Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > chin dw kwartel - hoelang kan een ei onbebroed blijven als het daarvoor al is bebroed? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : chin dw kwartel - hoelang kan een ei onbebroed blijven als het daarvoor al is bebroed?
birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2007-07-23 - 12:35:48 send message to birdies

hallo,

Ik heb een koppeltje chinese dwergkwartels, voordat ik ze liet broeden heb ik altijd hun eitjes weggehaald. Ik wilde graag dat ze hun nestje in het nachthok maakte en heb daarom om het nachthok een stukje afgezet.. het lukt en het hennetje broed nu op 6 eitjes. Ze is alleen een paar keer ontsnapt uit de omheining en ik weet niet voor hoelang. daarom wil ik graag weten hoelang die eitjes maximaal onbedroed kunnen blijven als het ei al eerder bebroed was.

mvg jeroen


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-07-23 - 13:52:06 send message to cocobar

Ik heb nog een bijkomende vraag...
Wat is het effect van de regen op de eitjes?
Is het erg als het nest een regenbui over zich heeft gekregen... zowel voordat het hennetje begonnen is met broeden, als nadat ze reeds enkele dagen bebroed geweest zijn...

gr koen


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-23 - 14:02:36 send message to Karel

Een korte tijd is op zich geen probleem. Het is zelfs wel goed om de eieren af en toe even te laten luchten (15-30 minuten). Dat doen kwartelmoeders wel vaker, want ze moet natuurlijk ook eten.

Mocht het langer worden dan ligt het er een beetje aan hoe lang het ei al bebroed is geweest en ook de buitentemperatuur en luchtvochtigheid spelen een rol.

Zo kan bijvoorbeeld bij een hoge buitentemperatuur en een lage luchtvochtigheid het ei zeer snel uitdampen, te veel vocht/gewicht verliezen en verloren gaan.
Anderzijds kan bij een lage buitentemperatuur het ei door onderkoeling afsterven.
Exacte tijden zijn dus niet te geven, maar onafhankelijk van de weersomstandigheden en de verstreken broedduur, kun je je na meer dan een uur toch wel zorgen beginnen te maken.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-07-23 - 14:06:08 send message to Karel

@Koen

Als de eieren nog niet zijn bebroed is het sowieso geen enkel probleem. Als er eenmaal met broeden begonnen is, dan ligt het wat gevoeliger, maar meestal loopt dat ook wel goed af, als tenminste de moeder weer direct op de eieren gaat zitten. Zij regelt dan verder de warmte- en vochthuishouding wel. (Vraag niet hoe, maar zij kan dat!happy :))


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2007-07-23 - 16:12:44 send message to birdies

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

bedankt voor de reacties,
het probleem is dat ik niet altijd weet hoelang het kwarteltje eraf is als ik zie dat ze er niet op zit. ik neem aan dat je het niet kan controleren op één of andere manier behalve w88, een schouwlampje heeft bij kwarteleitjes ook geen zin.

ik w8 dus maar rustig af wink ;)
gr. jeroen


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2007-07-26 - 17:46:39 send message to birdies

alle 6 de eitjes zijn uitgekomen, ze zijn echt heel cool laugh :D !



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 167 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede