Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Houden jullie Goulds mannen en poppen gescheiden? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Houden jullie Goulds mannen en poppen gescheiden?
Langeruud
Website Member
Posts :42

Website Member
2007-07-07 - 19:49:16 send message to Langeruud

Dag allemaal,

Mijn vraag heeft betrekking op vogels die reeds op kleur zijn of overjarig. Zetten jullie ze allemaal bij elkaar zodat ze alvast een partner kunnen uitzoeken of gaan de mannen bij de mannen en de poppen bij de poppen?

Graag jullie mening, ik ben groen op dit gebied.

Vrgr, Rutger


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-07-07 - 19:54:49 send message to goulds

de een wel ander niet.

Hangt van je plannen af.
jonge vogels willen zich al snel koppelen wanneer je deze scheidt maar wel met andere partner kort bij mekaar houd(oogcontact en via geluid)zal broeden vaker uitblijven.

komen ze bij mekaar in voliere ,dan hoef je ze niet te scheiden.
en zo zijn er nog 10tallen redenen


Langeruud
Website Member
Posts :42

Website Member
2007-07-07 - 20:09:45 send message to Langeruud

Dank voor je reactie.

Voor de duidelijkheid; ik wil ze paarsgewijs in broedkooien kweken.

Vrgr, Rutger


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-07-07 - 22:53:57 send message to chrislaevers

Als beginneling met goulds heb ik het boek van Esther Verhoef opgevolgd waarin aangegeven wordt dat deze vogels 'graag elkaars gezelschap opzoeken'. 'In de natuur leven ze in grote groepen bij elkaar. De mannetjes vechten niet onderling en zelfs tijdens de broedperiode leeft een groep vreedzaam samen. Deze vogels houdt u bij voorkeur in een groepje in plaats van een koppel of zelfs eenling. Wanneer u met deze vogeltjes wilt kweken, kunt u beter wat meer mannetjes dan vrouwtjes houden, zodat het vrouwtje haar partnerkeuze kan bepalen.'
Dat heb ik dus gedaan en nu wacht ik af. Er zijn twee koppels en één man op overschot. Er zijn twee nesten: één met onbevruchte eieren voorzover ik weet en wat er aan de gang is in de andere nestkast, weet ik niet, want er gebeurt daar zoveel (man die de hele dag op nest zit, pop zie ik sporadisch, man die nestmateriaal binnenbrengt...) dat ik geen storende factor wil zijn, niet deze eerste keer. Er zijn geen conflicten onderling, noch met andere vogels, alleen een beetje wegjagen van vogels op stok dicht bij de nestkast.
Dit zijn mijn ervaringen zover.
Christine.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-07-08 - 18:16:20 send message to cocobar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik hoorde onlangs het omgekeerde, dat je beter wat meer gouldpoppen aanhoudt, in verhouding tot mannen...
Welke optie is nu de beste? Of maakt het eigenlijk niets uit?

@ruud: ik weet niet of het iets uitmaakt, qua mutaties of andere eigenschappen dat je in je goulds wil zien... anders zou ik ze zelf laten kiezen om de kans op nakweek te vergroten. Zelf gekozen koppels willen het wel eens (vaker)laten afweten...

gr koen


Langeruud
Website Member
Posts :42

Website Member
2007-07-08 - 18:31:49 send message to Langeruud

Dank voor jullie reacties!

Ik was inderdaad ook van mening dat een paar extra mannen goed is. Het schijnt dat, als je invloed wenst te hebben in de partnerkeus, de pop eerst wordt geplaatst in de broedkooi, vervolgens na een aantal dagen een man. Als ze hem niet ziet zitten plaats je vervolgens een aantal andere mannen en zal ze meestal wel een keuze maken.

Aan de andere kant zijn over het algemeen bij de meeste soorten de poppen zwakker i.v.m. de ei-produktie. Vandaar dat er voor beide versies wat te zeggen is.

Het gaat mij er niet zozeer om dat ik invloed heb op de partnerkeuze, maar ik was benieuwd hoe anderen hun nog niet broedende vogels houden.

Wordt bijvoorbeeld de broeddrift vergoot indien je ze gescheiden houdt?

Vrgr, Rutger


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-08 - 19:08:54 send message to Karel

Ik heb zelf geen Goulds maar heb vroeger weleens gehoord dat je ze pas moet koppelen als ze broeds zijn, hetgeen je aan het zwart worden van de snavelpunt kunt zien(?)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 204 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede