Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Bloed en zwarte luis Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Bloed en zwarte luis
luckylady
Website Member
Posts :12

Website Member
2007-05-27 - 17:04:23 send message to luckylady


Beste vogelliefhebbers,
ik heb een brandende vraag aan jullie,er is bij mij een invasie luizen,zowel bloed als zwarte luis.HELP HELP.
Wat moet ik in godsnaam doen.Ik kook elke week de nesten uit en vervang ze door nieuwe.Jongen gaan dood in het nest.Ook ben ik al twee volwassen kanaries daardoor kwijt.Heb er een mankanarie bij die niet meer vliegen kan.Wat moet ik doen.Ben wanhopig!!!!!!!

Groetjes Luckylady

angry


luckylady
Website Member
Posts :12

Website Member
2007-06-02 - 17:27:33 send message to luckylady

Hallo vogelliefhebbers,wink ;)
Ik ben met kweken gestopt dit jaar vanwege de luisangry.Ben heel druk ,elke dag weer, met het uitkoken en schoonmaken van alle atributen en nestjessad :(.
Wel heb ik nu wat plantjes in mijn volière gezet,een kattengras een Papyrus en een kamerden.
Ze waren zo in hun sas ermee.Ik kon zien dat ze er blij mee waren.happy :)
Maar wat lachen is,ze hebben alles al gekortwiekt ,gemaaid.Ik vraag me af is dat niet gevaarlijk?Of weet iemand welke planten geschikt zijn ?

Lieve groetjes Luckyladywink ;)


Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2007-06-06 - 08:59:47 send message to Enrico

Naar de dierenarts achter druppeltjes tegen luis. Doe deze in de nek (op de huid), eventueel meerdere keren herhalen met tussenperiode van 10 dagen). Kooi en stokken zo goed mogelijk ontsmetten met Ardap enof océpou. Dan kun je dit wel onder controle krijgen.


jaknikker
Website Member
Posts :29

Website Member
2007-06-21 - 08:32:28 send message to jaknikker

Als je niet chemisch wilt bestrijden,kun je overwegen om roofmijten te gebruiken, de zogenaamde Dutchy's
Hier op internet is er voldoende over te vinden
http://www.refona.nl/index.php?pagina=home
veel succes!


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-06-21 - 22:42:17 send message to meyer

De voliére van;
quote
Ongedierte preventie
Ik doe van alles tegen de bloedluis.Iedere morgen maak ik alle atributen,voer en drinkbakken met kokend water schoon.Elke week wordt de hele volière onderhanden genomen en behandeld met bestrijdingsmiddel.


Weet je zeker dat je bloedluis/mijt hebt.
Volgens mij zie je beestjes terwijl ze er niet zijn.
Je hebt het over zwarte luis, deze komen alleen op planten voor en kunnen geen kwaad voor vogels, ze zijn waarschijnlijk met de planten mee gekomen.
Je poetst zoveel dat geen luis dit kan overleven.

Groeten Meyerwink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-22 - 00:35:34 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ook zwarte luis kan een plaag zijn voor vogels.
quote
Zwarte luizen lijken vogelhokken te infiltreren als het warm weer is. Ze lijken op kleine grijze spinnetjes en bewegen erg snel. Als u uit uw vogelhok komt en uw huid voelt jeuken dan is er een goede kans dat u in contact bent geweest met zwarte luis.
Zwarte luizen leven op de vogel in plaats van in spleten en vallen massaal aan.

Er kan een uitbraak in een kooi zijn terwijl er geen spoor van hen is maar in een andere kooi een eindje verderop. Daar ze op de vogel leven, is het de vogel die behandeld moet worden, ook alle spleten naden en kieren.

Ik zou knoflookpoeder in de kooien strooien en de vogels behandelen met antiluchtpijpmijt vab Bogena, dit doodt ook zwarte luizen.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2007-06-24 - 23:30:14 send message to hansbuffel

quote
Volgens mij zie je beestjes terwijl ze er niet zijn.
Je hebt het over zwarte luis, deze komen alleen op planten voor en kunnen geen kwaad voor vogels, ze zijn waarschijnlijk met de planten mee gekomen.


Hallo,
Ik zou nog even willen terugkomen op dit onderwerp want ik heb vandaag ook beestjes gezien maar ze zijn er wel hoor. Ik plaats potten oostindische kers in één van mijn vluchten omdat deze plant bladluis aantrekt, een insect dat vinkachtigen weten te apprecieren. Deze plant zit vol bladluizen maar ik zag op de rand van de potten een ander beest, het lichaam is even groot als een bladluis maar het heeft langere poten, net zoals een bloedluis maar dan zwart van kleur. Ik vermoed dat dit de zwarte luis is die bedoeld wordt.
Ik heb de planten onmiddellijk verwijderd en schoongemaakt.

Groeten,
Hans


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-28 - 21:04:57 send message to chrislaevers

De zwarte luis... Ik heb onder een ander onderwerp de vraag gesteld of vogels naast de groene bladluis ook de zwarte zouden lusten. Ik kreeg positieve reacties en heb indd zwarte luis aangeboden aan mijn vogels. Ik zie ze niet als een bedreiging voor de vogels daar ze leven van plantensappen en geen mijten zijn. Ik denk dat er drie bedreigende levende specimen zijn voor vogels : bloedluis, vederluis en vedermijt. Tussen de twee laatsen zou ik het verschil niet kennen, eerlijk gezegd.
Oorwurmen of oorbeesten zitten in sommige nestkasten en wanneer je die schoonmaakt na gebruik, zie je ze. Dat zie ik niet als een bedreiging daar ze leven van micro organische afval en eerder een gunstige invloed hebben dan een schadelijke.
Christine


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-29 - 01:08:40 send message to tonnl

Zwarte bladluis is iets anders dan de zwarte luis die op vogels zit. (Ook zwarte) bladluis is zeer gezond voedsel, de andere zwarte kan een vervelende plaag zijn.

Ton.


pulli
Website Member
Posts :18

Website Member
2007-06-29 - 08:06:12 send message to pulli

Hoe is de zwarte luis dan het best te bestrijden, want ik ben bang dat ik er ook last van heb, en daar ben ik helemaal niet blij mee.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-29 - 11:13:35 send message to tonnl

quote
Ik zou knoflookpoeder in de kooien strooien en de vogels behandelen met antiluchtpijpmijt vab Bogena, dit doodt ook zwarte luizen.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2007-06-29 - 12:07:38 send message to hansbuffel

Hallo,

Dit wou ik ook duidelijk maken, er is een verschil tussen (zwarte) bladluis en zwarte luis. Beide zijn zwart maar de zwarte luis heeft langere poten en zit niet enkel op de planten maar ook in nesten, voederbakken, ...
De zwarte luis is wel schadelijk voor de vogels.
Ik heb de planten onmiddellijk verwijderd en schoongemaakt waar mogelijk. Verder heb ik de plaatsen waar de luizen zaten en de kieren/spleten/openingen in de volière besproeid met een insecticide speciaal voor vogels (je mag de vogels er zelfs mee besproeien vanop afstand).
Ondertussen zie ik ze niet meer (wat niet wil zeggen dat ze er niet meer zijn natuurlijk).
Eenmaal de vogels aan het nestelen zijn is het moeilijk heel de boel te ontsmetten zonder de nesten te verstoren.
Heeft iemand ervaring met roofmijten?

Groeten,
Hans


jaknikker
Website Member
Posts :29

Website Member
2007-06-30 - 10:53:28 send message to jaknikker

hallo,

Ik heb geen ervaring met roofmijten, maar ik vindt het wel de moeite waard t.o.v.chemische middelen, deze beestjes een kans te geven zich te bewijsen.Daarom heb ik ze sinds gisteren uitgezet. Mocht dit nu wel een succes worden, dan heb je natuurlijk ontzettend veel voordeel.Denk er maar eens aan wat er bij een chemisch middel allemaal komt kijken,als je het goed wilt toepassen.Deze beestjes kruipen zelf overal tussen...(hoop ik)
Voor mij is het ook gewoon afwachten en de beestjes de tijd geven hun honger te stillen.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-07-02 - 23:43:05 send message to chrislaevers

Ik heb nu voor de tweede keer roofmijten uitgezet op diverse locaties in de volière en ik hoop dat ze hun werk doen.
Mijn vrees is eerder de verderluis of de vedermijt.
Ik vroeg aan de leveringsfirma of de roofmijten daar ook trek in hadden en ze antwoordden me dat ze zich dat ook afvroegen en van plan waren daar onderzoek in te doen om uitsluitsel te kunnen geven.
Ik heb een volière met 12 soorten vogels en een organisch actieve bodem. Ik heb constant voederende, broedende vogels dus het gebruik van chemische middelen kan ik alleen maar doen met nestkastjes na gebruik buiten de volière.
Tot nu toe (knock on wood) zijn bijna alle jongen in de nesten op stok gekomen (ik tel niet mee onbevruchte eieren). Ik heb enkele dode jongen gehad (jongste van de nest) maar globaal genomen kan ik niet zeggen dat ik de vederluis heb die de jongen in de nesten aantast, integendeel. Zo zou ik het ook willen houden.
Niettemin blijf ik alert en daarbij hou ik mijn kanaries goed in de gaten, want ik heb gemerkt dat zij van alle soorten die ik heb het minst weerbaar zijn.
Christine.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede