Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Verplaatsen broedpaar Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Verplaatsen broedpaar
Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-06-04 - 09:32:07 send message to Guust

hallo,

ik heb nu een kanariekoppel met een nest jongen van 11 dagen oud. Ik zou de ouders echter graag verplaatsen naar een andere kooi, voor hun 2e broedronde. Is dit mogelijk, en hoe doe ik dit dan best?

mvg,


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-06-04 - 16:47:40 send message to lennard

als ik het goed begrijp wil je alleen de ouder overplaatsen, en de jongen zijn nog maar 11 dagen oud, ik zou dat niet doen, want de jongen eten nog niet zelfstandighappy :)


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-06-04 - 21:11:45 send message to Guust

Tuurlijk niethappy :) , Momenteel steekt er nog geen veer uit die jongen, dat zal nog ff duren. M'n bedoeling is ze nog een 2e ronde te laten leggen, maar dikwijls wordt daar al mee begonnen als ze de vorige jongen nog aan 't voeren zijn.
Ik denk dus eerder aan volgend scenario:

Ik dacht na uitvliegen jongen, jongen in babykooi, en deze aan de nieuwe kooi hangen, waar ik dan de ouders inzet. Nieuw nestmateriaal verstrekken, en... ?
Is dit mogelijk, of houd het teveel risico in, dat de jongen niet gevoerd worden...


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-06-04 - 21:40:52 send message to pietparkiet 10

je kan ook even wachten met uitvangen dat de jongen zelf eten das ong 14 dagen na het uitvliegen


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-04 - 23:05:12 send message to chrislaevers

Ik heb de data bijgehouden van mijn ene kanariekoppel in de volière (samen met een tiental andere soorten) :
Twee kanariejongen vliegen uit op 17 en op 18 mei. Op 2 juni worden ze nog gevoederd; ze zijn inmiddels ongeveer 31 dagen oud.
Op 25 mei had de pop alweer 5 eieren in nest. En op 4 juni zie ik één jong in nest liggen en ik heb gisteren en vandaag ook geen voedering van de oudere jongen vastgesteld.
Ik ervaar deze broedrush als te jachtig en wenste dat ze het wat kalmer aan zouden doen.
Nu pas zie ik het moment klaar om de jongen weg te vangen en eigenlijk vind ik dat veel te vroeg omdat ze in de volière ervaring moeten opdoen met nestmateriaal en contacten met andere vogels. Van het moment dat ik ze wegvang en in een kweekkooi op kleur laat komen, stoppen alle cruciale leerprocessen om later vlot te koppelen, te nestelen en jongen groot te brengen, en begint er dat ene leerproces: wennen aan een beperkte ruimte en aan een beperkte eettafel.
Waarom die haast voor een tweede ronde als er nog geen eieren zijn? Ik zou opgelucht adem halen.
Christine.


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-06-04 - 23:13:14 send message to Guust

Welja, voor mij hoeft het allemaal niet zo snel!!
Kan ik bv na het uitvliegen van de jongen het nest verwijderen, zodat ze niet meteen aan een nieuw beginnen?
Als de jongen dan zelfstandig zijn zou ik de ouders kunnen verhuizen, en een nieuw nest aanbieden? Is dit een haalbare optie?
mvg,


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-04 - 23:37:20 send message to tonnl

Dat laatste kan zeker, het is alleen altijd een en risico dat ze de broedcyclus afbreken als er geen gelegenheid is.
Verplaatsen in het broedseizoen houdt risico's in maar heel vaak gaat het goed, kanaries zijn wel wat gewend.
Is er zo'n dringende reden dat je ze wil verplaatsen?
Ton.


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-06-05 - 00:22:47 send message to Guust

Ja, muizen duiken weer op. Ben hierdoor m'n koppel Mozambiquesijsjes verloren. Vermoedelijk vergiftigd? Nog steeds rouwig om! Na bijna half jaar geen last, zijn ze terug. Komen van bij de buren. Momenteel zitten de kanaries in een draadkooi op het terras, maar zouden verhuizen naar een broedkooi achter in de tuin, in vogelverblijf. Mozambique'n zijn nooit tot ei-leg geraakt, Muizen braken steeds nest af, stonk naar muizen-urine, en lagen uitwerpselen in.
Wegens hun afwezigheid heb ik de kooi terug bevolkt, maar ja...
Hoop zo snel mogelijk terug aan Mozambiquejes te geraken, maar is niet evident... Deze broeden hoofdzakelijk rond augustus, hoewel er uitzonderingen zijn...

mvg,


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-06-05 - 08:37:21 send message to ParkietenPeter

Ik denk dat goed schoon maken en dan preventief voeren meer effect heeft dan je vogels verplaatsen.

De muizen zullen ook in je broedhokken kunnen komen als ze dat willen. Afstand geen bezwaar.
Dat ze vand e buren kmen heeft niets te zeggen. Als de buren niet ook dieren hebben zijn ze toch van jou afkomstig maar wonen bij de buren.

Zoals ik al zei, preventief voeren en vallen zetten heeft meer effect nadat je het hok verschoond hebt. Dan hoef je al die andere kunstgrepen niet uit te halen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-05 - 09:25:15 send message to tonnl

Wat is preventief voeren Peter? Die snap ik even niet.
Een muizenplaag kan inderdaad een probleem zijn. Ik zou ook eerder proberen de muizen te bestrijden. Klemmen, vallen, ingangen afsluiten, water in (gevonden) nesten etc.
Succes.


Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2007-06-05 - 10:17:17 send message to Enrico

Wat ik meestal doe is het nestje net voor het uitvliegen op een andere plaats plaatsen achteraan in de kooi op de grond. De man voert deze dan nog verder. Dan verstrek ik nieuw nest en nestmateriaal en de pop kan gerust opnieuw starten als ze wenst. Pas als de jongen volledig zelfstandig zijn neem ik ze weg. Maar dan nog plaats je ze best in een voliere met een overjaarse man voor eventueel nog wat extra voeding te krijgen.
En zeker die muizen aanpakken. Vallen in overvloed plaatsen!


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-06-05 - 14:34:49 send message to Guust

Het probleem is dat ze rechtstreeks van over de muur de kooi in wriemelen. Heb nergens de mogelijkheid om een val te plaatsen. Buiten bovenop de kooi, maar of ze daar dan echt passeren...?
Ook heb ik dan bang dat ze de pop op haar nest gaan opschrikken als de val afgaat.
In m'n vogelhuis (waar al het voer staat) heb ik zo'n dingetje op netstroom staan dat een ultrasoon geluid maakt. Werkt wonderwel, maar enkel in gesloten ruimten. Vandaar dat ik m'n koppel daar wil onderbrengen. Vogels zouden daar geen last van hebben...

mvg,


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-06-05 - 16:08:44 send message to tonnl

Dan zou ik zelf toch de gok nemen en de vogels direct verplaatsen. Zoals gezegd, het vaak wel goed.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-06-05 - 16:31:28 send message to ParkietenPeter

;D Muizen zijn mijn vrienden en er staat altijd iets te eten klaar voor ze. Op een gegeven moment blijft het eten liggen en de muzien weg. Als er eentje zich verloopt kan hij zo aanschuiven. (vandaar preventief)


Guust
Website Member
Posts :74

Website Member
2007-06-13 - 17:46:04 send message to Guust

quote
Welja, voor mij hoeft het allemaal niet zo snel!!
Kan ik bv na het uitvliegen van de jongen het nest verwijderen, zodat ze niet meteen aan een nieuw beginnen?
Als de jongen dan zelfstandig zijn zou ik de ouders kunnen verhuizen, en een nieuw nest aanbieden? Is dit een haalbare optie?


Deze optie vervalt dus. Popje is onder de jongen gekropen en ligt geregeld op het nest...

Kan ik het hele hebben en houwen naar de nieuwe kooi verplaatsen, of is dit gigantisch risqie?

Anders laat ik ze gewoon hun gang maar gaan, ze verdedigd de nest en hele kooi tegen de muizen...

mvg,


Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2007-06-13 - 21:15:06 send message to Enrico

Als het popje onder de jonge begint te kruipen legt ze eerstdaags een ei.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 193 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede