Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > aardappelen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : aardappelen
afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2007-07-07 - 13:29:48 send message to afican parrot

Mijn vraag is of ik mag aardappelen bijvoeren aan papegaaien. Rauw of gekookt of helemaal niet. Indien dit wel mag heeft dit positieve werkingen of is het enkel als tussendoortje goed.
Graag uw reacties.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-07 - 17:52:10 send message to tonnl

Ik vond de volgende informatie:
Zoete en gewone aardappel. Verwijder wel de oogjes, want die zijn giftig. Ik
geef ze altijd gekookt aan mijn papegaaien en ze doen werkelijk alles voor een
stukje!
Aardappels moet je gekookt aanbieden, las ik ergens. Als aardappels een tijdje
zijn blootgesteld aan licht, worden ze groen en dan wordt er een stof genaamd
solaline gevormd. Solaline is erg giftig voor je papegaai, zelfs kleine beetjes
zijn schadelijk!
Aardappels die beginnen uit te lopen bevatten eveneens grote hoeveelheden solaline.

Bron: http://www.fluffies.org/d_freshfood.htm

Het stofje heet eigenlijk solanine:

Iedereen weet dat vóórdat men aardappelen eet de eventuele spruiten en/of pitten uit de aardappel verwijderd moeten worden. Die zijn nl. giftig door de solanine.
Ook aardappels die door het licht groen zijn geworden zijn giftig en ook de groene plekken dient men te verwijderen. Kiemende aardappelen bevatten een hoger gehalte aan solanine en dat blijft ook na het koken aanwezig.


noel
Website Member
Posts :75

Website Member
2007-07-07 - 18:15:40 send message to noel

hoi
ik geef de mijne voorgebakken of afgebakke friet.
zijn ze dol op.
'met vrg edwin


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-07-07 - 18:23:16 send message to mijnkaketoes.nl

Gezien welke voedingswaarde zou je papegaaien aardappelen aanbieden???????

Henk


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2007-07-07 - 18:55:43 send message to afican parrot

Indien er geen voedingswaarde inzit, dit wist ik niet. Misschien als snoepje indien ze dit lusten. Wij eten ze toch ook.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-07-07 - 21:56:10 send message to meyer

Aardappelen bevatten naast vit.C, ook veel vitamine B1, B2 en zitten bovendien vol met mineralen, met name kalium, magnesium, fosfor, zwavel en kiezelzuur en bevatten ook nog proteïnen (eiwitten) en koolhydraten.

De aardappel behoort tot de nachtschadefamilie, evenals de tomaat, de paprika : de groene delen van de planten zijn dus giftig. Net als andere leden van de nachtschadefamilie bevat de plant alkaloïden. Geef ook geen groene aardappelelen of aardappels met uitlopers aan uw vogels, ook deze bevatten alkaloïden.



Groeten Meyerwink ;)


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-07-07 - 22:12:14 send message to mijnkaketoes.nl

Kijk eens aan weer wat geleerd. Ik heb bij nog geen enkele kweker gehoord of gezien dat ze aardappelen voerden.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2007-07-07 - 22:12:29 send message to dooren

Ik zie eigenlijk niks of weinig in de toegevoegde waarde van een gekookte aardappel.

Weinig eiwit 2%, lange zetmeelkoolhydraten die moeilijk verteerbaar zijn en helemaal moeten worden afgebroken tot enkelvoudige suikers alvorens ze worden opgenomen in de bloedbaan.

Veel water, en wat vitamine C die gewoon door de vogel zelf kan worden aangemaakt.

De harde waarheid is dat je ze beter een banaan kunt geven, daar zit veel meer in en is beter voor de vogel.
Gert


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2007-07-08 - 00:00:56 send message to meyer

De vraag was ook niet welk fruit/groente er beter is dan een aardappel, de vraag was of je een aardappel kunt voeren aan je vogels zowel rauw of gekookt en dat kan uitstekend. Er zijn altijd wel betere groente of fruit te vinden maar dat wil niet zeggen dat je dan de mindere moet laten liggen.

Groeten Meyerwink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-08 - 01:41:13 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Variatie is ook belangrijk, niet ieder tussendoortje hoeft per sé vol met zeer waardevolle stoffen te zitten toch?
Daarnaast, we zijn tensotte een volkje van:

happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-08 - 10:09:44 send message to Karel

laugh :D


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2007-07-08 - 10:20:24 send message to ewals

een schilderij van Karel Aardappel zeker.laugh :D


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2007-07-08 - 12:30:28 send message to afican parrot

Dus als ik het goed begrijp kan ik ze rauw en/of gekookt geven en wanneer ze groen zijn niet. Is het zo als ik het groene deel wegsnij dat de giftige stof ook weg is of is deze meteen over de hele aardappel verspreid.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het verschaffen van aardappel?


mezorro
Website Member
Posts :40

Website Member
2007-07-08 - 12:42:18 send message to mezorro

Volgens mij mag je aardappelen alleen gekookt geven.

Ik geef 1 x per week een portie warme kost, waarin tevens aardappelen zitten.
ik maak 1 grote pan met aardappelen, macaronie, rijst, mais, doperwten, wortelen, bruine bonen ed, wat ik op dat moment in huis heb, gewoon koken volgens voorschrift (ik gooi alles bij elkaar in) en daarna af laten koelen en in zakjes plat gemaakt invriezen, elke week 1 portie 3 minuten in de magnetron 900 watt en de vogels smullen er echt van.
kwa voedingswaarde weet ik het niet, in elk geval zit er wel veel koolhydraten/vezels in wat nooit verkeerd kan zijn, het schijnt dat vogels vitaminen/voedingsstoffen heel efficient uit de voeding halen.

De vogels eten het in elke geval graag (nog iets warm geven)
Ik heb het overgenomen van een kennis en ben ermee begonnen toen ik edels had, inmiddels heb ik alleen nog rose kaketoes en maracana ara's

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Menno


Hen
Website Member
Posts :55

Website Member
2007-07-08 - 21:23:16 send message to Hen

Misschien even overbodige waarschuwing,ik geef ook af en toe wel een aardappel,maar ze moeten wel gekookt zijn zonder zout!!!!Ik ben altijd gewaarschuwd dat zout echt gif is voor vogels.

Henk


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2007-07-08 - 22:39:56 send message to birdfreak

Ik zou ze niet ongekookt geven. Zoals reeds eerder vermeld is behoren aardappels tot de nachtschadefamilie of Solanaceae (vandaar ook de naam solanine voor de gifstof). Heel wat delen van deze planten zijn giftig tot soms zelfs de volledige plant. Als ik mij het goed herinner zijn ook de aardappelen zelf giftig wat mij heel logisch lijkt daar dit een stengelknol is. De enige manier om solanine en alkaloïden (die trouwens bij veel families van planten voorkomen) onschadelijk te maken is dus koken.
De gekookte ongezouten aardappelen lijken mij hieruit dus veruit het veiligste voor onze vogels.

Jan



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 139 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede