaal voer:Aves

Groeten Rene


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-04-06 - 21:52:45 send message to Niltava

Zijn AVIAN producten een beetje verkrijgbaar bij jou Ton

Hier is het niet te vinden


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-04-06 - 22:15:36 send message to paintim

Voor de kanaries gebruik ik o.a. patee of z.g.
nat eivoer van Orlux /W.M. en doe dat door de zaadmengeling.

Vr.groeten van
Antoni


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-04-06 - 22:38:29 send message to hoogervorst

Carmen,

je kan je eivoer aanmaken met water, dit zal uitdrogen en hard worden zodat het niet gegeten wordt. Toen ontdekte men couscous, dit laat je weken in water en neemt vocht op. Dit mengen door het eivoer en het ging al iets beter. Neem je RUSK (= een soort couscous) dit neemt vocht op je mengt het door eivoer en het blijft de hele dag mooi rul en vochtig eh je vogels zullen dus alles opeten.
PS ik voer al jaren met CEDE en meng dit met RUSK, een groot succes.

Ronald


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-04-06 - 22:53:32 send message to meyer

quote
Toen ontdekte men couscous, dit laat je weken in water en neemt vocht op. Dit mengen door het eivoer en het ging al iets beter


En van couscous gaan ze fokke als konijnenlaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D


Groeten Meyerwink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-04-06 - 23:06:04 send message to tonnl

Avianproducten kun je op de grotere beurzen (Zwolle, meppel, Boskoop) kopen en online bestellen op hun website. Er staat ook een dealerlijst op diezelfde site.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-04-07 - 09:58:43 send message to cocobar

Hallo Carmen,

orlux exoten gemengd met couscous geeft nog steeds niet een goed resultaat, want die mengen niet zo goed door elkaar. Daarom gebruik ik ook steeds een "geel" eivoer die niet zo grof is (nl grizo kanarie geel). Als ik douscous meng met 2/5e orlux exoten en 3/5e grizo, dan krijg je zo'n lekker zacht eivoer. De verhouding tot couscous is wat experimenteren en ik ervaar dat het beter iets droger is dan té nat.

Inhet kweekseizoen meng ik daar ook nog eens ontdooide pinkies door en die worden er dan vaak als eerste uitgevist.


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-04-07 - 11:40:59 send message to vlindervogel

Bedankt voor de reacties.
Het eivoer van Orlux is inderdaad nogal grof, daarom gaat het bij mij altijd door de keukenmachine, na 10 minuutjes houd je dan een poeder over. De gedroogde insecten die erdoor zitten zijn namelijk te groot en worden nooit opgenomen, net als de harde stukken beschuit.

Dus in principe zou ik het fijne eivoer kunnen mengen met rusk of couscous?

Heeft iemand ervaringen met Sti-Ho-Dru? Dit zou een middel zijn tegen het uitdrogen van het eivoer, maar er zitten ook extra mineralen en vitaminen in.
Ik had er nog nooit eerder van gehoord. Is het wel verantwoord om nog eens extra vitaminen en mineralen toe te voegen? In een goed eivoer zit alles wat vogels nodig hebben en overdaad schaadt, toch?
Wat is jullie mening hierover?
Heeft iemand ervaringen hiermee?



cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-04-07 - 11:49:17 send message to cocobar

quote
Dus in principe zou ik het fijne eivoer kunnen mengen met rusk of couscous?
Ja, maar bij mij willen ze het niet opnemen zolang het eivoer er niet geel uitziet (misschien een kwestie van wenning).

Persoonlijk zie ik het nut er niet van in om allerlei extra's er nog eens toe te voegen. Af en toe eens variëren is dan volgens mij wel eens aangeraden...



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 191 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede