Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Paar vraagjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Paar vraagjes
Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2007-05-29 - 21:00:34 send message to Latias

Hallo,

Ik heb vanmiddag 2 vogels (koppel) gehaald bij de dierenspeciaalzaal hier. Alleen nu heb ik een paar vraagjes. Het zijn mijn eerste vogeltjes namelijk ^^

Wat voor vogels zijn het? De meneer heeft het gezegd maar ik kon het niet goed verstaan.
Hier zijn (sorry, een beetje mislukte) foto's:

http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/Poesjes023.jpg
http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/Poesjes022.jpg
http://i36.photobucket.com/albums/e12/Latias210/Poesjes021.jpg

Ik hoop dat iemand kan zien wat het zijn.

Mijn tweede vraag is of ze ook kleintjes kunnen krijgen, en wat moet ik daar precies voor doen? Apparte kooi? Appart voer?

En moeten ze ook echt een speciaal soort voer hebben dat voor hun is bedoeld?

Alvast bedankt.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-29 - 21:24:02 send message to Karel

Dat is Forpus Coelestis ofwel grijsrug dwergpapegaai. Vogels uit deze familie noemen ze ook wel sperlingpapegaaitjes.

Er is vast wel een kweker die je kan vertellen om welke kleuren het precies gaat, of het wel een koppeltje is en wat je moet doen om het groene vogeltje (popje?) weer goed in de veren te krijgen.

Veel plezier met je nieuwe vogeltjes!happy :)


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2007-05-29 - 21:35:59 send message to broto

Het is een koppeltje.
De blauwe is de man en de groene de pop.
De kale plekken komen vaak door het kroelen in de nek van de man bij de pop.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-05-30 - 08:09:27 send message to ParkietenPeter

Latias,

Welkom op VogelArena.
Deze dwergpapegaaien soort kun je het beste houden in een iets grotere kooi waar ze van stok naar stok moeten vliegen. Dit komt de veren ook ten goede.

Je kunt naast het gewone dwergpapegaaienvoer, ik gebruikte neophemazaad, trosgierst geven, fruit en als ze een nestje beginnen eivoer.
Over voer is veel te zeggen, maar dit is de basis. Iedereen doet het verder op zijn manier en zo zul je dan ook verschillende adviezen kunnen krijgen. Kies hieruit wat jou aanstaat.

Veel plezier en informeer zo veel mogelijk. (eigenlijk voor je eraan begint wink ;))

Succes,
Peter


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2007-05-30 - 08:52:04 send message to Latias

Bedankt, ik zal van de week even bij de dierenspeciaalzaak kijken wat ze er allemaal hebben happy :)
En ik zal deze kooi dan wel verkopen, en een grotere kopen happy :) (Leek me zelf ook al beter)

Maar ze kunnen gewoon uit zichzelf een nestje beginnen, moet ik daar verder nog wat voor doen? (Behalve eivoer)

Groetjes Johan


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-05-30 - 14:12:45 send message to tonnl

Nog een tip als je toch een andere kooi aanschaft. Denk eens aan donker gekleurde tralies. Je ziet de vogels dan veel beter.
Bij wite tralies zie je meer tralie dan vogel.

Op vogelmarktplaats.nl vind je ook vaak mooie kooien.


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2007-05-30 - 15:56:33 send message to Latias

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt voor de tip!
Ook enig idee hoe groot de kooi moet zijn? Er staan wel heel veel kooien op Vogelmarktplaats.. Welke is goed.. ?sad :(


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-05-30 - 18:13:08 send message to tonnl

Voor vogels die graag vliegen, zoals deze, hoe breder hoe beter. De hoogte is dan van minder belang.
Uiteraard iets naar jouw smaak en ruimte, daar kan ik niet over oordelen..


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2007-05-30 - 20:29:11 send message to Latias

Ik kijk wel even rond happy :)
Enne, iemand enig idee hoe het komt dat die groene (vrouwtje (=popje?) ) een kaal hoofdje heeft? Ik zag dat die blauwe er vanmiddag een beetje aan zat te plukken.. Hoe komt dat? kan ik er iets tegen doen?


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2007-05-31 - 00:22:50 send message to theelepeltje

De wildkleur van de Forpus is groen. De pop is dus een wildkleur. De blauwe is een gekweekte mutatie.
Waarom heb je uberhaupt een geplukte vogel in de dierenwinkel gekocht? Ik koop alleen vogeltjes die strak in de veren zitten. Waarschijnlijk is het popje door de man geplukt, waarom weet ik niet.
Misschien had je jezelf ook wat beter kunnen laten inlichten, omdat je de vogels helemaal niet kent. Forpussen kunnen vrij fel zijn tegen andere soorten, het is dus goed om te weten dat je ze het best per koppel huisvest.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2007-05-31 - 07:37:50 send message to natasja

de meeste mensen beginnen aan vogels zonder zich te hebben geinformeerd .. gewoon als huisdiertjes gezellig .. en de dieren blijven vaak hun hele leven alleen in een kooitje zitten , zonder goed voer en verzorging ..

Dus ik denkd at het zowieso al netjes is dat deze keer de vogels als koppeltje gekocht zijn en het baasje nog informeren gaat hier hoe verder ook ..

De meest ideale situatie is als mensen zich eerst informeren , uiteraard .. maar dit koppeltje mag toch al van geluk spreken dat het baasje openstaat voor de tips en de vogels goed wilt gaan verzorgen .


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-05-31 - 08:41:15 send message to ParkietenPeter

Johan,

Als je wilt kweken met de vogelswordt dit meestal in een kweekkooi van minmaal 60-80 cm breed gedaan. De hoogte en diepte zijn dan 40-50cm. (minimale maten)

Als je ze voor de gezelligheid wilt is een kamervoliere goed. Hoewel deze weer hoog is en niet breed, nadeel.
Je kunt ze dan ook makkelijk zelf maken van meubelpanelen bijvoorbeeld waar je een 'draadfrontje' in zet.

Het plukken komt door het kroelen. De man is dan blijkbaar iets gepassioneerd en heftiger. Dit is niet direct iets om je zorgen over te maken. Het valt niet onder 'geplukte' vogel.

Je kunt ze afleiden door ze wilgentakken te geven. Hier kunnen ze op knagen en zijn ze lekker bezig. Is ook natuurlijk voor ze. De geknaagde wilgentakken gebruiken ze ook om een nestje mee te maken.

Veel plezier ermee.
wink ;) Peter


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2007-05-31 - 17:35:08 send message to Latias

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Moeten dat van die dunne takjes, of wat dikkere zijn? En ik las ergens dat het ook fruitboom takjes mogen zijn, klopt dat?

En ze zijn ook erg makkelijk tam te maken las ik op internet. Klopt dat ook? En zoja, hoe kun je dat het beste doen?

Groetjes Johan


parkieter
Website Member
Posts :61

Website Member
2007-05-31 - 18:40:30 send message to parkieter

Kan het op de foto niet goed zien ,maar de groene lijkt mij een pastelman.
De wildkleur is veel donkerder. (donkergroen)
Heeft de groene veel blauw op de rug ??


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-05-31 - 21:04:33 send message to ParkietenPeter

Johan,

Het beste iets kleinere takjes, pinkdikte max.
(ligt natuurlijk eraan wat voor handen je hebtlaugh :D)

Tam maken zal bij ooudere vogeltjes moeilijker gaan.
Bij de jongeren; veel aandacht aan besteden, veel pakken en spelen en eten geven.


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2007-05-31 - 21:39:03 send message to Latias

Oké bedankt!
En ze zitten nu in een kooi van maar 40 cm breed. Zou dat een goed kweekhok ofzo zijn? En ik zat eraan zelf een gewoon hok voor ze te maken. En grotere. Zou dat lukken? Zou ik ook ergens kunnen vinden hoe dat precies moet? ^^

Groetjes Johan

Oja, aan wat voor fruit moet ik bij 'Fruit' denken? Appel? Aardbij?



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede