Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Staart afgebeten. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Staart afgebeten.
degustibus
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2004-02-22 - 12:14:49

Bij een van mijn ara's is de staart afgebeten,moet ik de pennen uittrekken of groeit dit vanzelf weer aan en hoelang duurt het.


spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2004-02-22 - 13:06:28

ik weet niet of je de pennen moet uit trekken maar yhet aan groeien duurt heellang kan goed een jaar duren voor dat de staart weer helemaal de uode is


essen1962
Website Member
Posts :2

Website Member
2004-02-22 - 13:54:51

als je de pennen er uit trekt dan krijg je met 6weken nieuwe pennen maar je moet niet alles in een keer doen hoor
succes Frank


degustibus
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2004-02-22 - 14:32:00

En als ik ze niet uittrek,hoelang kan het dan duren?


essen1962
Website Member
Posts :2

Website Member
2004-02-22 - 16:13:11

kan wel een jaar duren voor dat xe allemaal geruit zijn


mariannenl
Website Member
Posts :197

Website Member
2004-02-23 - 20:03:18

Ik heb dat indertijd bij Hedwig ( van de nop)laten doen, onder verdoving werden alle afgebroken en geplukte pennen ( o.a. van de staart, maar nog meer) verwijderd, met een tang, want die zitten best stevig verankerd, hij kreeg een kraag om en binnen een week of drie kwamen de nieuwe pennen door en binnen 3 maanden was het weer bijna helemaal in orde.
Ik weet niet of je dus de overgebleven restjes kunt en durft te verwijderen, maar het moet wel want deze maken dus plaats voor geheel nieuw doorkomende pennen.

Marianne.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-02-27 - 00:14:43

Waarom zo'n onnodig geklungel aan een vogel?
Ik denk dat je ara het fijner vindt dat je gewoon wacht tot er weer nieuwe staartpennen zijn, ook al duurt dat een jaar. Om wie gaat het nou?


mariannenl
Website Member
Posts :197

Website Member
2004-02-27 - 20:14:58

ik had het over een plukker de stompjes groeien niet meer aan.
MARIANNE


degustibus
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2004-03-20 - 18:50:02

Ik denk dat ik gewoon de natuur zijn gang laat gaan,we willen voor onze vogels toch het beste en thuis ook een natuurlijke omgeving nabootsen.
Dus zal het zijn tijd nodig hebben.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-03-20 - 21:28:03

De kans dat de vogel (of zijn "maatje")opnieuw de staart af zal bijten is natuurlijk groot. Als het in het gedrag zit zal er waarschijnlijk iets meer moeten veranderen om in de toekomst dit gedrag tegen te gaan. Destijds had ik een koppel penanten, de man had de gewoonte dit elke keer te herhalen. Misschien zal het inderdaad goed zijn een natuurlijke omgeving met ruime buitenkooi aan de vogels te geven en gewoon wachten tot de staart zich hersteld. Jouw besluit om het zo te doen lijkt mij het beste.
Groet Gert.


deterp
Website Member
Posts :3

Website Member
2004-03-24 - 20:48:53

Ik heb een Pennant Rosella man, die zichzelf zijn staart uittrekt.Is hier iets aan te doen? Telkens als er weer een stukje staart is trekt hij hem uit. Birdspray helpt niet.
Wie helpt?
Jannie


benny
Oud Lid
Posts :13

Oud Lid
2005-11-20 - 15:42:05

Hallo
Ik heb 4 grijze roodstaarten gekocht (voor 150 euro per stuk), waarvan hun vederpak in zeer slechte staat zijn,
Het zijn importvogels en het waren de laatste 4 en niet toevallig, de vleugels en staartpennen zijn afgebroken, van 2 exemplaren heb ik ongeveer de helft van de gebroken staart en vleugelpennen uitgetrokken.
Maar de 2 andere vogels hebben hun staartpennen zodanig kort afgebeten dat het onmogelijk is deze met de hand, en bij een bewustzijnde vogeluit te trekken.
Inderdaad ik zou de natuur zijn gang kunnen laten gaan en deze vogels een jaar in een kleine kooi kunnen zetten, want ik had ze eerst in een voliere gezet, met veel takken doch vermits ze als een zak patatten naar beneden vallen is hun borstkas ook nog eens gewond, nu zitten ze in een kleine papegaaienkooi.
Ik had zitten denken om deze vogels te verdoven, heb zo wat rond gehoord, blijken 3 middelen op de markt te zijn chlorofyl, ether en lachgas.
De bedoeling is dat de vogel eventjes niet tegenwringt zodat ik rustig met een tang zijn beschadigde pluimen kan uit trekken.
Het is uiteraard de bedoeling dat de vogel terug wakker word. Heeft iemand ervaring?
Alvast bedankt,
Benny


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-11-20 - 16:01:12

je wil dus zelf je vogel onder narcose gaan brengen en de pennen uit gaan trekken ?

ik wil niet lullig doen hoor .. maar als je zulke stumpertjes koopt voor 150 euro per stuk mag je er toch wel wat dierenarts kosten tegen aan gooien ?

Informeer gewoon naar een goede vogelarts als je perse de pennen wilt laten verwijderen en neem geen onnodige risico's met dieren die al genoeg meegemaakt hebben.


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2005-11-20 - 16:29:10

Hoi Benny

Ik zou zelf nooit deze middelen : Chlorofyl , Ether , Lachgas , uit proberen op een vogel.
Het risico is volgens mij te groot.
Een beetje teveel en je vogel is dood.
Ik zou in dit geval toch de hulp inroepen van een vogelarts ( wat Natasja ook adviseert ).
ipv zelf te experimenteren , met gevolg je vogels DOOD.

Groeten Hannie


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-11-20 - 17:19:05

Elke vogel, gezond of niet, heeft wel eens een paar afgebroken of afgebeten pennen. Deze vallen op termijn gewoon zelf uit waarna er nieuwe hele pennen voor in de plaats komen. Dit proces heet ruien!

Als een vogel te veel pennen afgeknipt, gebroken heeft aan de vleugels dan verloiest deze te veel of zelfs volledig het draagvermogen waardoor deze zal vallen als het probeerd op te vliegen. Door deze val kunnen ze een lelijke wond op de borst oplopen of zelfs iets breken. In dat geval is het goed om een paar pennen zelf te verwijderen door ze eruit te trekken (het meeste effect heeft dan de duimveren [langste veren aan de vleugeltoppen]). Na ongeveer 6 weken hebben ze dan weer nieuwe pennen en dus weer een verbeterde draagvermogen. Tot die tijd is het verstandig de vogels opgesloten te houden zodat ze niet gewond raken als ze proberen op te vliegen.

Als er te veel staartveren wegvallen dan kan de vogel moeite krijgen met sturen en landen en zelfs moeilijk op dunne cq smalle ondergronden zitten. De staart is namelijk de stuur en everwichtsmiddel voor een vogel. Zo lang de vogel niet van zijn stok valt omdat deze geen evenwicht kan houden is het volgens mij niet nodig hier in te grijpen.

Zelf een vogel onder narcose brengen vind ik persoonlijk wel heel erg ver gaan. Zekers als het met de genoemde middelen gebeurd door een amateur die niet eens weet wat hij doet! Te veel van één van deze middelen en je dood het dier.

Heb je al wel alle 4 de vogels laten testen op PBFD? ik bedoel, als ze er als kneusjes bij zaten en bijna voor niets aan je zijn meegegeven dan zou ik als koper toch minimaal zekerheid willen over de gezondheid van deze dieren!

Erwin


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-11-20 - 17:28:44

Ik zou onder geen beding zelf een vogel onder narcose gaan brengen. De risico's zijn veel en veel te groot. Zelfs als een ervaren dierenarts het doet vind ik het risico veel te groot voor zaken als geslachtsbepaling, veren uittrekken. Voor beiden zijn andere oplossingen, voor het eerste is er DNA, voor het tweede is er geduld, geduld en nog eens geduld.
Het kan een paar jaar duren, maar dan komen ze vanzelf weer mooi in de veren. Ik zou ze wel in een flinke voliere zetten, maar ze dan voorzien van vele schuine takken die naar de bodem lopen + diverse touwen.
Dit heb ik in het verleden ook gedaan bij dergelijke vogels. Na verloop van tijd worden ze heel handig in lopen en klauteren. Zorg dat ze regelmatig van een waterbad en zonlicht genieten. Voorkom middels speeltje en een zeer gevarieerde voliereinrichting en gevarieerd voedsel dat ze neurotisch gedrag ontwikkelen. Zorg dat ze niet te koud zitten, aangezien ze nog niet veel gewend zullen zijn.

Ik koop dergelijke vogels dus ook niet meer, de mishandelpraktijken van handel en import waar bij dit soort dingen ontstaan omdat veel te veel vogels in veel te kleine ruimte gepropt worden, kan beter met haar eigen ellendige resultaten blijven zitten. Door dit voor hen op te knappen stimuleer je een en ander alleen maar.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 176 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede