Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Postuurkanaries: wel of geen raapzaad?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Postuurkanaries: wel of geen raapzaad??
Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2007-04-19 - 21:59:40 send message to Enrico

Wat zijn eigenlijk de negatieve (en ook positieve) kenmerken van raapzaad? De meeste leveranciers bieden postuurmengelingen aan zonder raapzaad. Is dit zaad op de één of andere manier nadelig voor postuurkanaries? En waarom dan wel voor postuurkanaries en niet voor kleurkanaries??


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-04-19 - 23:59:50 send message to dooren

Lijkt nogal op koolzaad maar heeft een goede aminozuur verhouding tov andere zaden. Smaakt nootachtig.

Verder heb ik eens gelezen dat bij verkeerd opslag mosterdolie ontstaat, dat blijkbaar giftig en is niet goed voor vogels dan. Het is ook vetter dan hennepzaad dus opletten.
Gert


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-04-20 - 00:12:48 send message to tonnl

Raapzaad kan bij vooral gele kanaries de kleur beďnvloeden, het geel wordt dan "te warm".
Bij postuurkanaries is de kleur minder van belang.


Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2007-04-20 - 08:46:37 send message to Enrico

Als het blijkbaar invloed heeft op de kleur, waarom wordt dit dan specifiek gegeven aan postuur en niet aan kleurkanaries? Of is de naam van de zaadmengeling misschien ongelukkig gekozen?


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-04-20 - 09:12:14 send message to Zjurre

Misschien zou je eens contact kunnen leggen met de "fabrikant", die zal je vast en zeker het juiste antwoord kunnen geven!happy :) Verder zou je het ook eens kunnen proberen bij Wout van Gils, een bekende kanariekweker uit België: http://users.skynet.be/woutvgils/


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-04-20 - 11:31:53 send message to tonnl

Ik weet het ook niet, kennelijk is er nog een reden naast kleurbeďnvloeding. Fabrikant raadplegen lijtk me een perfecte tip.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-04-20 - 20:06:32 send message to paintim

De mengeling zonder raap-en/of koolzaad is bestemd voor postuur-als zowel kleurkanaries waarbij een te sterke geelkleuring ongewenst is.
Kanaries,waarvan de kleur niet kunstmatig wordt
bewerkstelligd kunnen zonder meer de gewone zaadmengeling met raapzaad voorgezet krijgen.
Vr.groeten van
Antoni


Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2007-04-20 - 20:13:44 send message to Enrico

Dus eigenlijk is het enkel omdat een groot deel postuurs kunstmatig opgekleurd worden dat het beter is een mengeling te geven zonder raapzaad. Is dit kleurverschil dan zo duidelijk zichtbaar, of moet je al een 'halve' keurmeester zijn om het verschil te zien?


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2007-04-20 - 22:08:43 send message to hj de graaf

volgens een fabrikant word het eruit gelaten omdat de postuurkanaries en dan vooral de grotere rassen als norwich en yorkshire het niet graag lusten en dit meestal word verspilt

http://www.garvo.nl/vogels/

ik denk dat aangezien je postuurkanaries niet krap kan voeren omdat ze goed 'vol'moeten zijn ze het dan indderdaad het raapzaad niet opeten ze hebben dan de keus uit voor hun lekkerde zaden.

de kleur maakt voor postuurkannaries niet zo veel uit je mag alleen geen rood opvoeren bij veel rassen is zelfs bont toegestaan.

door raapzaad krijg je bij witte vogels wat geel in de vleugels maar bij postuur gaat om type dus daarvoor lijkt het mij onzin wat betreft de kleur.

bij kleur kanaries geef ik mijn mozaieken geen raapzaad zodat ze zuiver witte vleugelpunten houden en de vogels dan helderder zijn en niet een gele waas/aanslag vertonen.

maar ik heb het idee dat dit vooral komt door het raapzaad uit het kiemzaad wat dus gekiemd is. dus ik voer standaar kanarie mengeling van teurlings (met raapzaad) en dan wel zo krap dat ze alles opeten dus ook het raapzaad.en door het eivoer voer ik kiemzaad zonder raapzaad


mvg


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2007-04-20 - 23:11:07 send message to paintim

Mengelingen van Teurlings en meerdere fabrikanten
bevatten een vrij hoog percentage raapzaad.
Zelf heb ik een mengeling van Versele Laga met
o.a.63% witzaad,18% raap-en 7% koolzaad.
Als je raapzaad voert heb je het opvoeren van de kleuren van de vogels zelf via eivoer/water niet meer geheel in de hand.
Ik heb jarenlang mozaieken type I gefokt met een gewone mengeling van WM en heb nooit gekleurde
vleugelpennen gehad. E.e.a. heeft waarschijnlijk te maken met de sterkte van de mozaiekfactor.
Het wel of niet accepteren van raapzaad is er bij kanaries dikwijls ingeslopen doordat op tt's
de voorkeur idd uitgaat naar z.g. volle(vette) vogels,zowel postuur-als kleurkanaries.
Aangezien kanaries altijd een voorkeur hebben voor het z.g.snoepzaad (zonder raapzaad) zullen ze hiervan meer eten.
Helaas is het hier vrij moeilijk om enkele zaden
te kopen.
Mijn voorkeur is altijd uitgegaan naar een ruime
voedering van goed zoetzomerraapzaad,dat de gehele dag beschikbaar was in opgehangen Fauna-fles en daarnaast 1 a 2 x daags een lange bak met wat snoepzaad.
Door het ruim toedienen van het snoepzaad maak je de vogels uiteraard heel kieskeurig,hetgeen zich ook weer wreekt in de broederij.
Maar ja,het is niet anders.
Vr.groeten van
Antoni


Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2007-04-23 - 21:22:24 send message to Enrico

Thanks voor de reacties!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede