Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bastaard sijzen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2004-06-17 - 12:01:32

Rob ik moet me daar jammergenoeg bij aansluiten. Het kweken van hybryden en mutaties kan heel leerzaam zijn en nieuwe uitdagingen geven, maar we slaan vaak veel te ver door. Op de eerste plaats de dieren die gewoon misvormd zijn voor menselijk plezier, maar ook door het verdwijnen van de normale vormen.
Zo is het bijna onmogelijk om aan raszuivere lady amhersfazanten te komen en ook bij het kopen van nigrigenissen moet je uitkijken wat je doet. En van roseicollissen is geen wildkleur vogel meer te krijgen, groenen genoeg maar geen een wildkleur vogel.
Mensen gaan vaak te onzorgvuldig om met hun vogels en dat gaat dan ten koste van de hele populatie in gevangenschap.
Dus daarom zijn veel mensen blij dat de nakomelingen onvruchtbaar zijn zodat er zeker geen jongen komen.


carduelis
Oud Lid
Posts :17

Oud Lid
2004-06-17 - 13:44:18

Nog eventjes iets ter aanvullig van mijn reactie .
Vooreerst ben in niét tégen hybridekweek , zolang het maar gebeurt met soorten die ook voldoende beschikbaar zijn voor raszuivere kweek .
Al te vaak worden echter kruisingen uitgevoerd (of een poging hiertoe ondernomen) met soorten die slechts sporadisch worden ingevoerd en waarvan het zonde is om met deze vogels hybriden te gaan kweken .
Voorbeelden zijn er te over denk ik als je naar het verleden kijkt ; vele soorten werden in redelijke aantallen ingevoerd (van sommige soorten veelal hoofdzakelijk mannetjes omdat die mooi zingen of een kleurrijkere verschijning zijn dan de vrouwtjes) en dan plots stopt de import van die vogels en moet men alle hens aan dek roepen om toch die soort voor de avicultuur te vrijwaren .
Een ander voorbeeld is de japanse nachtegaal ; jarenlang werd deze vogel bijne permanent aangeboden bij praktisch iedere handelaar , tot er voor enkele jaren een plotse invoerstop kwam en de prijs van deze mooie vogels pijlsnel omhoog ging en ze bijna niet meer te vinden waren !
Gelukkig zijn er nog kwekers die zich hebben toegelegd op de kweek van deze vogel zodat deze waarschijnlijk niet zal verdwijnen .
Ik weet het , dit heeft niet rechtstreeks met het onderwerp van deze discussie te maken maar het illustreet denk ik wel de stelling dat we twee keer moeten nadenken vooraleer we zomaar vogels beginnen kruisen ...
Wat de stelling betreft dat de kruising mozambiquesijs met kanarie altijd vruchtbaar is nog even dit ; het is niet omdat je met twee serinus-soorten te doen hebt dat de nakomelingen uit een dergelijk paring per definitie vruchtbaar zijn ! Wel is het zo dat een gedeelte van de mannetjes F1 effectief bewezen hebben op hun beurt voor nakomelingen te kunnen zorgen .
Verdere kweek wijst echter meestal uit dat de vruchtbaarheid in de daarop volgende generaties praktisch nihil is ...
Zelf ken ik een liefhebber die vele jaren heeft geprobeerd om enkele kleuren van de gedomesticeerde kanarie over te brengen op de cini (europese kanarie) ; na vele jaren van vallen en opstaan is er van kleurafwijkende europese kanaries (die naam waardig) nog steeds géén sprake . Er zijn mutanten cini's maar deze zijn het resultaat van spontaan ontstane mutaties en niét van bastaardkweek !!
Jammer dat sommige mensen (bewust of onbewust) uitspraken doen die niet stoelen op een wetenschappelijke basis en die door andere , vaak minder ervaren liefhebbers , klakkeloos worden geloofd .
Opletten dus als je iets zegt waarvan je zelf geen bewijzen kan leveren ...


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-17 - 16:16:10

quote
Zelf ken ik een liefhebber die vele jaren heeft geprobeerd om enkele kleuren van de gedomesticeerde kanarie over te brengen op de cini (europese kanarie) ; na vele jaren van vallen en opstaan is er van kleurafwijkende europese kanaries (die naam waardig) nog steeds géén sprake .
Een goed voorbeeld van de ernst van het probleem, want hoeveel cini's met kanariebloed zwerven er nu rond in Nederland en daarbuiten, terwijl je dat aan de buitenkant van de vogels niet kunt zien?

quote
Jammer dat sommige mensen (bewust of onbewust) uitspraken doen die niet stoelen op een wetenschappelijke basis en die door andere , vaak minder ervaren liefhebbers , klakkeloos worden geloofd .
Opletten dus als je iets zegt
Inderdaad, dat blijkt maar weerhappy :)!



Stefan244
Oud Lid
Posts :15

Oud Lid
2004-06-22 - 17:02:24

Haha, er is een hele discussie losgebarsten. Maar wat ik probeer is nu dus, de mozambique man te kruizen met de kanarie pop. Ik doe dit niet voor de erfelijkheid of modificatie ofzoiets dergelijks, maar puur de uitdaging of het lukt om met deze 2 vogels te kweken.
Verder zit er bij mij niets achter,
Groeten Stefan


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-23 - 17:02:11

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Stefan,
Ik ben ervan overtuigd dat je de beste bedoelingen hebt, maar hoop dat je van alle reacties toch iets hebt opgestoken.

Lang geleden kreeg ik, via de anti-vivisectie-stichting, een foto onder ogen van een experiment waarbij het studenten van een medische faculteit gelukt van om een hond van 2 koppen te voorzien. Toen men ze vroeg wat het nut was van deze operatie zeiden ze ook iets in de trant van: het was een uitdaging; we wilden weten of het zou lukken.

De mensen die computervirussen maken en verspreiden, geven als ze gepakt worden dezelfde soort antwoorden.

Dit zijn natuurlijk heel extreme voorbeelden en niet te vergelijken met het onschuldig lijkende kruisen van twee vogelsoorten, maar ik bedoel maar: vraag je af of het zinvol is waar je mee bezig bent en richt je er onbedoeld geen schade mee aan?



Stefan244
Oud Lid
Posts :15

Oud Lid
2004-06-29 - 16:14:11

Tja zinvol, het gaat om de uitdaging hehappy :). Echt schadelijk zal het niet zijn, want de nakomelingen zijn onvruchtbaar... Maarja, het is maar hoe je het bekijkt. Bij mijzelf denk ik toch niet dat het gaat lukken, want de sijs heeft schrik van de "grote" kanarie.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 257 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede