Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Carmix Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Carmix
valkiejeroen
Website Member
Posts :4

Website Member
2007-05-30 - 10:28:28 send message to valkiejeroen

Hallo,
Ik loop momenteel stage bij Avifauna en ik heb even een vraagje over Carmix. De vleesetende vogels krijgen vlees (oa eendagskuiken,muis,rat,kwartel) en daaroverheen krijgen ze elke dag een beetje Carmix. Nou weet ik dat carmix echte vitamines en mineralen bevat, maar ik wilde graag weten of dit ook daadwerkelijk iets toevoegd aan de behoefte van het dier? Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-30 - 10:43:50 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb eens een roofvogelkweker horen zeggen: "Zonder Carmix kweek je niks".

Misschien is dat overdreven, maar Carmix completeert het voedsel wel degelijk. Met name de eendagskuikens bevatten onvoldoende vitaminen, kalk enz. Je kunt de vogels in leven houden met alleen maar eendagskuikens, maar niet meer dan dat.

Ik weet dat ze bij Avifauna beschikken over alle voedseltabellen waarin je de voedingswaarden van alles wat wordt gevoerd kunt opzoeken. Je zult dan ontdekken dat bijvoorbeeld muizen zeer compleet zijn, ratten iets minder en eendagskuikens weer wat minder.
Wat ik nog mis in je rijtje is duivenvlees, wat ook zeer compleet is en door valkeniers vaak het beste voedsel wordt genoemd! (Uilen mogen trouwens geen duivenvlees!)

Plezierige stage gewenst!


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2007-05-30 - 11:13:50 send message to Daniel

Hans,



waarom mogen uilen geen duif?



Daniel


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-05-30 - 11:13:58 send message to ZGHKIL

Allereerst: Welkom hier op Vogelarena!

Leuke plek om stage te lopen Avifauna. Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat voor een opleiding je doet? Ik weet verder niets over Carmix, dus een antwoord op je vraag kan ik niet geven, maar ik zie dat mijn voorganger al het een en ander duidelijk heeft gemaakt.

Wouter. wink ;)


valkiejeroen
Website Member
Posts :4

Website Member
2007-05-30 - 13:07:35 send message to valkiejeroen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dankje,
Ik was een paar jaar geleden al aangemeld op vogelarena. Toen had ik net een nieuwe valkparkiet erbij waar ik een paar vragen over had (vandaar Valkiejeroen happy :))
Ik studeer momenteel diermanagement in Barneveld. Mijn opleiding is bijna afgelopen en na de zomer ga ik wildlifemanagement studeren in Leeuwarden. Ik help bij Avifauna mee in de vogeldemonstratie en doe tevens een onderzoek naar de voedingsvoorschriften bij een aantal vogels in gevangenschap. Deze voorschriften vergelijk ik met de praktijk. En aan de hand hiervan doe ik aanbevelingen.

Ik had indd ook ondervonden dat eendagskuiken niet compleet is, en dat zoogdiervoeding (muis, rat ed) al meer meer bevat.
Ik raadde aan om meer variatie in de voeding te geven, omdat dit ook wordt aangeraden in de husbandry guidelines voor roofvogels die getraind worden, maar er werd gezegd dat ze liever kuikens en muizen voeren omdat deze juist niet zo compleet zijn, als bijv een konijn of cavia, zodat ze er meer van kunnen geven en dat is dan weer handig voor de training.
De vogels krijgen trouwens ook wel eens duif indd.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-05-30 - 13:31:42 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
waarom mogen uilen geen duif?



De belangrijkste reden is dat uilen, net als duiven, gevoelig zijn voor een ziekte die het "geel" wordt genoemd.

quote
zodat ze er meer van kunnen geven en dat is dan weer handig voor de training.



Ja, dat is een reden. Om dezelfde reden worden kleinere roofvogeltjes en uiltjes vaak gevlogen op sprinkhanen, omdat ze anders (na een stukje vlees) niet meer zo snel terugkomen.


Vreekamp
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-05-30 - 13:52:29 send message to Vreekamp

Ikzelf voer mijn kweekvogels (slechtvalken en roodstaartbuizerds) ook een zeer gevarieerd menu.
Hierin komt 1 keer per week Carmix voor, ook als ik jonge vogels heb.

Ik vind duif en kwartel het best om te voeren qua voedingswaarde voor de valken, buizerds krijgen hier ipv duif juist rat en wild konijn.

Als er kuikens zijn bij de valken krijgen ze hun eerste week alleen kwartel, dit is lichter verteerbaar voor de jonge kuikens dan duif.

Het is dus niet verkeerd om Carmix te voeren, maar als je elke dag zeer gevarieerd voert, vind ik het op dagelijkse basis niet nodig.
Als er alleen eendagskuiken gevoerd wordt, kan ik het me voorstellen, maar zo'n eenzijdige voeding is af te raden.

Ik voer zelf ook jachtprooien, dus daar zal de voedingswaarde ook hoger van zijn dan wanneer je alleen gefokte voedseldieren voert.
Aangezien ik in mijn vriezer een combinatie van jachtprooien en gefokte voedseldieren heb verstrek ik dus op wekelijkse basis Carmix.

Jeroen, leuk dat je bij Avi loopt..Thomas Buchner is een vriend van me, zul je vast wel kennen.

Succes!


valkiejeroen
Website Member
Posts :4

Website Member
2007-05-30 - 14:18:00 send message to valkiejeroen

Hey,
Ja Thomas ken ik happy :) Ben jij toevallig die Alessandro? (sorry heb geen idee hoe jet het schrijft :P) daar heeft hij het namelijk wel eens over.


Vreekamp
Website Member
Posts :5

Website Member
2007-05-30 - 14:20:42 send message to Vreekamp

Nee ik ben Patrick, Alejandro is een vriend van ons. Heeft trouwens ook bij Avi gewerkt.


valkiejeroen
Website Member
Posts :4

Website Member
2007-05-30 - 14:26:34 send message to valkiejeroen

Oh oke dan happy :)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-05-30 - 19:59:18 send message to Rogert

Hallo,

Enkele jaren geleden hebben ze bij Burgers Zoo wat groeiproblemen gehad bij de Vale gieren. Na een studie van een voedingsdeskundige bij Burgers is gebleken dat er in Carmix een verkeerde kalk/fosfor verhouding zit. Tevens is Carmix ontwikkeld voor roofdieren maar er ontbreekt echter Taurine wat katachtige moeten hebben voor een goed funktioneren van de hersenen. Nu is dat bij roofvogels niet relevant.
Ook is gebleken dat je vleesoppervlakte vaak te groot is om 2 % carmix toe te kunnen voegen. Je moet het vlees dan heel klein snijden om deze hoeveelheid aan het vlees te kunnen laten plakken.
Na het verzoek/advies aan de leverancier om de mengsamenstelling te veranderen wilde Hope Farms hun produkt niet veranderen. Burgers is toen naar een andere leverancier gegaan om een nieuw produkt samen te stellen.
Twilmij heeft toen Carnizoo ontwikkeld en hierin zitten de verbeterede mengverhoudingen zoals boven aangegeven. Ook is het produkt zuiniger in gebruik, namelijk 1 %. Door gebruik te maken van wateroplosbare vitamines blijft het produkt vele malen beter aan het vlees plakken dan Carmix. Tevens zie je bijna niet aan het vlees dat dit produkt is toegevoegd.
Net als Carmix is dit produkt ook geschikt om als insektenpreperaat te gebruiken om je voedseldieren te verrijken.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-05-30 - 20:25:45 send message to Niltava

Waar kun je het krijgen? Op hun site staat er niets van.

Ik heb carmix van avian ik neem aan dat hetzelfde is als de carmix hier genoemd?


geon
Website Member
Posts :52

Website Member
2007-05-30 - 21:40:35 send message to geon

Ik heb carmix van avian ik neem aan dat hetzelfde is als de carmix hier genoemd?

Avian heeft ook Carni Zoo en is ook te verkrijgen bij hun dealers


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2007-05-30 - 22:45:05 send message to Pionara.nl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd



kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2007-05-30 - 23:25:15 send message to kaapsen

Zelf gebruik ik het al zeker zo tussen de 16 a 18 jaar,ws zelfs al langer,je kunt het in principe niet overdoseren of je moet wel heel gek doen.
Dit in tegenstelling met bv gistocal,waar altijd over gesproken wordt en vervelende bijwerkingen kan veroorzaken bij onzorgvuldig gebruik.
Wordt ook veel gebruikt bij schildpadden ed.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2007-05-31 - 11:08:26 send message to tropic

Kaapsen, welke bijwerkingen heeft gistocal dan???



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 232 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede