Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > uitbreiden, maar hoe? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : uitbreiden, maar hoe?
vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-07-15 - 15:39:10 send message to vlindervogel

Misschien weten jullie wel dat ik Afrikaanse Prachtvinken hou en kweek. Nu zit ik een beetje in dilemma, want ik zou graag willen uitbreiden, maar heb daarvoor verschillende opties. Omdat ik er zelf niet zo goed uitkom, vroeg ik me af of jullie mij goede raad konden geven.

Momenteel beschik ik over een binnenvolière van 2 bij 2 meter, met daarin een blok broedkooien (3). Het oorspronkelijke plan wat ik had, was om een grote buitenvolière te bouwen met toegang tot de volière in de schuur.
De binnenvolière heb ik eerst gebouwd, maar de buitenvolière is er nog altijd niet gekomen.
Verder beschik ik over mijn oude volière, eentje van 1 bij 2 meter. Deze is overdekt, beschut en heeft een nachthok met verwarming.

Voor uitbreiding beschik ik over de volgende opties:

- Een buitenvolière aan de bestaande binnenvolière bouwen. Deze kan ik óf 3 meter lang maken, óf 6 meter. Grootste bezwaren zijn voor mij, dat ik zeventien jaar ben en dat ik niets meer aan de buitenvolière zal hebben wanneer ik uit huis zal gaan. Familieleden kunnen en willen niet voor de vogels zorgen. Daarnaast kost het veel geld en tijd om te bouwen. Een buitenvolière is wel mooi om naar te kijken en het is een natuurlijkere omgeving voor ze. Dit is denk ik de mooiste oplossing, maar ik ben alleen bang voor het mislukken van nesten en het wegvallen van vogels door de weersinvloeden.

- In de schuur (8 meter lang) een tweede volière en/ of broedkooien bouwen. Hiervoor zal ik de elektriciteit moeten omleggen, ruimte moeten maken, en misschien een tweede diminstallatie aanleggen. Grootste nadeel eraan is dat ik waarschijnlijk de gehele schuur zal moeten gaan verwarmen in dit geval. Voordeel eraan is, dat ik weinig last heb van weersinvloeden en andere vervelende aspecten van een buitenvolière zoals onrust, katten enzovoort.

Ik weet natuurlijk dat het uiteindelijk mijn eigen beslissing is, maar ik hoop toch dat jullie met argumenten mij verder kunnen helpen een beslissing te nemen.

Groeten, Carmen


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-15 - 16:02:35 send message to Karel

Kun je een tekeningetje van de situatie maken en plaatsen, dat denkt makkelijker mee?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-15 - 16:35:09 send message to tonnl

De optie "in de schuur", bijverwarmen is zeker niet voor alle Afrikaanse prachtvinken nodig.
Ik heb goudbuikjes, zilverbekjes, blauwfazantjes en elfenastrildes (gehad) die prima buiten overwinter(d)en. De goubuikjes nu al 6 jaar.
Dat scheelt in elk geval met een afweging maken.

Voliére buiten; je kunt kiezen voor bouwen met aluminium frames, die kun je ook na een paar jaar heel eenvoudig weer demonteren en meenemen.
Laat het stuk tuin waar je zou gaan bouwen intact en je hebt een behoorlijk natuurlijke omgeving. Ga je verhuizen? De tuin herstelt zich vanzelf weer.
De maat? Zo groot mogelijk, hoe groter hoe mooier, vind ik.
Succes, Ton.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-07-15 - 17:10:24 send message to Niltava

Als ik het goed begrijp(uit de deelnames aan dit forum) wil je serieus kweken. Dan lijkt me de "binnen" optie de meest voor de hand liggende.
Mooiste blijft een beplante buitenvoliere met een gemengde bevolking. Maar voor de serieuse kweek is dit niet meer de handigste.


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2007-07-15 - 19:57:32 send message to goulds

bij de intratuin zijn kant en klare houten volieres te koop van 1.20 breed 1.80 hoog 2.00 lang kosten 169,- euri

en koop je er twee zijn deze eenvoudig aan elkaar te koppelen etc etc

ga je verhuizen dan haal je het bouwpakket met paar schroeven uiteen.

hout is geimpregneerd.

zo kun je telkens je voliere uitbreiden kost je het startpakket 170,-.



vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-07-15 - 21:44:01 send message to vlindervogel

Hier een tekeningetje van de situatie:



De stippellijnen geven aan hoe ik de buitenvolière oorspronkelijk gepland had. Het bruine is een pergola van 2.20 hoog; handig meegenomen leek het mij deze te gebruiken als deel van het skelet.

De vogels die ik hou, nl zowel reichenow als salvadori bergastrildes, donkerrode amaranten en abbessijnen, moeten naar mijn mening altijd boven de vijftien graden zitten. Zodra je daaronder komt, worden ze minder actief en gaan ze wat boller zitten. De schuur zal ik dus tot deze temperatuur moeten verwarmen op zijn minst, wanneer ik de schuur tot de vogelkamer maak. Daarnaast is het er te vochtig, waardoor je het geregeld zult moeten droogstoken.
Hoeveel dat gaat kosten weet ik niet...

Niltava, dankjewel, je opmerking heeft zeer geholpen. Ik denk dat je gelijk hebt dat in een gezelschapsvolière te weinig van kweken komt.
En met deze soorten kan ik dat eigenlijk niet maken, want er zijn er nog maar zo weinig in gevangenschap...

Is er iemand die een idee heeft hoeveel het me zal kosten wanneer ik de complete schuur zal moeten verwarmen?

Dankjewel voor jullie antwoorden,

Carmen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 238 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede