Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Evolutie gewicht van baby amazones Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Evolutie gewicht van baby amazones
michelguyo
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-06-25 - 19:55:50 send message to michelguyo

Hallo iedereen,

zijn er mensen die weten hoe de gewichtscurve van jonge amazones er uitziet (bv. van 0 tot 15 weken)? In dit geval blauwvoorhoofden?

Beste dank


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-06-25 - 20:50:00 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

de eerste dag voer je niets, maar geef je voor de vochtvoorziening wat 'nat' van biogarde. Is gelijk goed voor de darmflora.
De tweede dag voer je 5-10 % van het lichaamsgewicht gemeten voor de eerste voedering. Met de eerste voederingen wat voorzichtig zijn want het kropje moet nog wat opgerekt worden.
Zorg er voor dat de laatste voedering op de dag iets minder dan gebruikelijk is, zodat de vogel smorgens bedelt om zijn voer. Dit is om te voorkomen dat de vogel nog voeding in zijn krop heeft en kropverzuring krijgt.
Het belangrijkste is het wegen van de vogel, en je kan je eigen voedingscurve uitrekenen.

Zoals Peter hier onder al beschrijft is het een gevoelskwestie. Er zullen dagen zijn dat de vogel niets of nauwelijks aan komt. Wees daarop doordacht en schrik er niet van. Als ze de dag er na gewoon weer aan komt is er niets aan de hand.
Ik zou de eerste keer wel wegen en meten wat je voert om zo het gevoel te kunnen krijgen en om in ieder geval smorgens een indikatiegewicht te hebben waaraan je kan uitrekenen hoeveel ze moet eten. je hebt dan een richtlijn.

Jonge vogels krijg je met vele soorten voeding wel groot, maar wat veel mensen vergeten is dat goede voeding juist in de jonge levensjaren erg belangrijk is. Veel mensen zullen het hier niet helemaal mee eens zijn, maar waarom ik het vermeld is simpel. Jonge dieren krijg je met 'alles' groot, maar of je ze ook gezond groot krijgt is een tweede vraag. Onderhuids kunnen er door voedingsgebreken zo veel problemen ontstaan dat je op latere leeftijd daar de prijs voor betaald.

Kinderen krijg je ook groot op snoep en friet, maar of dat nou zo goed is voor hun gezondheid en hun eigen voortplanting ...........

Zorg er voor dat je daarom kwalitatief een goed opfokvoer gebruikt.

Succes


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-06-26 - 09:49:46 send message to ParkietenPeter

Ik dacht in het verleden, teon ik zelf een edelpapegaai voerde wel een curve gezien te hebben, kom even niet snel erop waar.

Maar ik weet wel dat van die hele curve niet veel klopte. e groei is redelijk individueel. Als je je houdt aan de 10% van het ochtendgewicht en minstens 1 keer per dag de krop helemaal leeg, dan voer je goed.

Ik ben op het laatst ook meer op gevoel gaan voeren dan exact af te meten en heb ook niet elke dag meer gewogen. Velen die volgens het boekje willen voeren raken vaker in de stress omdat de vogel toch niet precies 20 gram maar 16 gram bijkwam op die dag. Door ook je gevoel mee te laten spreken voorkom je enige onrust en is voor de vogel niet nadeliger. De laatste twee weken voerde ik totdat hij er genoeg van had en niet van je móet nog 5 of 10 cc want dat staat in de curve.

Daarom zeg ik wel altijd dat je niet alleen moet weten hoe je moet voeren maar zeker ook moet aanvoelen hoe je moet voeren.

Mickey is toch een lieve grote jongen geworden.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-06-26 - 17:11:02 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Uit het boekje van Mevr Tijssen-van T Kruis



Groeten rene


michelguyo
Website Member
Posts :9

Website Member
2007-06-27 - 12:49:40 send message to michelguyo

Beste Rene ( en ook de andern): van harte bedankt



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 155 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede