Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > PBFD en polyoma vraagje Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : PBFD en polyoma vraagje
afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2007-05-18 - 19:37:48 send message to afican parrot

Wanneer je een koppel hebt en een van de ouders is besmet met een van deze aandoeningen, hebben al de jongen dit dan ook?


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-05-18 - 19:49:53 send message to Wickingh

Vrijwel zeker ja, als ze al niet gelijk symptomen vertonen dan kan je er rekening meehouden dat het dragers zijn.
Heel naar, maar het is je verlies nemen en beter is om ze te laten euthaniseren .je kan ze ook verkopen maar of je dat met je eigen geweten kan verenigen??
Ik hoop dat je het iig niet over je eigen vogels hebt,

mvg Frank


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2007-05-18 - 20:28:02 send message to afican parrot

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hey Frank,

dit is het verhaal. Ik heb een voor mijn mooie collectie vogels opgebouwt maar door ontwetendheid is er geen enkel getest. Dit zou ik binnenkort laten doen. Ik heb van twee koppels jongen gehad en deze zou ik laten testen in geval dat mijn vraag positief word beantwoord. Een van de jongen hun ouders zitten terug op eieren en dan hoef ik hen niet lastig te vallen en test gewoon het jong als je begrijpt wat ik bedoel. Van besmette vogels doorverkopen is er geen sprake.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-05-18 - 21:30:04 send message to Wickingh

Hai,

gelukkig maar, het zijn namelijk geen ziektes die je in je bestand wilt hebben.
Jongen testen is een goede indicatie of je een besmetting hebt, omdat de jongen minder weerstand hebben dan oudere vogels zullen deze ziektes bij testen eerder vertonen,

mvg Frank


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-05-18 - 22:12:34 send message to molineti

Of het wel of geen waarde heeft zou ik niet weten,en welom de volgende redenen:

Mij is regelmatig verteld dat het testen van jongen onder de 3 maanden weinig waarde heeft(enkele vogelartsen,en mensen van de faculiteit Utrecht).

Dit i.v.m antistoffen die de jongen van de ouders mee zouden krijgen en/in combinatie met de incubatietijden van de/het virus(sen)

Ook zijn er vogelartsen die zeggen dat er geen dragers bestaan.

Mochten dragers wel bestaan wordt de ,,zaak,, heel wat gecompliceerder.
Dan zouden de jongen B.V negatief getest kunnen worden,maar de ouders of 1 ervan drager(s) kunnen zijn.

Tijdens het symposium in Utrecht een paar jaar geleden,zeiden enkele betrokken vogelartsen ook dat er nog niet zoveel feiten/kennis over deze materie waren/was.

Het moeilijke van het virus/virusdetectie probleem is volgens mij;wat is waar,en wat heeft waarde.

Feiten heb ik helaas nog maar weinig gehoord of gelezensad :(

Als Je meer zekerheid zou willen hebben kun Je denk Ik toch beter T.Z.T de ouders laten testen.

Groeten Rene


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2007-05-18 - 22:19:20 send message to parrotmaniak

als je jongen gezond uitvliegen en datook blijven nadat ze niet meer door de ouders gevoerd worden,tot de eerste rui kun je er wel vanuitgaan dat het geen polyoma dragers zijn
en testen op de 2 ziektes is alleen zinvol als ze daadwerkelijk virus uitscheiden,vaak zijn ze dan ook ziek ,volgens mij is het een schijnzekerheid voor jezelf.een mogelijkhijd zou zijn om de vogels stress te laten ondergaan en ze dan gelijk te testen,maar of dit nou de bedoeling is ???
het beste is om je bestand heel zuiver te houden
en als je geen dode jongen op een leeftijd van 2 of 3 weken hebt die blauwe plekken vertonen,heb je waarschijnlijk geen polyoma in je bestand


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-05-18 - 23:54:44 send message to Wickingh

Hallo Renee,

met je laatste zin ben ik het zeker eens.
Ook de oudervogels testen is niet onverstandig.
Ben benieuwd welke vogelartsen je hebben verteld dat jongen testen geen zin heeft.
Ik heb regelmatig contact met diverse artsen (Cornelisse, v/dHorst en in mindere mate Verstappen en Bastiaanse) en die vertellen mij allen dat het belangrijk is om juist jongen te testen aangezien die de neiging hebben om als 1ste de ziekte verschijnselen te tonen in het bloed en de veren. Ik ben geen medicus dus houd me vast aan de adviezen die zij geven.

Wat we als kweker iig niet moeten doen is het negeren van deze ziektes alsof ze niet bestaan.
Juist nu de import is stil gelegd is het zeer verstandig om en de gelegenheid bij uitstek om deze ziektes aan te pakken.

Nieuwe ziektes kunnen we door de importstop niet naar binnen slepen en willen we genoeg DNA-variatie houden zullen we moeten zorgen voor een ziektevrij bestand in de avicultuur,

mvg Frank


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-05-19 - 02:03:40 send message to molineti

Hoi Frank,

Ik heb Je een PM gestuurd omdat ik geen namen noem op een forum.


quote
aangezien die de neiging hebben om als 1ste de ziekte verschijnselen te tonen in het bloed en de veren


Ik weet niet wat de vogeldierenartsen op dit moment denken over de waarde van virustesten via veren,maar niet zolang geleden vonden ,,de vogelartsen''en labs dit als basis test helemaal niks.

Veren had alleen waarde om als extra controle de omgeving van de vogels te testen op eventueel aanwezig virus.

Maar misschien zijn in het,, positieve,, de testen beter geworden of in het ,,negatieve'' de belangen groter.(er wordt inieder geval stevig geconcureert)

Wie het weet mag het zeggenhappy :)

Groeten Rene


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-05-19 - 08:48:30 send message to Wickingh

Gelezen en bedankt voor je antwoord.
Ik wil wel toevoegen dat ik de vogels iig altijd op bloed laat testen. Het virus hoeft nl. niet in de veren te zitten maar kan ook op de veren zitten. Dan heb je een positief geteste vogel die in feite negatief is,

mvg Frank


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-05-19 - 09:11:11 send message to mijnkaketoes.nl

Net als Frank ken ik een redelijk aantal dierenartsen. Ik ken ook geen artsen die bovenstaande beweren. Tenminste geen vogelartsen.

Gezien de mogelijkheden van fraude met veren test ik alleen met bloed.

1. Altijd bij aankoop.
2. Na 1 jaar nog een keer
3. En na 2 jaar nog een keer.

Als een koppel evt. verkocht wordt mag de koper de vogel eerst laten testen voordat hij verkocht wordt.

Nu koop ik niet veel vogels dus ze kunnen tussendoor niet gauw door anderen besmet worden. Een nieuwe aankoop gaat voor een behoorlijk periode in quarantaine.

Ik krijg wel eens reacties van kwekers (ook hier van Arena) dat men dit overdreven vindt. Tja dat kan, weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat ik gelukkkig mijn bestand al jaren ziektevrij heb kunnen houden. En dat is voor mij het belangrijkste.

Henk


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-05-19 - 10:42:54 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Wij zijn een 10 jaar geleden begonnen om het complete bestand te testen,alle aankopen daarna werden een jaar in quarantaine gehouden en meermalen getest door diverse labs(ter controle)d.m.v bloed en soms ter controle nog extra veren

De vogels werden getest op Chlamydia,polyoma en pbfd.

De meeste liefhebbers vonden dit toen ontzettend overdreven.

Ne hebben we al sinds een 4 a 5 jaar een gesloten bestand

De info die ik beschrijf is info door de jaren heen gekregen.

Sinds het 1 na laatste symposium in Utrecht(2 a 3 jaar geleden) heb ik mij niet meer zo in deze materie verdiept.

Niemand hoeft het aan te nemen maar door de genoemde jaren heen,zijn er nogal wat verschillende antwoorden gegeven op dezelfde vragen door dezelfde mensen(vogelartsen en labs)

Iets waar vaak overheen gelezen wordt,of waar men niet over na wil denken blijft wel:

Als er dragers bestaan(ik lees hierboven dat de huidige vogelartsen dit zeggen)wat is dan de waarde van dna virustesten met betrekking tot deze dragers.

Dragers scheiden geen virus uit en worden volgens mij dan negatief getest (terwijl ze drager zijn)

Hiervoor zou Je dus een test op antistoffen moeten hebben(een drager heeft antistoffen tegen het virus bij zich)

Het ideale zou zijn,en wat in mijn ogen een bijna 100% zekerheid zou geven is een combinatie van beide methode(indien het dus waar is dat er dragers bestaan?)

Het lijkt Mij dat bovenstaande toch wel stof tot nadenken is,helaas!

Dit vindt ik overigens ook van het verkrijgen van antistoffen van de ouders in combinatie met de incubatie tijd van het virus. (bij testen onder 3 maanden)

maar begrijp me niet verkeerd,het is dus wel belangrijk dat we het mogelijke blijven doen om ziektes uit de bestanden te houden.

Hierbij vindt ik Quarantaine en mest onderzoek net zo belangrijk als testen.

Groeten Rene

P.S Ik meen mij te herinneren dat een paar jaar geleden een bekende vogelarts een artikel in de pakara heeft geschreven dat er geen dragers bestonden,als reactie op een artikel over deze virussen.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2007-05-19 - 15:37:24 send message to Wickingh

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Helaas 100% zekerheid bestaat niet al is het maar door menselijk falen.
je kan wel zoveel mogelijk proberen de risico's proberen te beperken.
Dat gaat niet zonder maatregels, de belangrijkste zijn hier beschreven en ik herhaal ze even.

A Testen
B Quaraintainne
C Observeren

Dat jonge vogels geen positieve uitslag zouden geven is denk ik wel achterhaald door een uitbraak van PBFD onder jonge vogels bij een handelaar/kweker die allemaal positieve uitslagen gaven.

Dat een bepaalde arts beweert dat er geen dragers bestaan is wss om zijn eigen fijne plannen en ideeen niet in diskrediet te brengen.
Als je wilt dat er mensen gaan wandelen met elkaar en kromsnavels dan kan je een dreiging van ziektes niet gebruiken nee.O.a hierdoor is de bewuste arts van mijn lijst verdwenen met mensen die ik serieus neem,



mvg Frank




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 131 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede