Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Brilvogels kweken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Brilvogels kweken
Marcus
Website Member
Posts :46

Website Member
2007-04-17 - 20:07:33 send message to Marcus

Hallo,

Ik heb (volgens mij) een koppeltje senegal brilvogels. De laatste dagen is er 1 die constant zit te zingen. Nu leek het mij wel leuk om met deze vogeltjes te gaan kweken, of teminste een poging te doen. Kan iemand mij vertellen wat voor nestgelegenheid ik ze moet geven en welk nestmateriaal? Ze zitten momenteel in een binnenvoliere bij een koppel kanaries en een koppel gouldamadines. Kunnen ze kweken in een binnenvoliere of is het bij voorbaat gedoemd om te mislukken?

Alvast bedankt.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-04-17 - 21:10:04 send message to theelepeltje

Hoe groot is de volière? Is deze beplant?
Misschien heb je foto's van je Brilvogels zodat we misschien kunnen achterhalen om welke soort het precies gaat.


G de Beer
Website Member
Posts :14

Website Member
2007-04-17 - 22:07:54 send message to G de Beer

bij mij zitten ze in de buitenvoliere. 2 jaar geleden hadden ze een nestje gemaakt in een plantenhanger. Ze gebruikten cocosvezels en werkten het af met stukjes watten


Marcus
Website Member
Posts :46

Website Member
2007-04-19 - 09:35:06 send message to Marcus

Bedankt voor de reacties.

@theelepeltje: de voliere is 70x70x180 (lxbxh) en is niet beplant, maar is wel 'opgesierd' met allerlei takken. (coniferen) Ook zitten er 2 nestkastjes voor kanaries in en is er een kommetje in een hoekje met takken verwekt. Ik heb helaas geen foto's.

@G de Beer: zijn er toen ook jongen van gekomen? Wat voerde je ze?

Ik heb ze paardehaar en hooi als nestmateriaal gegeven, maar daar doen ze niets mee. Ik ben er niet helemaal zeker van of het wel een koppel is, kan iemand mij ook uitleggen hoe ik een pop kan herkennen? Ik weet dat deze niet zingt, maar zijn er verder ook verschillen? Die ene, waarvan ik zeker weet dat het een mannetje is, baltst wel voor die andere, betekend dit dan automatisch dat die andere een pop is? Ze zitten 's avonds ook als bolletje bij elkaar. Kan ik ze nog op andere manieren stimuleren om te gaan nestelen?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-04-19 - 10:57:08 send message to tonnl

Er is eigenlijk geen uiterlijk verschil te zien helaas. Baltsen doen ze ook als het twee mannen zijn. Gewoon afwachten of laten seksen dus...

Om te stimuleren kun je extra dierlijk voer aanbieden, bij mij zijn de brilletjes helemaal gek op wasmotten. Ik heb ze nog maar kort maar ze zitten verdacht vaak in de klimop te rommelen. happy :)
Geef ze weleens peer? Dat is ook echt een lekkernij voor ze.
Succes, Ton


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-04-19 - 11:26:58 send message to Picolet

Een buisje met nectardrank is ook een prima aanvulling op de dagelijkse voeding. De firma nekton heeft zelfs een speciale voor geelfactorige vogels die prachtig op kleur blijven. Overigens zaten dit jaar prachtig gekleurde brilvogels op de show in Apeldoorn, het is dus niet onmogelijk om ze mooi op kleur te houden en er mee te kweken. Fruitvliegen zijn ook een prima voer en worden ze er ook nog eens mooi bezig gehouden om ze te vangen.

Kijk eens op de site van de speciaalclub van insecten en vruchtenetende vogels,hier is veel informatie te vinden over voeding en huisvesting. Wellicht ook een goed idee om lid te worden.

Groeten Ruud


G de Beer
Website Member
Posts :14

Website Member
2007-04-22 - 01:56:12 send message to G de Beer

ze hadden toen 2 eitjes waarvan er een is uitgekomen en uitgevlogen.
ik geef iedere dag een klein bakje honingwater en verder gooide ik iedere ochtend en avond wat meelwormen in de voliere (ze hadden wel cocurrentie van andere vogels daarbij) verder heb ik een mayonaise-emmertje in de grond bnegraven met gaas er over heen. In dat emmertje doe ik een stuk banaan en binnen de korste keren wemelt het van de fruitvliegjs waar ze dol op zijn. En in het univerzeelvoer doe ik s'ochtends wat buffalowormpjes
op dit moment hebben ze weer een nestje gemaakt dat ze met wattenpluis stofferen


G de Beer
Website Member
Posts :14

Website Member
2007-04-22 - 01:58:04 send message to G de Beer

ze hadden toen 2 eitjes waarvan er een is uitgekomen en uitgevlogen.
ik geef iedere dag een klein bakje honingwater en verder gooide ik iedere ochtend en avond wat meelwormen in de voliere (ze hadden wel cocurrentie van andere vogels daarbij) verder heb ik een mayonaise-emmertje in de grond begraven met gaas er over heen. In dat emmertje doe ik een stuk banaan en binnen de korste keren wemelt het van de fruitvliegjs waar ze dol op zijn. En in het universeelvoer doe ik s'ochtends wat buffalowormpjes
op dit moment hebben ze weer een nestje gemaakt dat ze met wattenpluis stofferen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 190 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede