Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > HELP! Snavel van Pyrrhura helemaal afgebroken! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : HELP! Snavel van Pyrrhura helemaal afgebroken!
mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-04-15 - 13:53:06 send message to mootje

Hoi,

Ik heb bij mijn pyrrhura heel de bovensnavel eraf liggen, oorzaak zo goed als zeker een draaisluiting van een speeltje.
De snavel is tot aan de neusdop wegsad :(.
Mijn da gebeld (was gisteren gebeurd), en ze adviseerde de vogel eerst tot rust te laten komen, vloeibaar te voeren (wat ie dus niet wil), en dat het normaal zou moeten teruggroeien.
Nu wil ik natuurlijk morgen eens Hedwig raadplegen, maar loop mij natuurlijk op te vreten hier, want wachten duurt lang.
Heeft iemand hier dit al eens voorgehad, en hoe is dat dan afgelopen?
Loop heel het internet af te struinen, maar vind maar weinig hieroversad :(
Heb wel eens afgebroken snavels gezien, maar nooit zo erg.
Ik zal proberen hier een foto te plaatsen, hopelijk kan iemand mij helpen.

Groetjes Monica.



(Titel aangepast ivm archivering)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-04-15 - 13:55:58 send message to mootje

Nog een paar.







Groeit dit terug, of word het een kunstsnavel (indien nog mogelijk).

Alvast bedankt!

Groetjes Monica.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-04-15 - 16:53:09 send message to meyer

Dierenarts Peter Bastiaanse heeft hier ervaring mee.

Dierenkliniek "De Baronie"
Dr. P.N.C.M. Bastiaansen
Beeksestraat 60b
4841 GD Prinsenbeek
Tel: 076-5415030
Fax: 076-5424141

Succes,

Groeten Meyerwink ;)


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-04-15 - 18:29:46 send message to mootje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Peter,

Bedankt!
Ook voor het berichtje, ik kan hier zeker wat mee(check pm)happy :)!

Groetjes Monica.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2007-04-15 - 20:13:07 send message to roodmus

Triest om te zien.sad :(
Je vraagt je af hoe dat zomaar kan,en of dat kan.
Moet toch een zekere vorm van veiligheid zijn bij speelgoed lijkt mij.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-04-15 - 20:31:07 send message to Rogert

Er is op dat gebied veel speelgoed dat gevaarlijk is. ook zelfgemaakte construkties laten vaak nog te wensen over, maar ook in volieres zijn nog veel oneffenheden te vinden die dieren kunnen verwonden. Maar soms kan het ook domme pech zijn.
Een tak die dwars op een andere tak ligt kan al gevaarlijk zijn. De poot van de ene vogel per ongeluk onder de bovenste tak en de andere vogel gaat met zijn volle gewicht op deze tak zitten .........

Helemaal uitsluiten kun je niets en veelal gaat het goed, maar af en toe gaat het mis. Probeer gewoon zorgvuldig je verblijf na te lopen en bedenk wat de vogel allemaal kan doen en wat het gevolg kan zijn.

Ik hoop dat deze snavel nog gerepareerd kan worden en misschien kun je een foto collage maken voor andere vogelliefhebbers voor in de toekomst. Succes


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-04-15 - 22:13:41 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ongelukken kunnen altijd gebeuren. Het belangrijkste is dat de vogel nog voedsel binnen kan krijgen. Bij wat minder verregaande gevallen lukt dat in ieder geval wel. In ieder geval vloeibaar/zacht voedsel aanbieden. Ik zou zeker 1 van de genoemde artsen raadplegen.


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-04-15 - 22:59:40 send message to Pionara.nl

Bij stichting papegaaienhulp hebben ze lange tijd(ik weet niet of ie er nog zit) een brotogeris gevoerd met gemalen pellets. Bij deze vogel was ook de bovensnavel weg. Hij kon wel zelfstandig eten. Waag er eens een belletje aan, http://www.papegaaienhulp.nl/


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-04-16 - 13:08:15 send message to mootje

Bedankt voor de reacties, en sorry voor mijn late reactie, allemaal!
Ik heb ondertusen al meerdere diereartsen graadpleegd, en morgenvroeg bel ik Bastiaanse, hij rijd nu visites, en zit morgenvroeg bij de telefoon.
Met het vogeltje gaat het naar omstandig heden redelijk, krijg ook wel wat voeding binnen, maar is er nog niet zo handig mee.
Krijgt nu Metacam tegen de pijn.
Alles krijgt ie vloeibaar, opfokpap, met vermalen zonnepitten en zaad erdoor, appelpuree, alvarit,eivoer, je kan het zo gek niet bedenken.
Elke paar uur een vers bakje.
Geweekte pellets moet ie niets van hebben, helaas.
Tja, en dat speelgoedsad :(.
Ik koop erg vaak nieuwe speeltjes voor mijn vogels.
Het is alsof het duveltje ermee speelt, is nm. al de derde keer dat ik zelf er een vervelende ervaring mee heb.
1 x met een bonte boer, met katoenen klimtouw, had ie natuurlijk aan zitten knagen.
Hing zich er vervolgens in op.
Ik was er gelukkig op tijd bij, want ze hebben het alleen tot de beschikking als ik erbij ben.
Resultaat was wel 2 kapotgebeten handen, want het zat dus echt vast om zijn strotje, en mevrouw was totaal in paniek, en beet goed van zich af.
1 x met een vergelijkbaar touw, daar had mijn edel het op de ketting voorzien (dichte naad, maar je kon wel zien waar de schakelnaad was).
Had ie het toch voor elkaar gekregen 1 schakel open te krijgen, en zat dus vast met zijn snavel.
Nu is die edel echt geen paniekzaaier, en daar had ik geluk mee, maar ik had wel 2 tangetjes nodig om die schakel verder uit te buigen om die snavel eruit te krijgen.
Ook goed afgelopen dus.
Derde maal dus nu mijn Pyrrhura, helaas was ik daar niet snel genoeg bij.
Ik let altijd wel op met wat ik koop, als iets te beschadigd raakt, gooi ik het weg, bv. met speelgoed met touw.
En nu ben ik heel veel huisgebonden, maar als ik wegga, gaat het meeste speelgoed uit de kooien.
Nu zijn mijn vogels erg veel buiten de kooi, meer dan erin.
Spelen doen ze erg graag, om ze nu zonder speelgoed te zetten vind ik ook al zowat.
Als je het allemaal heel kritisch bekijkt zit er aan veel speelgoed toch wel risico's.
Het speeltje wat dit heeft veroorzaakt was er zo eentje met stokjes, en zo'n maansteen eraan, was ie erg druk mee.
En door de sluiting, ligt dan nu de snavel eraf.
Ja, je word wel erg argwanend naar wat voor materiaal je voor je vogels gebruiktangry.
Ik hoop i.i.g. dat mensen dit lezen, en er wat van leren, en hun speelspullen nog eens goed bekijken.
Want een ongeluk zit echt in een heel klein hoekje helaas.
Of mij Pyrrhura zich straks weer zal kunnen redden weet ik nog niet, ik zal er in ieder geval kosten nog moeite voor besparen.
Als ie verder maar genoeg voeding binnenkrijgt, dan zijn we al een heel eind op weg.
Nog bedankt allemaal, ik houd julie wel op de hoogte.

Groetjes Monica.


R.a.rook
Website Member
Posts :29

Website Member
2007-05-05 - 17:18:01 send message to R.a.rook

he,

hoe gaat het nu met je vogel??.
ben wel benieuwd eigenlijk!!


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-05-06 - 12:33:57 send message to mootje

Hoi,

Met het vogeltje gaat het primahappy :)!
Valt niet af in gewicht, en is verder gewoon superactief.
Ik geef hem wel elke paar uur een vers bakje pap, bederft anders snel.
Ik denk alleen niet dat ie ooit nog een nieuwe bovensnavel gaat krijgen, toen de korst er eenmaal afwas, zag ik dat ook de overgebleven stukjes snavel aan de zijkant aan het verdwijnen zijn.
Maar zoals ie nu gaat gaat ie goed!

Groetjes Monica.



Marc10
Website Member
Posts :25

Website Member
2007-05-06 - 14:07:40 send message to Marc10

Heb je de snavel nog? Ik kan me nl wel voorstellen dat ze die met kunsthars nog vast kunnen plakken en dan kan hij in ieder geval gewoon zaden pellen omdat de vorm nog goed is. Steeds bijsnijden tot de nieuwe snavel de vorm van de oude heeft.

Vraag me wel af of dat haalbaar is aangezien een zo hoog afgebroken snavel misschien helemaal niet meer gelijkmatig zal aangroeien.sad :(


Marc10
Website Member
Posts :25

Website Member
2007-05-06 - 14:09:32 send message to Marc10

Lees net je laatste reactie en dus kan een snavel inderdaad niet meer vastgezet worden.

Wel erg sneu want klimmen ed kan hij nu natuurlijk ook niet meer.

Rot zeg!


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-05-06 - 15:14:01 send message to mootje

Hoi Marc,

Klimmen doet ie prima zonder snavel hoor, en snel ook!
Ik denk wel dat wanneer het een bv. een amazone o.i.d. was geweest dat het anders lag.
Maar dit is zo'n klein behendig dierhappy :).
Verder is het heel sneu, vooral omdat het ook echt een bijtertje was, en dat kan ie nu niet meer.
Ik durf hem ook niet meer bij zijn soortgenootje te zetten, omdat ie zich nu niet verdedigen kan.
Het scheelt dan dat ie supertam is, veel aandacht krijgt, dus vereenzamen zal niet zo snel gebeuren.


charon
Website Member
Posts :69

Website Member
2007-05-06 - 18:19:03 send message to charon

ik kreeg ff de rillingen toen ik hem zo zag
wat zielig !

Ik hoop dat het helemaal in orde komt !



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede