Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > nieuw hier en wat vraagjes.... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : nieuw hier en wat vraagjes....
patje 70
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-06-01 - 18:57:03 send message to patje 70

Hallo allemaal,
Ik ben pas in t bezit van een kakatoe met gele kuif.
Leuk beestje ong 7jaar oud en tam.Maar hij kan roepen en ook krijsen.
Wie kan mij vertellen wat je t beste kan doen wanneer die begint te krijsen???
Ik geef hem dan een tikje op de snavel maar of dat goed issss?????
alvast bedankt


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-06-01 - 20:51:10 send message to lennard

Schreeuwgedrag moet je negeren, dan vraagt die om aandacht, en als je hem dat niet geeft, dan gaat die schreeuwen, nu ga je telkens als die begint naar hem toe en geef je hem een tik op de snavel een soort aandacht, dus gewoon negeren en laten schreeuwen meestal word het dan wel minder naar een paar wekenhappy :)


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-06-01 - 21:59:51 send message to erika

Hoi hoi

Ik vind het jammer dat je je niet hierover van te voren hebt laten inlichten. Dan had je vast gevonden dat kaketoes enorm kunnen schreeuwen.

Het schreeuwen is inderdaad om aandacht van jou te trekken zoals lennard al zei. Als de kaketoe heeft geschreeuwd en jij hebt hierop gereageerd dan heeft hij geleerd dat schreeuwen aandacht van jou opleverd. Het maakt hierbij niet uit of het positieve of negatieve aandacht is geweest.
Het beste is om helemaal geen aandacht te besteden aan de vogel als hij schreeuwd, zelfs niet aankijken. Als dit niet goed werkt dan kun je ook proberen om weg te lopen. Zo leerd hij dat als hij schreeuw jij wegloopt en dat is dus niet wat hij wil.

Ik hoop dat je er wat aan hebt happy :)

groetjes Erika


patje 70
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-06-03 - 18:22:56 send message to patje 70

oke,
bedank voor de reakties maar je heb schreeuwen en krijsen.
ik heb t geprobeerd te negeren maar hij stopt dan echt niet t is net of ie ergens van schrikt ofzo.
als ik dan opsta ofzo stopt ie direkt en gaat dan pronken enzo.
dit gaat een hele poos goed en dan schrik je je weer lam van t krijsen.
wij wisten wel dat ze krijsen ofzo hoormaar ik wil weten of ik t goed doe of dat er wat mis is.
gr patje70


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-06-03 - 19:14:25 send message to ParkietenPeter

Dat probleem hoor je toch vaker van kakatoes dan van andere papegaaien.

Het is natuurlijk ook de vraag waarom de vorige eigenaar de vogel weg deed? Vaak wordt het excuus van alergie of geen tijd aangevoerd. De echte reden is toch helaas dat men het schreeuwen 'aangeleerd' heeft, vaak oor er verkeerd op te reageren waardoor eht juist gestimuleerd wordt. Dit begint dan al bij de eerste eigenaar.

Nu is het zaak om dit gedrag resoluut aan te pakken. Ik weet dat er gedragsprogramma's bestaan. Bonnie Talsma schijnt hier raad mee te weten.

Te vinden via: http://www.papegaaienhulp.nl/

Succes,
wink ;) Peter


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-06-04 - 14:02:17 send message to erika

Ik heb zelf net het boek van bonny talsma "gek van mijn vogel" gekocht. Ik kan dat ook voor deze situatie aan raden. Er staat veel in over gedrag en hoe je het kan veranderen, ook staat er wat in over schreeuwen.

Het komt er eigenlijk een beetje ook op neer dat je moet bekijken waarom je kaketoe schreeuwt en hoe je er zelf op reageerd, misschien dat je zelfs onbewust iets uitstraald wat je kaketoe wel opvangt en ziet als aandacht.
Het is goed om hier eens over na te denken en dan verder te gaan met wat kan ik er aan doen.

groetjes erika


patje 70
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-06-04 - 16:55:48 send message to patje 70

hallo,
het is niet zo dat ie de hele tijd schreeuwd of krijst hoor, ik merk wel dat als je de kamer een poosje verlaten heb hij roept/schreeuwd maar daar geef ik niet aan toe en negeer hem dan als ik weer in de kamer kom.verdermerk ik ook als ie uit zn kooi is dat ie dan meer schreewd.
ik heb gelezen dat je ze eigelijk maar een uurtje uit de kooi moet laten.
wanneer hij in de kooi zit en plots begint te krijsen achter elkaar dan gooi ik de doek erover een minuut of 10 en is ie direkt stil.
mijn bedoeling om hier te reageren was eigelijk dat er mischien mensen zoeden zijn die dit herkennen of wel wat tips zouden hebben.
ik zou hem voor dat beetje schreeuwen\krijsen niet weg doen hoor want zijn leuke kanten hebben toch de overhand.
gr patje70


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-06-04 - 21:23:24 send message to erika

Doordat je een doek over de kooi gooit reageer je toch op het geschreeuw van de papegaai? Een papegaai/kaketoe kan alle reacties van jou opvatten als beloning en zal dus verder gaan met schreeuwen. Misschien kun je proberen om ook dit niet te doen?

Wel goed te horen dat hij mag schreeuwen van je happy :) dit hoort ook gewoon bij de kaketoe en ik denk ook dat je af en toe schreeuwen voor lief moet nemen.

groetjes erika


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-04 - 23:56:58 send message to tonnl

Tips voldoende maar kennelijk niet wat je wilde horen. Negeren, in plaats van belonen met aandacht, is de beste manier.


patje 70
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-06-05 - 17:12:50 send message to patje 70

jawel ik snap t maar hier een voorbeeld,
mn nichtje van 8 is er en ik laat haar schrikken de vogel schrikt dus weer van mij gaat me toch krijsen negeer hem maar na een paar minuten oorverdovend gekrijs loop ik toch naar de kooi roep hard heee en hij stopt dan gelijk ik weet dus niet of hij zelf zal stoppen en na hoelang anders moet ik dat ff uitproberen maar dan licht ik eerst ff de buren in.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-06 - 00:44:07 send message to tonnl

Je geeft de vogel het idee dat hij iets goeds doet. Als hij maar blijft krijsen, kom jij naar hem toe. Dat ziet hij als belonen.
Ik snap dat het heel moeilijk is maar negeren werkt vaak echt veel beter.
Je zou inderdaad de buren kunnen inlichten dat je een week lang probeert zo de vogel op te voeden. Als het niet lukt met een week kun je misschien wat anders proberen.
Succes en veel geduld gewenst, de vogel is het waard!
Ton.


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-06-06 - 08:10:51 send message to erika

doordat je naar de kooi toeloopt en tegen hem praat / schreeuwd beloon je de vogel voor zijn gedrag. Hij is op dat moment wel stil, maar je lost hiermee het probleem niet op omdat hij de volgende keer weer begind te schreeuwen als hij jouwn aandacht zoekt.

Papegaaien zijn ook meesters in het manipuleren. Als mijn ara's schrikken schreeuwen ze ook niet maar zitten ze even stil en kijken ze wat er gebeurd.
Ik denk dus dat jij hem hebt geleerd dat als hij schrikt en gaat schreeuwen hij aandacht krijgt van jou.

Het enige wat hierbij echt werkt is het negeren van dit gedrag.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-06-06 - 12:43:11 send message to molineti

Weet Jij ook wat voor soort het is?

dit IVM dat Je citespapieren nodig hebt bij sommige soorten met een gele kuif.


patje 70
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-06-06 - 17:22:12 send message to patje 70

t is een middel-groot geelkuif kakatoe hij is geringd en de papieren zin aanwezig.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-06-06 - 18:15:36 send message to molineti

Gelukkighappy :),kan Je anders best wat problemen bezorgen.

Groeten Rene


patje 70
Website Member
Posts :8

Website Member
2007-06-09 - 08:27:31 send message to patje 70

hallo,heeft iemand hier enige ervaring met een vogel of papagaai in een nieuwe-kooi plaatsen?.
we hebben een andere kooi gekocht en nu zit ie wel wat zielig op zn stok ,zal dit een kwestie van wennen zijn of heb ik er verkeerd aangedaan.
gr patje70



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 266 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede