Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Geslacht bepalen op zicht van valkenjongen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Geslacht bepalen op zicht van valkenjongen
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-11 - 18:07:33 send message to chrislaevers

Mijn allereerste nest valken (3) zijn een dikke twee maanden oud. Het is tijd om ze uit de volière weg te vangen daar er een tweede nest is van een tiental dagen oud.
Ik zou graag het geslacht van mijn valkenjongen willen kennen om ze een betere bestemming te kunnen aanbieden in plaats van de winkel.
De oranjevlek op de wang zegt me niets. De twee volwassen poppen die ik heb (gekocht als koppel) hebben even grote oranjewangevlekken als de man die ik begin dit jaar gekocht heb. Waar en hoe kan je het dan zien?
Dank bij voorbaat.
Christine.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-06-11 - 18:12:37 send message to pietparkiet 10

als ze door de jeugd rui heen zijn 3 tot 6 maanden dan kan je het meestal wel zien dan gaan de mannen fluiten en word de kop kleur geler of witter de poppen blijven fletser


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-06-11 - 18:45:47 send message to Daniel

na de rui hebben de poppen gele strepen aan de onderkant van hun staartpennen en mannen niet


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2007-06-11 - 19:17:57 send message to lennard

Wat voor kleur hebben de jongen?


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2007-06-11 - 19:41:43 send message to Fokke

Je kunt het gemakelijk zien als je voor zichtig bij iedere vogel 1 van de buitenste staartpennen uittrekt. Deze komen na een paar weken wel terug en zijn dan bij popjes geel gestreept en bij de mannen zwart.Als je dit voorzichtig doet dan voelt de vogel er nagenoeg niets van.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-11 - 20:02:56 send message to chrislaevers

Lennard,
De jongen trekken op de vader maar zijn lichter van kleur. Hij is donkergrijs met een gekartelde witte vleugelrand.
De pop is lutino.
Het grote verschil met de manvader is dat de jongen op staart en romp een fijne 'rombouts' tekening hebben. Ze staan op mijn volière als je ze wilt zien. Ik wil eigenlijk ook graag weten hoe ik deze jongen moet benoemen qua kleurinslag.
Bedankt!
Christine.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-11 - 20:10:44 send message to chrislaevers

Ik ben nu effe naar die onderkant gaan van de staart gaan kijken: de manvader heeft inderdaat een donkergrijze staart onderkant. De popmoeder is lutino dus ook geel aan de onderkant van de staart en de drie jongen hebben gele strepen en grijze gekartelde strepen maar die lopen in de breedte van de staart en niet in de lengte van de staart. Drie poppen dan?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-06-11 - 20:56:40 send message to Daniel

ff wachten of de jeugdrui hebben ze daarna nog de dwarsstrepen dan zijn het poppen.


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2007-06-11 - 21:05:32 send message to Fokke

Jonge valken hebben allebei gele dwarsstrepen op hun buitenste staartpenne zowel de mannen als de poppen. Na de eerste rui krijgen de jonge mannen zwarte pennen en de popjes krijgen weer geegestreepte pennen. Wil je dus voor de jeugdrui weten wat mannen en wat poppen zijn dan kun je een pen trekken en als die dan weer aangroeit kun je zien of het een man of een pop is. Dit wordt veel gedaan als men een jonge vogel wat eerder uit het nest wil halen om tam te maken, dan weet je direct wat het geslacht is.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-11 - 21:47:53 send message to chrislaevers

Bedankt iedereen voor de toelichtingen. Ik begin daar een beetje klaar in te kijken. Een staartveer uittrekken zie ik me nog niet doen, dus zal ik een tweede verblijf voor hen moeten verzinnen waar ze de rui kunnen doormaken. Ik krijg het niet over mijn hart om ze naar de winkel te doen. Mijn zaadhandelaar wil ze hebben om dat er mensen zijn die jonge valken zoeken om tam te maken. Hij kent het geslacht van mijn valken dus ook niet maar verkoopt ze dan toch.
Ik heb tot nu toe altijd mijn jonge vogels naar de handel gedaan en ben daar zeer dankbaar voor maar nu wringt er iets bij mij. De zebravinken en de rijstvogels tot daar toe maar de kanaries en de jonge valken... dat gaat niet meer zoals voorheen. Een nieuwe fase wellicht vandaar dat ik moet leren het geslacht te herkennen om zo hun bestemmingen enigszins mee te kunnen bepalen.
Hebben jullie dat ook?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede