Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > intelligentie bij papegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : intelligentie bij papegaaien
steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2004-02-19 - 17:53:24 send message to steynkorse

hallo vogelliefhebbers, ik en de meeste van jullie weten dat papegaaien heel intelligente dieren zijn, in huis heb ik 2 amazones, ik zit nog op school en voor biologie mag ik bij wijze van opdracht gaan kijken of een van mijn amazone papegaaien slim genoeg is om eenvoeudige problemen op te lossen, nu is mijn vraag, wie weet er een methode om dit te doen, dat het voor de papegaai toch een spel is en wie weet tot hoeverre de inteligentie bij deze vogels reikt.
Ik weet dat het best een moeilijke vraag is, vandaar ook dat ik hem stel
Vr Gr steyn


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-02-19 - 18:00:29 send message to Mario

Net als bij de mens varieert de intelligentie van individu tot individu.
Wat wel een feit is en ondersteund is door wtenschappelijk onderzoek is dat grijze roodstaarten de meeste aanleg hebben voor spelletjes enz. te doen.


steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2004-02-19 - 18:27:34 send message to steynkorse

ja maar, met wat voor spel kan ik zoiets meten, kan ik zelf iets maken of zal ik daavoor een speelgoed van 100 euro in de dierenwinkel moeten kopen, ik prefereer het dan toch om zelf iets te maken, waar moet ik dan aan denken


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-02-19 - 18:37:52 send message to Mario

Op NGC is er eens een mooie reportage geweest over zulke testen daar moesten de vogels kleuren en vormen leren onderscheiden,verder moesten ze eerst hefboompjes in een bepaalde volgorde opheffen om aan hun voer te geraken en konden ze zelfs via een speciale pc surfen op internet en naar videos kijken.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-02-27 - 00:24:48 send message to Karel

Doorgaand op de reactie van Mario: Neem een plank van ca 60 x 20 cm en 2 cm dik. Boor hier 5 gaten in met een speedboor 3cm. Dek de gaten af met verschillende houten of plastic vormen. Leg steeds onder dezelfde vorm (of kleur) iets wat je vogel lekker vindt. Laat hem zoeken naar het voer: eerst zal hij alle vormpjes weghalen en na een paar keer alleen nog maar het vormpje waarvan hij weet dat daar het voer ligt. Tenminste als je een slimme vogel hebt wink ;)
Succes en veel plezier met je experiment........


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2004-02-27 - 12:40:25 send message to agabird

Ik vind het een vrij moeilijke opgave als ik mag zeggen. Want wat in vredesnaam is intelligentie, en dan voor eenvoudige problemen, wat is een eenvoudig probleem?

De test case van Karel klinkt wel leuk. Maar test je hiermee ook intelligentie? Of test je hiermee enkel het vermogen tot leren, en dan specifiek conditionering ?

Bekend is vast de hond van pavlov, die als hij eten krijgt ook tegelijktijd een bel hoort. Na verloop van tijd wordt er geen voer gegeven maar is wel de bel te horen. De hond blijkt sppeksel te gaan produceren op basis van het geluid. Dus hij heeft aangeleerd dat het geluid van de bel samenhangt met het krijgen van eten. Een geval van conditionering.

Een ander voobeeld van conditionering is dat vogels na twee keer een wesp te hebben gevangen, deze niet meer zal lastig vallen. De kleurencombinatie van de wesp is de conditie geworden voor gedrag waarmee de wesp vermeden zal worden.

Als je nu een test gaat doen waar achter een bepaald kleur luikje wat voer staat en de papegaai zal na verloop van tijd enkel dat kleur luikje opzoeken. Toont dit intelligentie van de papegaai aan, of toont dit enkel aan dat de papegaai wat kan aanleren? Dus dat de papegaai geconditioneerd kan worden?

De capaciteit om iets te leren zal vast wel aangeven dat er een mate van intelligentie aanwezig is, maar tja je kan een hond ook wat aanleren. En zo'n test geeft mijns inziens dus niet dat een papegaai een andere vorm van intelligentie bezit dan andere dieren.

De vraag blijft dan over hoe je wel intelligentie moet testen. Ik heb geen flauw idee .....
Misschien is het ook wel voldoende om de intelligentie te koppelen aan de mate van het leervermogen. Maar dat moet je zelf bepalen.

eerste twee artikelen geven aan dat mate van intelligentie zeker wel met het mate van leren te maken heeft.

www.pakara.nl/artikelen/algemeen/huiskamervogels_1b.html

www.pakara.nl/artikelen/algemeen/instinctief_gedrag.html

Het volgende artikkel is echt een must, helaas in het engels, maar compleet stuk over intelligentie van dieren. Misschien dat je hier wat wijzer uit kunt worden wat te doen om de intelligentie van je papegaaien te meten.

www.emory.edu/EDUCATION/mfp/303/CanAnimalsThink.pdf

Tot slotte. Dit is natuurlijk mijn mening en idee en je hoeft er natuurlijk niet mee eens te zijn happy :)
Veel succes ermee.


mariannenl
Website Member
Posts :197

Website Member
2004-02-27 - 20:11:54 send message to mariannenl

Dat ze kunnen spelen en dingen , vormen en kleuren onderscheiden is bewezen door o.a. Hans een kennis van mij op de PAKARA dag, hij liet een film zien van zin Nelis, zijn grijze roodstaart die vormpjes en kleuren goed teruglegde.
Nog mooier was het op Animal Planet, een keer heel laat op de avond ( zal nog wel eens herhaald worden) waarop hetzelfde werd gedaan , maar nu vertelde de roodstaart ook nog eens wat het vrouwtje pakte, of vertelde wat voor kleur een voorwerp was.
Zelf heb ik een leuk voorbeeld van logsich nadenken, het gaas van de kooi van mijn twee witkuifkaketoes is een heel klein beetje los, de man was vaak bezig dit op en neer te wrikken zoder resultaat, immers als hij losliet ging het gaas weer terug.
Nu had ik ze tijden daarvoor zo een speelje van Hans Textiel gegeven, een soort goedkoop Playmobiel voor babies, dat hadden ze al vrij snel gesloopt, maar de blokjes daar spelen ze nog mee, en wat deed Jerry ?
Hij plaatste het blokje TUSSEN het gaas wat nu niet meer terugsprong, toeval ik geloof het niet !
Nog een voorbeeld :
Onze Chiquio een tamme goffini papegaai gaat als je hem een dopje geeft van een bierflesje dit dopje weer terugliggen op de fles en maakt met zin kop draaiende bewegingen, dit is hem nooit geleerd!
( ik heb er wel eens aan gedacht dit aan de brouwer op te sturen, goede reclame,lol)
Dus intelligent zijn ze wel, maar niet op ons niveau maar ong op de leeftijd van een kind van een jaar of 5

MARIANNE


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-02-28 - 19:59:45 send message to Karel

Mijn bovenstaande experimentje is slechts bedoeld om, doordat het eenvoudig is uit te voeren, zou kunnen voldoen aan de wens van Steynkorse om op school iets te laten zien omtrent de "intelligentie" van papagaaien.

Agabird heeft volkomen gelijk te menen dat hiermee geen intelligentie wordt bewezen. Eerder is hier inderdaad sprake van een Pavlov-effect.
Ook conditionering komt hier aan de orde. Vergelijk het maar met de Engelse koolmezenproeven: die hadden zichzelf "geleerd", dat melkflessen met een blauwe dop melk bevatten en met een rode dop iets anders, minder lekkers.
Natuurlijk is hier geen sprake van intelligentie.

Van intelligentie is pas sprake als het aangeleerde (al dan niet geconditioneerde) gedrag, door de vogel zou worden toegepast in een volstrekt andere situatie. Daarvoor is mijn eenvoudige proefje niet geschikt.

Het verhaal van Marianne over het blokje tussen het gaas is aardig, maar overtuigt mij (nog) niet. Je zou een ander probleem voor deze vogel moeten bedenken en vervolgens afwachten of hij dan weer met een blokje probeert dit nieuwe probleem op te lossen. In dat geval zou hij laten zien dat hij de in het verleden geleerde, in een nieuwe, andere situatie kan toepassen. Of je daarmee intelligentie hebt aantoond weet ik niet, maar het maakt je wel nieuwsgierig naar zijn volgende stap.......



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede